یاسر هاشمی: ریسک یکی از عوامل پیشرفت در پژوهش و تحقیق است

مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم مهندس یاسر هاشمی رفسنجانی رئیس دبیرخانه هیأت امناء دانشگاه آزاد اسلامی کشور ضمن تبریک فرارسیدن هفته وحدت ، پژوهش را یکی از ارکان جامعه دانست و گفت: مفهوم پژوهش امروز در تمام ارکان و امور جاری جامعه شناور است و باید مفهوم یک پژوهش در تمام زندگی ما شناخته شود .قبلا این گونه تصور می شد که پژوهش فقط مختص به دانشگاه یا مراکزی است که نام و عنوان پژوهش بر سر در آن زده شده است.و حتی در گذشته دانشگاه ها را به عنوان مراکز پژوهشی تلقی نمی کردند اما ا مروزه شاهد آن هستیم که پژوهش در تمام امورات علمی ،اعتقادی و تصمیم گیریهای ما دخیل شده و اگر این امر نباشد ما به مشکل مواجه خواهیم شد.

وی در خصوص اهمیت و یادگیری نقش پژوهش در دوران کودکی افزود: امروزه حتی در دوران کودکی در ذهن کودکان القاء می کنند که باید مرحله به مرحله در زندگی گام بردارد تا به مرحله ای برسد که اگر در هر مرحله ای از زندگی قصد تصمیم گیری داشته باشد بر اساس تحقیق و اطلاعات درست حرکت کندو پژوهش یعنی شناخت ، ناشناخته ها و مفهوم پژوهش بابهره وری یکی است و یک نگرش استراتژیک به موضوع تحقیق و پژوهش دارد که می توان در جهت تقویت کار آفرینی ،حل مشکلات کشور وتأکید بر ارتقاء بهره وری بکار برد .

مهندس هاشمی ادامه داد : در نگاه کلی به علم و فن آوری که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد بر افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴ درصد تولید ناخالص داخلی اختصاص داده می شود و تا پایان برنامه ۱۴۴۰ به مصرف بهینه منابع و ارتقاء بهره وری در این حوزه تأکید می کند وعناوین شاخص واستانداردی که در جهان رتبه بندی می شود بر اساس بهره وری و اثر بخشی تحقیق است.

رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با سرمایه‌های مردمی شکل گرفته و توانستیم ۳ تا ۴ درصد سرمایه دانشگاه را مستقیما در حوزه تحقیق قرار دهیم خاطر نشان کرد: ما هنوز راه زیادی داریم که به نقطه مطلوب در حوزه پژوهش و تحقیق برسیم و باید به تمام عواملی که موجب پیشرفت در حوزه پژوهش است توجه کنیم . امروز دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فیزیک پلاسما، شرکت های دانش بنیان‌، محیط زیست و... پیشرفت خوبی داشت.در حوزه پژوهش نباید از ریسک و سرمایه‌گذاری فاصله گرفت زیرا خود ریسک یکی از عوامل پیشرفت در پژوهش و تحقیق است.

لازم به ذکر است در این برنامه علاوه بر پخش چند کلیپ و ارائه سخنرانی ، دکترمهرداد گودرزوند چگینی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دکتر معصومه مسکین فام عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و دکتر محمد صادق اللهیاری عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت به عنوان پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان معرفی و از آنان تقدیر شد.

200

کد خبر: 712782

وب گردی

وب گردی