کاخ سفید: ساخت کشتی‌های مجهز به سوخت هسته‌ای ایران نقض برجام نیست

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به خبر تصمیم ایران به ساخت کشتی هایی مجهز به سوخت هسته ای گفت چنین اقدامی مغایر با تعهدات ایران نسبت به برجام نیست و این اقدام موجب نگرانی واشنگتن نمی شود.

به گزارش ایسکانیوز، در کنفرانس خبری روز سه شنبه کاخ سفید خبرنگاران با اشاره به خبر تصمیم ایران به ساخت کشتی هایی با سوخت هسته ای از جاش ارنست سوال کردند که آیا چنین اقدامی به معنی واکنشی تلافی جویانه نسبت به امضا لایحه تمدید تحریم های ایسا از سوی اوباما به حساب نمی آید و آیا این نگرانی را در واشینگتن بوجود نمی آورد که ایران در آینده به اقدامات تلافی جویانه مشابهی دست بزند؟

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به این که همزمانی خبر این تصمیم ایران با امضای لایحه ایسا سوی اوباما تصادفی نبوده و ایران آشکارا به منظور واکنشی به این لایحه چنین تصمیمی را اعلام کرده، گفت که اوباما از ابتدا گفته است که حاضر به امضا لایحه ای که در تعارض با تعهدات آمریکا در قبال برجام باشد نخواهد شد و اضافه کرد که امضا این لایحه نقض تعهدات کشورش در چهارچوب این توافقنامه محسوب نمی شود.

ارنست در ادامه گفت که این موضع از ابتدا تاکنون موضع دولت آمریکا در قبال این تواقنامه بوده است و سران واشینگتن این موضوع را هم بطور علنی مطرح کرده و هم بطور خصوصی برای مسئولین ایران توضیح داده اند.

سخنگوی اوباما در ادامه تصریح کرد که از طرفی ساخت چنین کشتی هایی از سوی ایران نقض برجام محسوب نمی شود و با بیان این که واشینگتن کماکان فعالیت های هسته ای ایران را زیر نظر خواهد داشت گفت کشورش از ایران انتظار دارد که در جریان تحقیقات و پروژه های هسته ای خود به تعهداتی که در قبال برجام دارد پایبند بماند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این گونه اقدامات و تصمیم ها از سوی ایران موجب نگرانی واشینگتن از اقدامات تلافی جویانه ایران نسبت به تصمیم های کنگره آمریکا نمی شود پاسخ داد که هدف اصلی آمریکا و کشور های 5+1 از گفت وگو های هسته ای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته بوده که با این توافقنامه به هدف خود رسیده اند و نگرانی دیگری در مورد سایر فعالیت های فن آوری ایران ندارند.

300/306

کد خبر: 712871

وب گردی

وب گردی