لاوروف: ترامپ و تیلرسون واقع بین هستند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب و رکس تیلرسون برگزیده شده به عنوان وزیر خارجه دولت آینده آمریکا واقع بین هستند و اکنون امیدوار به توسعه و بهبودی روابط هستیم.

به گزارش ایسکانیوز، لاوروف در باره برگزیدن تیلرسون مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل به عنوان وزیر خارجه دولت آینده آمریکا گفت: حق ندارم در مورد تصمیمی که رئیس جمهوری منتخب آمریکا می گیرد، اظهار نظر کنم.
پایگاه خبری وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه به نقل از سخنان لاوروف نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بارها اعلام کرده است که مسکو با تمام شرکای علاقه مند به توسعه روابط برابر با مسکو، همکاری می کند.
وزیر خارجه روسیه همچنین اظهار کرد: ترامپ و تیلرسون مخالف توسعه روابط سودمند متقابل با مسکو نیستند، بلکه واقع بینی دارند که امیدواریم پایه و اساس خوبی برای برقراری مناسبات سودمند دو جانبه و همچنین توسعه همکاری های روسیه و آمریکا در حل مسائل بین المللی باشد.
کاخ کرملین نیز از برگزیده شدن تیلرسون به عنوان وزیر خارجه دولت آینده آمریکا استقبال کرده است.
یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه دراین باره گفت: تیلرسون که از سوی رئیس جمهوری منتخب آمریکا به عنوان وزیر امور خارجه این کشور انتخاب شده، شخصیتی مناسب و بسیار با مهارت است.
وی افزود: نه فقط رئیس جمهوری روسیه بلکه مقام ها و نمایندگان محافل تجاری روس روابط خوبی با وزیر امور خارجه منتخب آمریکا دارند که دیدگاهها و مواضع خود (مستقل) دارد.
تیلرسون به عنوان مدیرعامل اکسون موبیل با مسکو روابط تجاری خوبی داشته و سال 2013 نیز پوتین به وی جایزه دوستی اعطا کرد.
بسیاری در روسیه بر این باورند راهیابی ترامپ به کاخ سفید، امیدها را برای احیای روابط روسیه و آمریکا که در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما به پائین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال 1991) رسیده، افزایش داده است.
ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل 25 مهرماه اعلام کرد: روابط مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده و وضع کلی بسیار بد و بدترین از سال 1973 (شوروی) است.
روابط واشنگتن و مسکو از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.
از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 712948

وب گردی

وب گردی