شنا کردن باعث رشد بافت عضلانی و قدرت آن می شود

یک متخصص طب فیزیکی و توان بخشی گفت: شنا کردن باعث رشد بافت عضلانی و قدرت عضلانی می شود؛ ولی بافت استخوانی را متراکم تر نمی کند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی پناهی، متخصص طب فیزیکی و توان بخشی در گفت و گو با برنامه فراسو شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه شکستگی ایجاد شده در اثر ژیمناستیک، شکستگی ترکه ای نیست، افزود: شکستگی که در قسمت پشتی هر مهره ایجاد می شود (مهره ها از دو قسمت قدامی و خلفی تشکیل شده اند) به علت فشاری است که به قسمت خلفی وارد شده و باعث جابجا شدن قسمت خلفی می شود؛ به این دلیل آن منطقه هنوز استخوانی نشده، جابجا، شکننده و جدا می شود و علامت چندانی ندارد.
وی ادامه داد: این لیز خوردگی در امتداد رشد کودک، آرام آرام علامت خودش را نشان می دهد که به صورت دردهایی است که در ناحیه کمر و پا ایجاد می شود.
پناهی مهم ترین ورزش ها در کودکان را ورزش های هوازی دانست و عنوان کرد: ورزش در بزرگسالان باعث جذب کلسیم در استخوان ها می شود. در کودکان نیز این موضوع درست است. دویدن، راه رفتن با سرعت بالا، سبب می شود کلسیم جذب استخوان شود؛ بنابراین کودکان باید ورزش هایی را انجام دهند که ضربه خفیف به استخوان شان وارد شود نه ضربه شدید.
وی با بیان اینکه شنا کردن، بافت استخوانی را زیاد نمی کند، افزود: چون بر ساختار استخوانی فشار وارد نمی کند. اما در ساختار قلبی- عروقی کمک کننده است. برای کودکی که فلج مغزی خفیف دارد یا اسپاسم عضلانی دارد، شنا کردن مفید است.
پناهی در ادامه بیان کرد: همچنین شنا کردن باعث رشد بافت عضلانی و قدرت عضلانی می شود؛ ولی بافت استخوانی را متراکم تر نمی کند.
وی منظور با تاکید بر اینکه حضور در آب باعث از دست دادن وزن می شود، ادامه داد: این امر منجر می شود تا افراد حرکات را در آب بهتر انجام دهند؛ اما چون حرکات هدفمند نیست ما توصیه نمی‌کنیم. مثلا کسی که شنای کرال انجام می دهد، عضلات شانه و قدام ران او تقویت می شود.
این متخصص طب فیزیکی و توان بخشی در پایان با تاکید بر اینکه در آب راه رفتن چون یک رفتار هدفمند نیست، پس عضلات مشخصی هم تقویت نمی شود، اظهارداشت: در کودکان شنا کردن بهتر است. در مقابلش ورزش های ایروبیک هم کمک کننده است و این را پیشنهاد می دهیم.

703

کد خبر: 712988

وب گردی

وب گردی