محمد سلمانی: جشنواره شعر نیاوران، نیاز جامعه بود

محمد سلمانی دبیر جشنواره شعر نیاوران در آستانه برگزاری آیین اختتامه دومین دوره این جشنواره معتقد است افزایش کمی و کیفی آثار نیاز جامعه به برگزاری چنین جشنواره ای را نشان می دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، محمد سلمانی در خصوص آثار دریافت شده در دبیرخانه دومین جشنواره شعر نیاوران گفت:در این دوره کیفیت آثار بسیار بالا بوده که گاهی داوران برای انتخاب برترین آثار دچارچالش می شدند و به سختی توانستند دربخش های کلاسیک ،سپید وترانه 5 شاعر برتر را انتخاب نمایند.
سلمانی با بیان اینکه در جشنواره های شعر چون جشنواره فجر کتاب های شعر منتشرشده در یک سال مورد ارزیابی قرار می گیرد ولی در جشنواره شعر نیاوران آثار شاعران ارزیابی می شود افزود:این جشنواره به قضاوت درمورد آثار می پردازد و باید گفت آثار رسیده دربخش کلاسیک و سپید از نظر کیفی و کمی رشد قابل ملاحظه ای داشته است. شاعران جوان در بخش کلاسیک حرکت قابل اعتنایی داشته اند. داوران از برخی شعرها اظهار شگفتی می کردند زیرا آثار رسیده در این بخش از نظر محتوا ،بازی های زبانی ،فرم و موسیقی در سطح بسیارخوبی قرار داشته است . همچنین آثار بخش سپید نیز از امتیازات خوبی برخوردار بوده و در خصوص آثار رسیده به بخش ترانه نیز آثار قابل دفاع بوده است.
این داور جشنواره درخصوص آثار رسیده به بخش طنز نیز عنوان داشت:داوران دراین بخش از آثار رسیده راضی نبودند و برخی آثار جای نقد داشت. در واقع باید گفت شرکت کنندگان در این بخش پا به پای بخش های دیگر شعر پیشرفت نداشته اند و نسبت به بخش های دیگر عقب تر بودند. دراین آثار ازقافیه های خیلی ضعیف استفاده شده بود. در واقع باید گفت طنز را طنزپردازان ما جدی نگرفته اند و فکر می کنند هرچه بنویسند و مردم بخندند طنز است درحالی که طنز لایه های پنهانی دارد و یک طنز پرداز باید به آن دقت نماید. طنزپردازان مشکلات جامعه را باید با کنایه و استعاره ،به گونه ای بیان واستفاده نمایند ،که شنونده متوجه شود طنز پرداز به چه چیز اشاره دارد .
دبیر جشنواره شعر نیاوران با گفتن اینکه جشنواره شعر نمی تواند سطح شعر را بالا ببرد بلکه آثار را ارزیابی می کند اظهارداشت:این جشنواره می تواند به جامعه این نوید را بدهد که شعر رو به جلو حرکت کرده است. از سویی برگزاری نشست های سه شنبه های شعر نیاوران تأثیر زیادی برای بالا بردن سطح شعر درطول سال گذشته داشته و می توان سه شنبه های شعر و رمز طنز را به عنوان کارگاه های آموزشی جشنوراه شعر نیاوران درنظر گرفت، زیرا ما در زمان جشنواره فرصت برای برقراری کارگاه تخصصی نداریم.
محمد سلمانی درمورد انتخاب داوران جشنواره نیز بیان داشت:برای هردوجشنواره شعرنیاوران، شورای سیاست گذاری که از افراد متخصص دراین رشته هستند تشکیل شده از بهترین داوران شعر درسطح کشور برای داوری دراین جشنواره دعوت کرده است.
دبیر دومین جشنواره شعر نیاوران همچنین عنوان داشت:مانند سال گذشته امسال هم دراختتامیه از کتاب گزیده اشعار دومین جشنواره شعر نیاوران رونمایی می شود،اشعار تازه ازسراسرکشورجمع آوری شده ،مورد قضاوت قرار گرفته ونمونه های خوبی دراین کتاب آورده شده است تا با ارائه آن به جامعه ،الگویی مناسبی برای جامعه شعر عرضه شود.
وی افزود:ما با ترجمه آثار و کتاب های شعر به زبان های دیگر می توانیم ادبیات و شعر خودمان را جهانی کنیم واین اکنون یک ضرورت برای جامعه ادبی کشور می باشد.
این شاعر مطرح کشور درخصوص دو موضوعی صلح و محیط زیست که برای دو دوره جشنواره شعر انتخاب شده ، اظهار داشت:جهان با 2مقوله مهم جنگ و محیط زیست مواجه بوده است .زیرا انسان از دو ناحیه آسیب می بیند.اول آلودگی از محیط زیست جسم و روح انسان را بیمارو آلوده می کند نتیجه این دو آلودگی بشر را به سمت جنگ و خونریزی هدایت می کند.ما خواستیم از طریق فرهنگ و شعر به استقبال صلح برویم و جنگ را منزوی کرده و از بین ببریم. استقبال شاعران در دو بخش محیط زیست وصلح بسیار خوب بوده ،بعضی آثاررسیده دراین خصوص شگفتی به وجود آورده و بسیار فاخر و تأثیر گذار بوده است.
محمد سلمانی درپایان اظهارداشت:ویژگی جشنواره شعر نیاوران دراین است که تولید شاعر نمی کند، بلکه شاعران خوب را معرفی می کند و دیگران را نیزتشویق می کند به شعر خوب گوش بدهند.
گفتنی است، آیین اختتامیه این جشنواره که به دبیری محمد سلمانی برگزار می شود پنج شنبه ٢٥ آذر ساعت 17:30 با معرفی نفرات برگزیده در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

504500

کد خبر: 713026

وب گردی

وب گردی