فروزان فرد گفت :ایجاد پارک های علم و فناوری توسط دانشگاه آزاد اسلامی  کاری بسیار ارزنده است/شرکت  دانش بنیان  طراحی و ساماندهی سامانه بزرگ رتبه بندی

رییس هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان گفت : شرکت ما در حال طراحی و ساماندهی سامانه بزرگ رتبه بندی در حد ملی است.

حسن فروزان فرد نایب رییس کمیسیون رقابت،خصوصی سازی و سلامت اداری و رییس هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان در حوزه تحلیل اطلاعات وسیع و حجیم مبتنی بر توانمدیهای نرم افزاری و رتبه بندی اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز در مورد عملکرد شرکت دانش بنیانشان گفت : شرکت در حال طراحی و ساماندهی سامانه بزرگ رتبه بندی در حد ملی است.

او افزود :این شرکت 10 سال است که در این زمینه فعالیت می کند و ساختارهای اولیه اش را بنیان گذاری کرده ومنتظر تصمیم سازمان بورس ایران است که به عنوان یک شرکت رتبه بندی اعتباری رسمی شناسایی شود.

او در خصوص تعاملات بین المللی شرکت دانش بنیانش افزود :این شرکت از مشاوره ها و همراهی شرکت های خارجی نیز استفاده کرده و به جمع آوری و بررسی و تحلیل دیتا پرداخته و سپس آن را به یک خروجی معتبر تبدیل می کند.که خروجی آن رتبه شرکت ها ، سازمان ها و افراد در حوزه کسب و کار است و توسط آن رتبه تعاملات بازار بورس ،سهامداران ، سرمایه گذاران ،بانک ها و موسسات بانکی و اعتباری با آن سازمان طراحی و مدیریت می شود.

فروزان فرد با ذکر کارآفرینی حاصل از این شرکت دانش بنیان گفت :ما در این شرکت حدود 60 نفر نیروی ثابت و حدود 30 نفر نیز نیروی تخصصی که به صورت نیمه وقت با ما فعایت می کنند داریم.که این نیروها از همه دانشگاه ها و رشته ها هستند. اما هیچ تعاملی برای دریافت حمایت از هیچ کجا نداشتیم .

او با ذکر مثال هایی از شرکت های دانش بنیان موفق تصریح کرد : نمونه های تخصصی دانش بنیان ، آنهایی هستند که مشخصا زیر مجموعه جایی نیستند و از دانش به عنوان بنیان برای ایجاد ارزش افزوده استفاده می کنند و مامن درست این شرکت ها می توانند شرکت های موفقی باشند که امروز کار می کنند و تصمیم می گیرند که بر اساس فهمشان از کسب و کار و از آینده بازار ،دانش را با همکاری تعدادی از دانشمندان به خدمت بگیرند و بر اساس آن بتوانند منبع و یا ارزش جدیدی ایجاد کنند.

رییس کمیسیون رقابت،خصوصی سازی و سلامت اداری با ذکر مفهوم اصلی دانش بنیان اذعان داشت :اگر مفهوم دانش بنیانی رابرای فضای عمومی کسب و کار گسترش دهیم و بگوییم بهترین دانش بنیان زمانی اتفاق می افتد که یک کسب و کار معتبر ،بتواند مجموعه ای از توانمندی های دانشگاهی و تحقیقاتی و پژوهشیو تبدیل آن به کالا یا خدمت را جذب کند وبا یکدیگر کار کنند آنگاه این خروجی ،خروجی با ارزشتری است و سریعتر به محصول یا خدمت قابل عرضه در فضای کسب و کار تبدیل می شودو کمتر هم نیازمند حمایت است.

او با تقدیر از کمک های ارزشمند دانشگاه ها از شرکت های دانش بنیان افزود : ایجاد پارک های علم و فناوری توسط دانشگاه آزاد اسلامی ،کاری بسیار ارزنده است و هر دانشگاهی که در این زمینه کار کند جای تقدیر دارد.

او با اشاره به ظرفیت های اتاق بازرگانی در استفاده از شرکت های دانش بنیان گفت : بهترین اتفاق این است که از ظرفیت ها ی اتاق بازرگانی و یا جاهای مشابه دیگر برای برقراری اینگونه فعالیت ها و شرکت ها با فعالیت صاحبان وکسانی که در حوزه کسب و کار صاحب تجربه کاری هم هستند ،استفاده کرده و شرایط را به گونه ای پیش ببرند که این نوزاد فقط در دوران نوزادی به حمایت احتیاج داشته و نیاز به حمایت طولانی مدت نداشته باشد .

او در پایان گفت : پیش بینی من اینگونه است که در مسیر پیش رو بسیاری از شرکت های دانش بنیان اگر بخواهند ادامه پیدا کنند بر توجیهات علمی کارشان تاکید و پافشاری میکنند و نگاهی به کسب و کار ندارند و آثاری که باید در محیط کسب وکار داشته باشند را پی گیری نمی کنند به جای اینکه در یک دوره 1 تا 5 ساله مورد حمایت قرار گیرند و بعد بتوانند موفقیت های چشمگیر بدست آورند یک دوره بلند مدتی مورد حمایت قرار می گیرند و در انتها نیز به جای موفقیت های کسب و کار ،فقط یک سری خروجی های علمی ایجاد می کنند .

او ادامه داد :در چهار چوبه موفقیت کسب و کارهای دانش بنیان ، نیازمند کمک های ابتدایی دانشگاه ها مثل همین کمک های دانشگاه آزاد به شرکت های نوپا و تعامل به موقع دانشگاه ها با صنعت ،با صاحبان کسب و کارهستیم. در حقیقت اگر دانشگاه ها علاقه مند هستند که این کار پایه بگیرد باید مانند دانشگاه های معتبر دیگر دنیا ، در فرآیند تحصیلی افراد که در زمان فارق التحصیلی و یا در طول دوره تحصیل طی می کنند ،نمایشگاه های و گفتگوهای مشترک را با صاحبان کسب و کار و کسانی که توانایی احتمالی به کار گیری این دانش ها را دارند را در طول مسیر ترتیب بدهند به گونه ای که با حمایت های اولیه و چند دوره ای محدود دانشگاه ،ارتباط بین فعالیتهای علمی و فرهنگی با صاحبان کسب و کار برقرار شده و کار آنطور که باید پیش رود.

402/101

کد خبر: 713045

وب گردی

وب گردی