ارزیابی دیپلمات سابق کشورمان از روابط ایران با کشورهای شرق آسیا

سفیر سابق کشورمان معتقد است، ایران چین را یک شریک تجاری بلندمدت نگاه می‌داند.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: اخیرا وزیر خارجه کشورمان محمد جواد ظریف سفری به بعضی از کشورهای شرق آسیا داشتند که با گشایش‌هایی در زمینه های سیاسی و اقتصادی همراه بوده است. حمایت چین از برجام و تحسین ایران جهت مقابله با تروریست در خاورمیانه، در کنار بستن قردادهای تجاری میان ایران و کشورهای شرق آسیا، از مهمترین پبامدهای مثبت این سفر بوده است.

خبرنگار ایسکانیوز در راستای سفیر اخیر دکتر ظریف به کشورهای چین، ژاپن هند، شرکت در اجلاس افغانستان و بهبود روابط ایران با کشورهای قفقاز جنوبی، با محسن پاک آئین، سفیر سابق کشورمان در آذربایجان و تایلند به گفت و گو نشست تا اهداف ایران را از سفر اخیر به شرق آسیا را جست و جو کند.

متن این گفت و گو در ادامه آورده می‌شود.

به عنوان سفیر اسبق در تایلند بفرمائید دکتر ظریف در سفر اخیر خود به شرق آسیا چه اهدافی را دنبال کردند و این سفر چه تاثیری بر روابط ایران با کشورهای چین و ژاپن خواهد داشت؟
سفر محمدجواد ظریف به کشورهای هند، چین و ژاپن جهت متوازن کردن ارتباطات و تعاملات ایران با کشورهای آسیائی بود. این سفر در دو بعد دوجانبه و بین المللی حایز اهمیت بود.در زمینه بین المللی حضور وزیر امورخارجه اجلاس قلب آسیا که در هند برگزار شد، نشانگر توجه ایران به سرنوشت مردم افغانستان است. در این اجلاس برخی از همسایگان افغانستان و نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، سازمان همکاری‌های اسلامی و سازمان شانگ‌های و کشورهای غربی حامی افغانستان حضور داشتند و آقای ظریف در این اجلاس دو روزه، در مورد مسائل افغانستان و تحولات آن سخنرانی کرد و به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران پرداخت. در زمینه گفت و گوی دوجانبه با محوریت همکاری های اقتصادی، یک هیأت بازرگانی از بخش‌های خصوصی و دولتی وزیر خارجه را در این سفر همراهی می‌کردند و آن‌ها نشست مشترکی را با صاحبان و سرمایه‌گذاران شرکت‌های هندی برگزار کردند. دیدار آقای ظریف با تعدادی از اساتید، نخبگان و برخی از هیأت‌های آکادمیک و دانشگاهی هند نیز به لحاظ دیپلماسی عمومی حایز اهمیت بود. سفر رییس دستگاه دیپلماسی کشور به دو کشور چین و ژاپن که با دعوت همتایان آقای ظریف انجام شد نیز در جهت تقویت مناسبات دوجانیه بر مبنای دیپلماسی برد – برد بود و در پکن طرفین برای برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک تبادل نظر کردند.

اهمیت روابط به این کشورها را بفرمایید؟

گسترش روابط با کشور چین به عنوان یکی از کشورهای مهم اقتصادی برای ما دارای اهمیت است. چین در دوران تحریم‌های ظالمانه در کنار ما بود و ما توانستیم همکاری‌های گسترده‌ای را با این کشور داشته باشیم و در جریان این سفر نیز زمینه برای استمرار این همکاری‌ها ادامه پیدا کرد. ایران به چین به‌عنوان یک شریک تجاری بلندمدت نگاه می‌کند و تبادل هیأت‌های اقتصادی و تجاری دو کشورمی توانند نقش مهمی برای گسترش روابط داشته باشند. ژاپنی‌ها نیز پیشنهادهای مشخصی را برای گسترش همکاری‌ها با ایران ارائه کردند و تبادل نظر آقای ظریف با برخی مقامات این کشور از جمله نخست‌وزیر ژاپن در ابعاد مختلف به خصوص اقتصادی مفید بود و ما می توانیم همکاری‌های خوبی در عرصه آسیایی و جهانی با یکدیگر داشته باشیم. دیدار وزیر خارجه کشورمان با صاحبان برخی از موسسات بزرگ و معتبر ژاپنی نیز مهم و تعیین کننده تلقی شد.


آیا می‌توان نسبت به حضور و نقش‌آفرینی ایران در احیا جاده ابریشم امیدوار بود؟
نقش ایران در جاده ابریشم غیر قابل انکار است و ایران به عنوان یک کمربند اصلی در این راه یک نقطه محوری، است. ظرفیت های بالقوه کشورمان درمسیر تاریخی جاده ابریشم فراوان است و سایر کشورهای در مسیر جاده ابریشم می توانند با استفاده از ظرفیت های اقتصادی، تجاری، فرهنگی ترانزیتی و تاریخی ایران، در مسیر توسعه قرار گیرند. جاده ابریشم نماد صلح است و ایران یکی از کانون های دنیا در جهت حل مناقشات و استقرار صلح می باشد و می تواند تجربیات خود در این زمینه را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد.

303/300

کد خبر: 713071

وب گردی

وب گردی