دانشگاهیان باید سفیران سلامت در مبارزه با ایدز باشند

در راستای آشنایی بیشتر پیرامون راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری ایدز و به همت شبکه بهداشت شهرستان، «سمینار علمی ایدز» با حضور جمعی از استادان و کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر برگزار شد. 

به گزارش ایسکانیوز، در این سمینار، پزشک مبارزه با ایدز شهرستان بردسیر با اشاره به راه‌های انتقال ویروس ایدز، آموزش و پیشگیری را از مهم‌ترین راه‌های مقابله با این ویروس برشمرد و گفت: «دانشگاهیان باید سفیران سلامت در مبارزه با ایدز باشند.»

دکتر علی پورخاندانی از ابتلای 32هزار ایرانی به ویروس اچ.آی.وی خبرداد و افزود: بالغ بر37 میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند.

پزشک ایدز شهرستان بردسیر، اعتیاد تزریقی و ارتباطات جنسی محافظت نشده را عمده‌ترین راه سرایت ویروس عنوان کرد و گفت: انتقال ویروس ایدز از طریق روابط جنسی مخصوصا در جهان سوم رو به افزایش است.

پورخاندانی به تلاش شبکه بهداشت جهت مشاوره و آزمایش اچ.آی. وی نیز اشاره کرد و افزود: ویروس ایدز صرفا از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده، اشیاع نوک تیز و برنده، خون و فرآورده‌های خونی و از مادر به جنین منتقل می‌شود ولی از طریق نیش پشه، ادرار، مدفوع و بزاق دهان سرایت نخواهد کرد.

پزشک ایدز شهرستان بردسیر خاطر نشان کرد: «در سال 2017 واکسن اچ.آی.وی وارد دومین مرحله آزمایش می‌شود ولی اکنون، هیچ واکسن و دارویی برای درمان بیماری ایدز وجود ندارد و داروهای موجود صرفا با افزایش سیستم ایمنی بدن طول عمر بیماران را افزایش خواهد داد.»

وی، ایدز را یک بیماری عفونی و با روند مزمن و طولانی اعلام کرد و افزود: از لحظه ورود ویروس به بدن، فرد آلوده است و در مرحله اول علائمی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی مشاهده و در مرحله دوم وارد فاز نهفتگی شده که ممکن است بین 3 هفته تا 20 سال طول کشد.

پورخاندانی با اشاره به اینکه در مرحله سوم نشانه های ایدز ظاهر می‌شود گفت: در سطح کشور مراکز مشاوره وجود دارد و افرادی که رفتار پر خطر داشتند می توانند جهت مشاوره رایگان و انجام آزمایش‌ به این مراکز مراجعه کنند.

در ادامه این جلسه، دکتر وحید خطیبی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر و جمعی از مسئولین شبکه بهداشت بردسیر پیرامون نقش دانشگاه ها در آموزش و پیشگیری از ایدز به ایراد سخن پرداختند.

200

کد خبر: 713153

وب گردی

وب گردی