دیپلماسی مناسب موجب تغییر نگاه فعالان اقتصادی جهان به ایران شده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تلاش های گسترده و جدی در عرصه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور موجب تحولات جدیدی شده و رویکرد فعالان اقتصادی دنیا به ایران و اقتصاد کشور متفاوت شده است .

به گزارش ایسکانیوز، غلامحسین شافعی چهارشنبه شب در همایش تجلیل از صادر کنندگان نمونه ملی و استانی خراسان رضوی افزود : شافعی گفت :وضعیت اکنون به گونه ای است که شاهد نوعی هجوم هیات های اقتصادی جهان برای بدست آوردن سهمی از بازار ایران هستیم .
وی اظهار کرد : در این شرایط دولتمردان و فعالان اقتصادی باید توجه کنند که اگر فضای مناسب و جذابیت لازم را برای بازار جهانی ایجاد نکنند به وضعیتی می رسیم که آنان از نیمه راه باز می گردند.
وی با بیان اینکه تغییرات دنیا بسیار گسترده است، افزود : با شیوه های گذشته و سنتی نمی توانیم در آینده پرتحول به یک رقابت مناسب و برابر برسیم و استفاده از شیوه های نوین تجارت باید مورد توجه فعالان اقتصادی باشد .
وی اضافه کرد: امروز تولید در سنجش قدرت اقتصادی کشورهای مورد توجه است اما صادرات نوک پیکان آن می باشد و در واقع تولید قوی پشتوانه صادرات موفق است.
شافعی اضافه کرد: تلاش صادر کنندگان در این شرایط بسیار ارزشمند است زیرا در یک شرایط نابرابر فعالیت می کنند و این تلاش مضاعف در این شرایط مایه افتخار و قدردانی است.
وی با بیان اینکه از سال 2011 تا 2015 صادرات کشور از 37 میلیارد دلار به رقمی بالاتر از 40 میلیارد دلار رسیده است، افزود : همه فعالان اقتصادی و برنامه ریزان ومسئولان با توجه به توان کشور این صادرات را قابل قبول نمی دانند زیرا ظرفیت ایران خیلی بالاتر از این رقم هاست.
وی ادامه داد : میزان صادرات کشوری چون مالزی با 30 میلیون نفر جمعیت 200 میلیارد دلار است و ایران با 80 میلیون جمعیت 40 میلیارد دلار صادرات دارد و این پذیرفتنی نیست و در این راستا باید با توجه به ظرفیت ایران حرکت های جدیدی آغاز شود تا از این ظرفیت خدادادی به نفع اقتصاد کشور بهره گرفته شود.
وی اظهار کرد: در این میان تحریم ها خود چالشی برای این حوزه بود و باید پذیرفت زحم های عمیق آن چیزی نیست که در کوتاه مدت قابل ترمیم باشد اما در عین حال این محدودیت ها نباید ما را از غافله حرکت اقتصادی جهان دور نگهدارد و عقب ماندگی های گذشته را باید جبران کرد و نقش بخش تولید در این زمینه بسیار مهم است .
وی با اشاره به شکاف تکنولوژیکی تولید ما با جهان افزود : از جمله عواملی که موجب شده با وجود تلاش ها ؛ کالای تولیدی ما برای بازارهای جهانی جذابیت نداشته باشد فاصله بین تولید ما و جهان است که باید مورد توجه برنامه ریزان کشور و فعالان اقتصادی قرار گیرد زیرا اگر به این شکاف توجه نشود با وجود منابع مالی کافی باز قدرت رقابت در عرصه جهانی را نخواهیم داشت.
وی یکی از دیگر موانع در عرصه تولید و صادرات را ضعف در ساختارهای تجاری، تولید و حمل و نقل دانست و گفت : در برخی زمینه ها هر سال به جای پیشرفت، عقب گرد کرده ایم که حوزه حمل و نقل یکی از آنها است.
شافعی تثیت تصنعی نرخ ارز را یکی دیگر از مشکلات اساسی در حوزه صادرات دانست و افزود : قرار بود تا پایان سال ارز تک نرخی شود اما الان زمزمه ها حاکی از آن است که این امر محقق نمی شود که مشکلی اساسی هم برای صادرات، تولید و نیز سرمایه گذار است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران مشکل دیگر در حوزه اقتصاد را در حاکمیت قانون دانست و گفت : برخی از قوانین توسط مجلس تصویب می شود اما در اجرا با مشکل مواجه است.
وی واگذاری برخی اختیارات به استان ها را از جمله ضروریات خواند و از تلاش های وزیر کشور برای واگذاری 100 اختیار تقدیر کرد و گفت : نمی گوییم حکومت فدرال داشته باشیم اما اگر کمی دیدگاه ها به این سمت سوق یابد ، توفیقات خوبی خواهیم داشت .
وی ادامه داد : این موضوع با وجود تلاش های وزیر کشور در برنامه ششم خیلی پررنگ نیست واین مشکلی اساسی است که در تمام تصمیم گیری های ما اثر داشته است و برای آینده صادرات به شیوه گذشته نمی توان موفق شد و به مرور از بازار حذف می شویم.
در این مراسم با اهدای لوح رضایت از تلاش ها و خدمات استاندار خراسان رضوی تقدیر شد و از 30 صادر کننده نمونه ملی و استانی این استان هم با اهدای جوایزی قدردانی به عمل آمد.

602

کد خبر: 713213

وب گردی

وب گردی