از هر 5 خانم بالای 50 سال یک نفر به پوکی استخوان مبتلاست

در کنگره بین المللی تازه های پیشگیری، تشخیص و درمان استئوپروز که روز گذشته (پنجشنبه) در تالار امام ( ره ) بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، پیام وزیر بهداشت قرائت شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این پیام آمده است؛ براساس مطالعات جامع پوکی استخوان در کشور، از هر 5 خانم بالای 50 سال یک نفر مبتلا به پوکی استخوان و سه نفر مبتلابه استئوپنی می‌باشند و ازآنجایی‌که پوکی استخوان در صورت عدم توجه با عارضه شکستگی ظهور می‌کند، از آن به‌عنوان بیماری خاموش یادشده است.

دکتر سید حسن هاشمی در این پیام یادآور شد: پوکی استخوان در خاورمیانه قابل ‌توجه بوده و 12.5 درصد آن منتسب به ایران هست. از طرفی با افزایش طول عمر و جمعیت مسن کشور شیوع این بیماری و تعداد شکستگی‌های استئوپروتیک هم در کشور رشد قابل‌ توجهی طی بیست سال آینده خواهد داشت که نیازمند توجه جدی و اتخاذ استراتژی‌های مناسب برای مقابله با این بیماری می‌باشد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

اساتید ،‌همکاران محترم

پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است که بار عظیمی بر سیستم بهداشتی درمانی کشور تحمیل می‌کند. نتایج مطالعات جامع پوکی استخوان در کشور که توسط پژوهشگاه علوم غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری معاونت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام ‌شده نشان می‌دهد که از هر 5 خانم بالای 50 سال یک نفر مبتلا به پوکی استخوان و سه نفر مبتلابه استئوپنی می‌باشند.

ازآنجایی‌که پوکی استخوان در صورت عدم توجه با عارضه شکستگی ظهور می‌کند، از آن به‌عنوان بیماری خاموش یادشده است. این عارضه سبب شده که پوکی استخوان سهم قابل‌توجهی از بار بیماری در منطقه را به خود اختصاص دهد. این میزان در خاورمیانه قابل‌توجه بوده و 12.5 درصد آن منتسب به ایران هست. ازآنجایی‌که پوکی استخوان در صورت عدم توجه با عارضه شکستگی ظهور می‌کند، از آن به‌عنوان بیماری خاموش یادشده است. از طرفی با افزایش طول عمر و جمعیت مسن کشور شیوع این بیماری و تعداد شکستگی‌های استئوپروتیک هم در کشور رشد قابل‌ توجهی طی بیست سال آینده خواهد داشت که نیازمند توجه جدی و اتخاذ استراتژی‌های مناسب برای مقابله با این بیماری می‌باشد.

به‌منظور روزآمد نمودن رویکردهای غربالگری، تشخیص و درمان‌های نوین این بیماری خاموش، برگزاری سمینار تازه‌های پوکی استخوان با همکاری بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان و سایر سازمان‌ها و مراکز علمی قابل‌توجه بوده خصوصاً آنکه این رویداد مهم علمی همراه با جشنواره سلامت استخوان با همکاری شهرداری و نهادهای مردمی ازجمله انجمن پوکی استخوان ایران برگزار می‌گردد می‌تواند در ترویج و آگاه‌سازی عموم جامعه نقش ارزنده‌ای داشته باشد.

باید به خاطر داشت هرگونه تلاش در مقابله با پوکی استخوان در کشور می‌تواند خدمتی مهم در راستای سیاست‌های کلان وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی داشته باشد. بار قابل‌توجه این بیماری در بین بیماری‌های غیر واگیر و تحمیل هزینه‌های گزاف آن بر سیستم بهداشتی و درمانی کشور جایگاه ویژه پوکی استخوان را در سیاست‌های مقابله با بیماری‌های غیر واگیر نشان می‌دهد. تدوین راهنماهای بالینی بیماریابی و درمان پوکی استخوان برای پزشکان و سایر ارائه‌دهندگان خدمات مراقبتی توسط پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم که مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی درزمینهٔ پوکی استخوان و عضو بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان می‌باشد، یکی از اقدامات درخور توجه درزمینهٔ مقابله با این بیماری است. در اینجا لازم می‌دانم از حضور پروفسور جان کنیس ریاست محترم بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان و شرکت دانشمندان برجسته ازجمله ریاست کمیته علمی و منطقه‌ای بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان در این سمینار قدردانی نمایم. مطمئناً مشارکت و همکاری‌های سازمان‌های علمی و مردمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در مقابله با این بیماری خاموش و پرهزینه نقش ضروری خواهد داشت.

دکتر سید حسن هاشمی

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی

101/703

کد خبر: 713366

وب گردی

وب گردی