به حیوانات بی‌سرپرست غذا بدهیم؟

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تنها در شرایط هوایی سرد و یخبندان می‌توان به گربه‌ها، سگ‌ها و پرندگان غذا داد، گفت: فراهم کردن غذا برای گربه‌ها و در دسترس بودن زباله‌ها باعث گسترش موش‌های تهران شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا،همیشه تعدادی پرنده در کنار پنجره تحریریه جمع می‌شوند ریختن باقیمانده غذاها در کنار پنجره، کاری است که هرازگاهی همکارانم انجام می‌دهند به دو نیت؛ که هم پرنده‌ها را سیر کنند و هم باقیمانده غذایشان حیف و میل نشود. نیت کاملا خیرخواهانه است. این روند کند ادامه داشت تا اینکه یک روز یکی از همکارانم، با یک کیسه گندم پا به اداره گذاشت از وقتی که هر روز بعدازظهرها برای پرنده ها گندم می‌ریزد تعداد پرندگانی که لب پنجره جمع می‌شوند بیش‌تر شده و هر روز حتما سری به پنجره اتاق اداره می‌زنند.

پیش‌از این در پارک لاله خانم و آقای میانسالی را دیده بودم که با سطل‌های غذا سراغ گربه‌های پارک می‌آیند، فقط چند دقیقه کافی بود تا تقریبا تمام گربه‌های پارک برای گرفتن جیره خود در اطراف این مرد و زن جمع شوند.

قبلا هم تعدادی از دوستان هم سن و سالم را دیده بودم که وقتی در محوطه‌ای باز نشسته و مشغول غذا خوردن هستیم بخشی از غذای خود را به گربه‌ای که در کنار ما پرسه می‌زند، می‌دهند. حتما شما هم هر روزه در سطح شهر، در پارک ها و بوستان‌ها، در کوچه و محله‌هایتان افرادی را می‌بینید که مشغول غذا دادن به سگ‌ها و گربه‌های بی‌سرپرست هستند یا اینکه خود شما جزو همین شهروندان مهربانی محسوب می‌شوید که در اوقات مختلف برای سگ و گربه‌ها غذا تهیه می‌کنید یا باقیمانده غذاهایتان را برای این حیوانات می‌ریزید یا اینکه همیشه تکه‌های باقیمانده از نان یا برنج را لب پنجره خانه یا محل کارتان برای سیر شدن پرندگان قرار می‌دهید و رفته رفته محل حضور شما تبدیل به پاتوق این حیوانات می‌شود.

بدیهی است در زمان‌هایی که هوا رو به سردی می‌گذارد شهروندان بیش‌تری بر خود لازم می‌بینند که به فکر غذا دادن به حیوانات بی‌سرپرست باشند با این وجود صدای دیگری به گوش می‌رسد که این همه مهربانی و دلسوزی انسان برای حیوانات را تایید نمی‌کند.

در این‌باره، محمد درویش مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اینکه نگاه کارشناسی در این زمینه آن است که تلاش کنیم تا حیات وحش، حیات وحش باقی بماند، اظهار کرد: نباید با عملکردهایمان کاری کنیم که حیات وحش اهلی شوند و آنها بیش از حد به انسان‌ها اعتماد کنند و مطمئن شوند؛ کسی هست که برای آنها غذا تامین کند، چون این موضوع باعث می‌شود تاب‌آوری حیوانات در برابر شرایط سخت کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه هم پرندگان و هم سگ‌ها و گربه‌ها تحت تاثیر این رفتار شهروندان قرار می‌گیرند، گفت: غذا و آب دادن به حیوانات به تدریج باعث می‌شود آنها در معرض آسیب‌های جدی‌تری قرار بگیرند. کاری که می‌تواند با اخلاق محیط زیستی سازگارتر باشد آنست که در صورتی که هموطنان ما با حیوان مجروحی روبه‌رو می‌شوند اقدامی برای بهبود وضعیت آن انجام دهند، یا در شرایط یخبندان و سرمای شدید که امکان پیدا کردن غذا وجود نداشت و حیوانات نمی‌توانستند از پوشش گیاهی و برگ‌ها تغذیه کنند و منابع آبی یخ زده بود و حیوانات نمی‌توانستند آب بخورند؛ شهروندان در این شرایط می‌توانند یخ منابع آبی را بشکنند و آبشخورهای موقت ایجاد کنند یا علوفه دستی یا غذا بریزند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: این اقدامات تنها باید در شرایط سخت آب و هوایی که حیوانات در آستانه شرایط بحرانی قرار دارند، اتفاق بیافتد، در غیر این صورت بهتر است اجازه دهند حیوانات به تدریج با شرایط سخت پیرامون خود سازگار شوند. نباید حیوانات را شرطی بکنیم و کاری کنیم که آنها از تلاش برای بهبود وضعیت خود فاصله بگیرند.

به گفته درویش، دلیل اینکه در شهر تهران موش‌ها در حال گسترش هستند آنست که برای گربه‌ها انگیزه ایجاد نکرده‌ایم تا به دنبال گرفتن موش‌ها باشند. چون ما برای گربه‌ها غذا فراهم می‌کنیم. از سوی دیگر زباله‌ها هم در دسترس این حیوانات قرار دارد. همه اینها باعث می‌شود که گربه‌ها انگیزه لازم برای گرفتن موش نداشته باشند که این موضوع می‌تواند خسارتی به اکوسیستم وارد کند.

به پرنده‌ها تنها در شرایط یخبندان غذا بدهید

وی در پایان گفت: به پرنده‌ها باید تنها در شرایطی که هوا به شدت سرد و یخبندان است و غذایی در اختیار ندارند به اندازه محدود غذا داده شود یا آب در اختیار آنها قرار گیرد و این موضوع نباید به شکل یک رویه درآید. تا زمانیکه آب یخ نزده و حیوانات از جمله پرنده‌ها می‌توانند غذای خود را تامین کنند غذا دادن به آنها درست نیست و باید شرایطی باشد که حیوانات، خود بتوانند این شرایط سخت را کنترل و مدیریت کنند.

101/703

کد خبر: 713373

وب گردی

وب گردی