نانوایی‌ها بهداشتی می‌شوند

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از کاهش مصرف جوش شیرین و جوهر قند در نانوایی‌ها خبر داد و گفت: اصلاح امور و بهداشتی کردن نانوایی‌ها در دستور کار اصلی ما قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا مهندس محسن فرهادی در خصوص آخرین وضعیت استفاده از مواد غیر مجاز نظیر جوش شیرین و جوهر قند در نان، اظهار کرد:استفاده از مواد غیرمجاز در نان مانند جوش شیرین و جوهر قند نسبت به نمونه‌هایی که ما سال گذشته برداشته‌ایم، کاهش پیدا کرده‌است. سال گذشته مجبور بودیم بررسی میزان جوش شیرین، جوهر قند و نمک موجود در نان را به آزمایشگاه‌ها بسپاریم، ولی با خرید دستگاه‌های سنجش در محل، بدون انجام اقدامات قضایی و حقوقی، میزان استفاده از این مواد را در محل تعیین می‌کنیم. امیدواریم تا پایان سال تمام بازرسان به این دستگاه‌ها مجهز شوند تا کم کم سطح پوشش‌ بازرسی‌های وزارت بهداشت افزایش یابد.

وی در ادامه بیان کرد: طبق گزارش‌های بازرسان بهداشت محیط وزارت بهداشت، میزان استفاده از جوش شیرین در نمونه‌های برداشته شده از نانوایی‌های کشور، به ۱۲ درصد کاهش یافته است، در حالی که قبلا این رقم بیش از ۳۰ درصد بود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: استان‌های بزرگ از جمله تهران بیشترین تخلف را در زمینه افزودن مواد غیر مجاز به نان دارند.

فرهادی همچنین اضافه کرد: پخت سنتی، یکی از دلایل تخلف کمتر در سایر استان‌ها است. برخی عوامل مانند فصلی بودن کارگران، کمبود آموزش فنی پخت نان، صف‌های طولانی و سبک زندگی شهری در شهرهای بزرگ مانند تهران باعث می‌شود نانوا وقت کمی برای کار بگذارد. همین دلایل باعث استفاده بیشتر جوش شیرین در نانوایی‌های این استان‌ها است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص چگونگی برخورد با نانوایی‌های متخلف نیز توضیح داد و گفت: با اختیاری که وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور دارند، امکان پلمب نانوایی‌های متخلف وجود دارد، ولی ما معتقدیم این اقدام باید در مرحله آخر صورت گیرد. به همین دلیل اصلاح امور و بهداشتی کردن نانوایی در دستور کار اصلی ما قرار دارد.

فرهادی، طعم نان تخمیری و بدون افزودنی‌های غیر مجاز را مطلوب و ماندگاری آن را بالا توصیف کرد و گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف با سامانه " ۱۹۰" وزارت بهداشت تماس بگیرند. قدم بعدی ما این است که این سامانه با سامانه "۱۵۱۷" سازمان استاندارد برای دریافت گزارش‌های مردمی درباره تخلفات نانوایی‌ها با یکدیگر مرتبط شوند.

700700

کد خبر: 713549

وب گردی

وب گردی