وزیر کشاورزی: ظرفیت آبزی پروری باید به 200 هزار تن افزایش یابد

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم افزایش ظرفیت پرورش آبزیان در کشور به میزان 200 هزار تن همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، محمود حجتی روز جمعه در بازدید از طرح های پرورش آبزیان در قشم گفت: آبزی پروری از جمله تکثیر و تولید انواع ماهی در قفس جزو طرح های اقتصاد مقاومتی بوده و در این راستا افزایش ظرفیت تولید به میزان 200 هزار تن در مناطق مستعد کشور هدفگذاری شده است.
وی افزود: در این راستا هم اکنون در آب های دریای خزر، عمان و خلیج فارس 360 قفس پرورش آبزی وجود دارد که پشتیبانی، تسهیل زیرساخت ها و ایجاد خدمات ساحلی برای این طرح ها به منظور ایجاد و تکمیل زنجیره تولید آنها به جد پیگیری می شود.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از قشم به عنوان جزیره ای استثنایی با قابلیت های گوناگون یاد کرد و گفت: این منطقه به ویژه در زمینه آبزی پروری ظرفیت های خوبی دارد و سرمایه گذاری های بسیار مناسبی در زمینه تکثیر و تولید انواع آبزی در این جزیره انجام و بر اساس اعلان مسئولان امر، موافقت های اولیه و اصولی برای راه اندازی مزارع پرورش آبزی به میزان 85 هزار تن صورت گرفته است.
او به مجوزهای صادر شده برای آبزی پروری در قشم اشاره و عنوان کرد: شرکتی فرانسوی برای تولید 10 میلیون قطعه بچه ماهی در سال با شرکتی ایرانی همکاری دارد که این پروژه تکثیر و پرورش به اجرا درآمده و به گفته خودشان نخستین تولیدات را با موفقیت برداشت کردند.
حجتی اضافه کرد: ماهیگیران قشمی که پیشتر به صید در خلیج فارس اشتغال داشتند با توجه به کاهش ذخایر با سرمایه شخصی به سمت تولید روی آورده و در زمینی به مساحت 150 هکتار برای نخستین بار در زمینه تکثیر و پرورش میگو ورود کردند که مسئولان ذی ربط نیز باید همه تلاش خود را جهت ارایه محصول به بازار انجام دهند.
وی همچنین تشریح کرد: یک شرکت دانش بنیان نیز در جزیره قشم در زمینه تهیه طرحی برای تولید و تکثیر ریزجلبک ها ورود کرده که این محصول با اقبال بازارهای جهانی روبروست و در صورت تجاری سازی برکات زیادی برای این خطه و کشور به همراه خواهد داشت.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: فعالیت این مجموعه بر اساس نتایج پژوهش های علمی (دانش بومی ایران) صورت گرفته و امید می رود همه دستگاه های ملی و منطقه ای امکانات مورد نیاز تولید و تکثیر این ریزجلبک را که در زمینه دارویی (از جمله درمان سرطان)، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد، تامین کنند تا به سرانجامی مناسب برسد زیرا الگویی قابل ارایه برای نیازهای کشور، زیست محیطی و اقتصادی است.
حجتی همچنین بیان کرد: با توجه به ظرفیت و اقلیم ویژه قشم این نوع از جلبک در جزیره شناسایی شده که تا 50 درصد چربی در خود دارد و می توان با دانشی که در اختیار کشور است، از این چربی برای تولید بیودیزل استفاده کرد که با اقتصادی شدن بها، جزو کارهای نو و باعث افتخار خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی در سفری 2 روزه به استان هرمزگان از چند طرح تولید و تکثیر آبزیان در قشم دیدن کرد و قرار است عصر امروز بندرعباس را به مقصد تهران ترک کند.

101/41

کد خبر: 713581

وب گردی

وب گردی