یک جلد از نخستین کتاب نیوتن گرانقیمت ترین کتاب علمی دنیا شد

به طور معمول کتاب های علمی به خاطر داشتن مخاطب خاص، فروش بسیار بالایی را تجربه نمی کنند، اما به تازگی در حراجی کریستی (Christie) لندن، یک جلد از این دست کتاب ها توانست لقب «گران قیمت ترین کتاب علمی دنیا» را از آن خود کند.

به گزارش ایسکانیوز، این کتاب یکی از اولین نسخه های شاهکار ماندگار «اسحاق نیوتن» با نام «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» یا «Principia Mathematica» است که در سال ۱۶۸۷ میلادی به چاپ رسیده و خریدار تازه آن، حاضر به پرداخت مبلغ ۳.۷ میلیون دلار برای تصاحبش شده است.

کتاب مذکور در آن سال در دو نسخه اروپایی و بریتانیایی منتشر شده بود. تیراژ اولین سری از این دو نسخه به ترتیب برابر با ۸۰ و ۴۰۰ جلد بوده است. قیمت پایه نسخه به فروش رفته در حراج کریستی لندن (نسخه اروپایی) تنها ۱.۵ میلیون دلار تعیین شده بود، اما اشتیاق مجموعه داران مبلغ نهایی آن را تا ۳.۷ میلیون دلار بالا برد.

در این کتاب بود که نیوتن برای اولین بار قوانین مشهور دینامیک و جاذبه خود را مطرح ساخت و به این ترتیب مسیر پیشرفت علم را برای همیشه متحول کرد. بسیاری از فرضیات و قوانین مطرح شده توسط این دانشمند شهیر همچنان به قوت خود باقی هستند و تنها مباحث فیزیک کوانتوم و فیزیک نسبیت در قرن بیستم توانستند برخی از آنها را به چالش بکشند.

بسیاری کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» را سنگ بنای پیشرفت های صنعتی و درک جدید انسان از دنیای اطراف خود می دانند. شاید اگر یافته های نیوتن نبود، دنیای امروز شکلی کاملاً متفاوت داشت.

200

کد خبر: 713597

وب گردی

وب گردی