خبرهای جعلی فیسبوک مهار می‌شوند

فیسبوک به رغم واکنش اولیه مبنی بر بی‌طرفی‌اش نسبت به خبرهای منتشر شده در این شبکه اجتماعی، برابر درخواست‌های گسترده عمومی تسلیم شد و اعلام کرد خبرهای جعلی را به کمک گزارش‌های کاربران و سرویس‌های راستی‌آزمایی مهار خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان زیر فشار انتقادات گسترده عمومی اعلام کرد که از همین حالا کار سرکوب و مهار خبرهای جعلی را آغاز خواهد کرد.

فیسبوک پیش از این اعلام کرده بود که قصد ندارد در جایگاه داوری بنشیند و تمایزی میان خبرهای اصیل و گزارش‌های جعلی قائل شود، اما بسیاری از متخصصان می‌گویند بی‌طرفی فیس‌بوک می‌تواند نتایج مخربی به بار بیاورد که نمونه‌ نگران‌کننده‌ای از آن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تجربه شد.

استراتژی فیسبوک برای مقابله با خبرهای جعلی، تلفیقی است از همکاری با وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی که مسئولیت راستی‌آزمایی خبرها را دارند و هدف قرار دادن سودهای هنگفتی که جاعلان خبر و شایعه‌سازان از انتشار و تبلیغات آنها به دست می‌آورند.

این شبکه اجتماعی در نیوزفید گزینه‌ای قرار داده تا هر کسی بتواند خبر نادرست و جعلی را گزارش کند. با کلیک روی علامت سمت راست بالای هر پست، می‌توانید گزینه «گزارش پست» (Report post) را ببینید که به کاربران امکان هشدار دادن را می‌دهد.

گذشته از این، فیسبوک در همکاری با خبرگزاری‌هایی نظیر آسوشیتدپرس، ای‌بی‌سی و سرویس‌های راستی آزمایی از جمله پوینتر و اسنوپس، اصالت خبرها و گزارش‌ها را خواهد آزمود. اگر اصالت خبری زیر سوال باشد، فیسبوک آن را با نشان «بحث‌برانگیز» (Disputed) به کاربران نشان خواهد داد و از اولویت انتشار آنها در نیوزفید خواهد کاست. امکان تبلیغ پست‌های بحث‌برانگیز هم سلب خواهد شد.

در هفته‌های گذشته مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیسبوک، موضوع تاثیر خبرهای نادرست و گمراه‌کننده بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را «دیوانه‌وار» خوانده بود، اما حالا مجبور به واکنش شده تا نگرانی‌های موجود را برطرف کند. اگرچه فیسبوک هنوز هم می‌گوید صرف‌نظر از محتوا و با توجه به اصالت منابع خبر درباره سرنوشت آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وب‌سایت‌های alt-right(راست‌گراهای افراطی) از تصمیم فیسبوک برای سرکوب و مهار خبرهای جعلی به شدت انتقاد کرده‌اند و آن را گام برداشتن در مسیر ساخت «جامعه تک‌صدایی» خوانده‌اند.

فیسبوک و گوگل ماه گذشته اعلام کرده بودند که وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی را که فریبنده، گمراه‌کننده یا غیرقانونی باشند، از سیستم تبلیغات خود محروم خواهند کرد. هنوز مشخص نیست بازار بزرگ خبرهای جعلی تا چه اندازه از این اقدام آسیب دیده است.

فیسبوک می‌گوید اقدام اخیرش برای مقابله با اطلاعات سوء، ادامه همان سیاست است و در طول زمان تکامل خواهد یافت.

201

منبع: ایسنا

کد خبر: 713679

وب گردی

وب گردی