محمدزاده : نیاز به نوسازی در ناوگان ریلی بسیار جدی است

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با بیان این‌که نمی‌توان تصور کرد مشکل یخ‌زدگی در سیستم ترمز قطار تنها در ناوگان ایران اتفاق می‌افتد، گفت: این مساله که ناوگان‌مان نیاز به نوسازی دارند امری محرز است که باید با حمایت از بخش خصوصی سرعت گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده درباره چرایی مشکل به وجود آمده در سیستم ترمز یکی از قطارها در حادثه ریلی اخیر توضیح داد: قطاری که از تبریز تا مشهد مسافتی طولانی را طی می‌کند و در هوای بسیار سرد بر روی خطوط ریلی حرکت دارد، طبیعی است که با مشکلاتی مواجه شود.

به گفته وی، مساله‌ یخ‌زدگی شیر هوا یا سیستم ترمز مساله‌ای است که تازگی ندارد و در بسیاری از راه‌آهن‌های جهان اتفاق می‌افتد. هر قطار قبل از حرکت تمام مجوزهای فنی لازم را اخذ می‌کند و آنچه در طول سیر اتفاق می‌افتد یک خطای فنی نیست.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به این‌ سوال ایسنا که آیا بالابودن میانگین سن ناوگان ریلی ایران نقشی در افزایش اشکالات فنی دارد نیز تصریح کرد: متاسفانه این موضوع قطعی است که متوسط عمر ناوگان ریلی‌مان تا چندی پیش ۶۵ سال بود و با سیاست‌های جدی راه‌آهن در حال حاضر به ۴۵ سال رسیده است با این وجود مساله‌ی نوسازی یک اولویت جدی است که باید به‌طور دقیق به آن پرداخته شود.

محمدزاده با بیان این‌که راه‌آهن در حال حاضر یک واگن مسافری یا باری ندارد، توضیح داد: تمام واگن‌هایی که در سیر هستند مربوط به بخش خصوصی می‌شوند و این سرمایه‌گذاران هستند که باید نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: باید حمایت‌های لازم از این سرمایه‌گذاران صورت گیرد تا با افزایش توان آنها در نوسازی ناوگان‌شان شرایط برای کاهش میانگین سن ناوگان فعال در کشور فراهم شود.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با تاکید بر این موضوع که نباید طوری با سرمایه‌گذاران ریلی برخورد کرد که آنها از حضور در حوزه راه‌آهن صرفه‌نظر کنند، خاطر نشان کرد: راه آهن با سیاست‌های حمایتی خود سعی کرده‌است بخش خصوصی را نسبت به ورود به این حوزه جذب کند، اگر حمایت‌های لازم از آنها نیز صورت گیرد می‌توان انتظار داشت سن ناوگان ما پایین بیاید و آخرین فناوری‌های روز جهان از سوی آنها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

402/101

کد خبر: 713707

وب گردی

وب گردی