انتشار کتاب «نامعادله تئوری‌های بشردوستانه در جنگ ایران و عراق» از سوی عضو هیات علمی واحد دامغان

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، کتاب «نامعادله تئوری‌های بشردوستانه در جنگ ایران و عراق» را به چاپ رساند.

به گزارش ایسکانیوز؛ کتاب نامعادله تئوری‌های بشردوستانه در جنگ ایران و عراق از سوی احمدرضا بهنیافر عضو هیات علمی و رییس دانشکده حقوق واحد دامغان و سیدمحمدحسن مرتضوی کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل، تالیف و از سوی انتشارات فکرسازان منتشر شد.

احمدرضا بهنیافر عضو هیات علمی واحد دامغان گفت: این کتاب در 2 فصل، 9 مبحث و 194 صفحه، مبانی حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل را مورد بررسی قرار داده و اقدامات ناقض حقوق بشردوستانه در دفاع مقدس را برشمرده و با تحلیل حقوقی به نامعادله‌ی قدرت‌های جهانی در جانبداری یک سویه از عراق اشاره کرده است.

رییس دانشکده حقوق افزود: در جنگ و در شرایط مخاصمه بین دول، دولت‌ها به منظور رسیدن به اهداف، بسیاری از قوانین خودنوشته را نادیده گرفته و نقض می‌کنند ولی از آنجا که در این شرایط، انسان‌ها درگیر هستند باید حق حیات، حق کاهش درد و رنج غیرضروری و بویژه کرامت انسان حفظ شود.

بهنیافر خاطر نشان کرد: این کتاب تلاش مختصری است تا بخشی از نقیصه‌های رفتاری قدرت‌های بزرگ جهانی را در عدم پای‌بندی به مقررات جهانی نشان دهد.

سیدحسن مرتضوی دیگر مولف این اثر گفت: قدرت‌ها از حمله عراق به ایران حمایت و پشتیبانی کردند و بسیاری از قوانین توسط عراق و متحدانش نقض شد و در این کتاب سعی کردیم زوایای کمتر دیده شده‌ای از جنگ و نگاه متفاوت قدرت‌های جهانی را در نقض مقررات بین‌المللی مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم که این امر باعث شد مبانی جنگ را در ادوار مختلف مطالعه کنیم.

مرتضوی که از فرماندهان دوران دفاع مقدس بوده به زمینه‌های تالیف اثر اشاره کرد و گفت:از رفتار واضعان و حاکمان نظام بین‌الملل چنین می‌توان برداشت کرد که حرکتی در دنیا مشروع است که در راستای منافع قدرت‌های بزرگ باشد و اگر چنین نباشد نقض حقوق بشر و نقض حقوق بشردوستانه خواهد بود که باید با آن مقابله شود.

کد خبر: 713710

وب گردی

وب گردی