شناسایی بیش از 23 گروه خونی نادر در کشور

پورفتح‌الله معتقد است رسیدگی به پرونده خون‌های آلوده به اتمام رسیده است و در این خصوص موضوعی وجود ندارد.

به گزارش علی اکبر پورفتح‌الله، رییس سازمان انتقال خون ایران در خصوص آخرین وضعیت گروه‌های خونی نادر گفت: گروه‌های خونی نادر گروه‌هایی هستند که میزان‌شان در جامعه بسیار پایین است. آمار این افراد در جامعه یک در هزار است. گروه‌های خونی بسیار نادر هم گروه‌های خونی هستند که میزان شیوع آنها در هر 10 هزار نفر یک نفر است و این موضوع به علل مختلف به وجود می‌آید. در این شرایط انتقال خون از افرادسالم به این افراد عملا وجود ندارد. ما در ایران بیش از 10 سال است که برای این افراد برنامه‌ریزی‌های اجرایی انجام داده‌ایم و جزء 23 کشوری هستیم که در این خصوص برنامه‌های مدون شده داریم و توانستیم این برنامه‌ها را به خوبی اجرا کنیم.

او افزود: ما در کارگروه بین المللی گروه‌های خونی نادر یکی از اعضای اصلی محسوب می‌شویم. ما توانایی شناسایی و درمان گروه‌های خونی نادر را داریم و در سطح ملی و منطقه‌ای می‌توانیم برای این گروه‌ها خون تهیه کنیم. شناسایی گروه‌های خونی هم معمولا زمانی مشخص می‌شود که این اشخاص به پزشک مراجعه می‌کنند. ما در همه استان‌ها توانایی شناخت گروه‌های خونی نادر را داریم و در مواردی که احتیاج به آزمایشات بیشتری باشد به آزمایشگاه مرکزی تهران انتقال داده می‌شوند. تاکنون بیش از 23 گروه خونی نادر در کشور شناسایی شده است و خون تعدادی از این افراد را جهت استفاده در دمای 70- درجه فریز می‌کنیم. در کنار آن یک لیست ملی هم داریم که نام این افراد در آن ثبت می‌شود. این افراد گردن‌بندی به گردن دارند تا در صورتی که بیمارستان یا درمانگاه مراجعه کنند پزشکان معالج می‌توانند بفهمند که این افراد از گروه خونی نادر هستند.

پورفتح‌الله در خصوص بیماری‌های عفونی خون ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اینکه ما استانداردهای بسیار بالایی را اعمال می‌کنیم پزشکان ما در خصوص اهداکنندگان توجه بسیار بالایی دارند. علاوه بر این قوی‌ترین سیستم غربالگری را از نظر عفونت‌های هپاتیت B، ایدز و دیگر بیماری‌های عفونی در اختیار سازمان انتقال خون وجود دارد. می‌توان گفت استانداردهای ما هم‌طراز با کشورهای اروپایی است. ما ظرف سه سال گذشته بیش از 2.5 میلیون پلاسمای حاصل از اهدای خون را برای پالایشگران اروپایی فرستادیم و خوشبختانه نتایج حاصله از این آزمایشات نشان داده که سطح سلامت در کشور ما از نظر خون در سطح کشورهای اروپایی است و ضریب سلامت خون در کشور ما بهتر از کشور آمریکاست.

رئیس سازمان انتقال خون در مورد بیماری‌های نوظهور عفونی گفت: طبیعتا در خصوص بیماری‌های عفونی نوظهور همکاران ما در سراسر کشور برنامه‌های آموزشی دارند و هفته گذشته همه همکاران ما در برنامه بازآموزی در خصوص بیماری‌های نوظهور و عفونی شرکت کردند و مراکز ما با به وجود آمدن هر بیماری پایش را انجام می‌دهند. در کشور ما یک سیستم بسیار قدرتمند برای شناسایی عفونت‌ها وجود دارد تا مشکلات کمتری ایجاد شود.

پورفتح‌الله به بیماری‌های عفونت خونی اشاره و یادآور شد: ما در سازمان انتقال خون یک طرح ملی را در دست اجرا داریم که ذخیره خون کشور را پایش می‌کنیم و همیشه تلاش می‌کنیم تا یک ذخیره 5 تا 7 برابر نیاز را در اختیار داشته باشیم و زمانی که این ذخایر کاهش پیدا می‌کند. از اهداکنندگان دعوت می‌کنیم تا با مراجعه به ادارات انتقال خون به بازگشت این ذخایر کمک کنند.

رییس سازمان انتقال خون در پاسخ به سوالی در مورد پرونده خون‌های آلوده اینگونه پاسخ داد: رسیدگی به پرونده خون‌های آلوده به اتمام رسیده است و در این خصوص موضوعی وجود ندارد. این موضوع در سایر کشورهای جهان هم به وجود آمده است ولی نمی‌دانم چرا در ایران هر چند سال یک‌بار این موضوع مطرح می‌شود. در سایر کشورها این پرونده بسته شده است ولی در ایران همچنان در این خصوص سوال می‌شود.

704/700

کد خبر: 713756

وب گردی

وب گردی