سونا از آلزایمر جلوگیری می‌کند

یک پژوهش که توسط محققان دانشگاه شرق فنلاند انجام شده نشان می‌دهد که استفاده منظم از سونا سبب کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و انواع دیگر بیماری‌های زوال عقل می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، محققان در این پژوهش به بررسی بیش از 2000 مرد سالم بین سنین 42 تا 60 سال که در شرق فنلاند زندگی می‌کردند پرداختند.

در آغاز دوره این پژوهش، این مردان به سه گروه تقسیم شدند: آنهایی که یک بار در هفته از سونا استفاده می‌کردند، آنهایی که دو تا سه بار در هفته از سونا استفاده می‌کردند و کسانی که چهار تا هفت بار در هفته از سونا استفاده می‌کردند.

پس از حدود 20 سال دانشمندان مجددا این افراد را مورد بررسی قرار داده تا ببینید که چند نفر از این افراد دچار آلزایمر یا انواع دیگر زوال عقل شده‌اند.

آنها دریافتند خطر ابتلا به انواع مختلف بیماری زوال عقل در افرادی که 4 تا 7 مرتبه در هفته از سونا استفاده کردند 66 درصد کمتر و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر 65 درصد در آنها کمتر از سایر افراد است.

علاوه بر این، پژوهش‌های پیشین نیز نشان داده‌اند که استفاده مکرر از سونا به طور قابل توجهی خطر ابتلا به مرگ ناگهانی در اثر مشکل قلبی، خطر مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر و سایر حوادث قلبی و همچنین مرگ و میر کلی را کاهش می‌دهد.

دلیل اینکه چرا استفاده از سونا هم برای قلب و هم برای مغز مفید است هنوز مشخص نشده اما چیزی که واضح بوده و در این پژوهش مشخص شده این است که استفاده مکرر از سونا بر سلامت قلب و عروق و مغز تاثیر دارد و همچنین احساس در طول استفاده از سونا نقش مهمی در کاهش این بیماری و مرگ و میر بازی می‌کند.

این پژوهش در مجله Age and Ageing به چاپ رسیده است.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 713762

وب گردی

وب گردی