حضور دانشجویان ما در جاده های  خودروسازی  رباتیک/حرکت در جاده تکنولوژی با خودروهای بدون راننده

محمد سعادتمند هریس سرپرست تیم خودروسازی هاوین دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در مورد استفاده از تکنولوژی خودروهای بدون راننده می گوید : در حال حاضرشرکت های مختلف همچون گوگل در حال کار بر روی این خودروها هستند، ما نیز در حال تلاش بر روی حرکت به سمت چنین تکنولوژی ای هستیم .

به گزارش ایسکانیوز ،شاید شما هم شنیده باشید که شرکت گوگل زیرمجموعه شرکت بزرگ آلفابت مدتی است که بر روی خودرو بدون راننده کار میکند و نوید فروش آنرا تاحداکثر تا سال 2020 ، به علاقه مندان این خودروها داده است.

شاید در سالهای آینده ولی نه چندان دور شاهد تردد خودروهایی باشیم که در آنها سرنشینان خودرو در حال وب گردی، تماشای فیلم، کتاب خوانی و .. مشغولند و ماشین بدون نیاز به راننده بصورت خودکار به سمت مقصد حرکت می‌کند.

در سال های اخیر،برای جلوگیری از خطای راننده به هنگام رانندگی و جلوکیری از تصادفات ناشی از آن شرکت های مختلف خودروسازی به ساخت خودروهای بدون سرنشین روی آورده اند تا بتوانند گام جدیدی در این عرصه برداشته باشند.خودروهای بدون سرنشین یا خودکار به خودروهایی گفته می شود که کنترل آنها از دست راننده خارج بوده و کامپیوترهای تعبیه شده در داخل خودرو، کنترل و حرکت اتومبیل را در دست دارند.

اما در این بین نخستین اتومبیل بدون راننده ، طراحی شده توسط گوگل که قرار است به تنهایی در بزرگراهی در نوادا حرکت کند یک تویوتای مدل پریوس است .


شرکت گوگل در سال‌های اخیر به سرعت در حال گسترش دامنه فعالیت هایش از هسته اولیه تجاری خود که جستجوگر اینترنتی بوده به سایر زمینه هاست. از جمله تحقیقات ارزنده این شرکت، ساخت خودروهای بدون راننده است که نزدیک به 200 هزار مایل راه را بدون آنکه تصادف کند از سال 2010 تاکنون پیموده است. و حالا در راستای تلاش گوگل برای راهی کردن خودروهای بدون راننده، ایالت نوادای امریکا اولین ایالتی خواهد بود که پس از صدور گواهینامه‌ها مخصوص برای این خودروها، اجازه تردد در بزرگراه‌های شلوغ خود را به آنها خواهد داد.


در سال 2011 ، مجمع قانونگذاری اولین قانون لازم برای تست خودروهای بدون راننده را با شرایط خاص تصویب کرد که بر اساس آن برای تست این خودروها باید یک نفر در پشت فرمان و نفر دیگر بر روی صندلی جلویی کنار راننده حضور داشته باشد. . قانون، سازمان حمل و نقل نوادا را ملزم می‌کند تا مناطقی را برای بررسی چنین وسایل نقلیه‌ای در نظر بگیرد. بدین ترتیب نوادا به عنوان پیشگام و پیشرو در صدور قوانین و مجوزهای لازم برای تردد و تست اینگونه خودروها در جهان شناخته می‌شود.



Tom Jacobs سخنگوی اداره حمل و نقل موتوری، خودروهای بدون راننده را یک برنامه در حال توسعه می‌داند و آن را سیستمی می داند که به خوبی تنظیمات مربوط به سرعت، ترمز و گردش خودرو را انجام می دهد.

خودروهای بدون راننده گوگل با استفاده از دوربین‌های ویدیویی ، سنسورهای بسیار حساس لیزری، GPS و رادار پیشرفته قادر به نوعی دیدن و همچنین قدرت محاسباتی موثر برای کنترل عملکرد خود می باشد و در نهایت می تواند با کمترین حادثه خود را به مقصد تعیین شده برساند. گوگل که برای توسعه این پروژه تیم قدرتمندی از متخصصان روباتیک را به استخدام خود درآورده است می گوید که اتومبیل آنها 200 هزار مایل راه را بدون اینکه تصادف کند از سال 2010 تاکنون پیموده است. تنها حادثه ای که این خودرو داشته، مربوط به ضربه‌ای بوده که اتومبیلی از پشت به سپر آن وارد کرده است..



آقای تران که استاد علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک در دانشگاه استنفورد است تاکید دارد که اولویت اصلی در این پروژه، اطمینان از امنیت است. او می گوید این اتومبیل‌ها با استفاده از دوربین‌هایی که روی سقف آنها کارگذاشته شده، و با بکارگیری حس گرهای رادار و مسیریاب‌های لیزری قادر به "مشاهده" تردد در سطح خیابان‌ها هستند. این استاد دانشگاه استفورد همچنین به آمار سازمان بهداشت جهانی در مورد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اشاره می‌کند که سالانه بر اثر تصادفات جاده‌ای در جهان کشته می‌شوند، و می‌افزاید این آمار باید کاهش یابد. آقای تران در مورد این آمار گفت: "ما معتقدیم که تکنولوژی به شکل بالقوه این توانایی را دارد که این آمار را به نصف کاهش دهد. با وجودیکه این آزمایش‌ها هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارند، اما به کمک علوم پیشرفته کامپوتری چشم اندازی از آینده صنعت حمل و نقل را پیش روی ما قرار می دهد. چنین آینده ای بسیار هیجان انگیز خواهد بود". او همچنین امیدوار است که این تکنولوژی علاوه بر کم کردن آمار تصادفات موجب آلودگی کربنی کمتر و همچنین ایجاد زمان آزاد بیشتری برای مردم شود.

ایالات دیگری مانند کالیفرنیا، اوکلاهما، هاوایی و فلوریدا نیز به دنبال تصویب قوانین لازم برای تردد خودروهای بدون راننده می‌باشند. کالیفرنیا در حال بررسی "لایحه خودروهای روباتیک" است که به سازمانهای مربوطه اجازه تنظیم مقرارات و قوانین های لازم برای تست خودروهای بدون راننده در جاده های عمومی توسط شرکت های سازنده و در نهایت برای استفاده عموم از این خودروها را صادر کند.

ناوگان خودروهای بدون راننده گوگل شامل 6 خودروی تویوتا پریوس، یک خودروی آئودی TT و یک لکسوس RX450h می باشد.تا کنون اداره حمل و نقل موتوری به انجام تست های خود بر روی این خودروها در نوار لاس وگاس(نام یک منطقه شهری در لاس وگاس است که به سبب هتل‌های برجسته در جهان شهرت دارد) و شهر کارسون مشغول بوده است.

در این خودروهای تمام اتوماتیک بدون راننده ، هسته اصلی، دوربینهای سه بعدی liDAR هستند که بالای یک خودرو عادی شبیه Lexus RX45oh hybrid نصب شده است و می تواند تمام فضای اطراف خودرو رابه وسیله امواج رادیویی و به صورت سه بعدی اسکن نماید و به کمک سنسورهای دیگر و پردازنده مرکزی تصمیمات سریع و درستی اتخاذ نماید. این دوربینهای سه بعدی یکی از گرانترین تجهیزات این خودروها هستند که حدود 60 هزار دلار برای هر خودرو خرج برمیدارد و گوگل امیدوار است که با تولید انبوه این خودروها این هزینه ها را کاهش دهد.

نقطه قوت این ماشین یعنی دوربینهای سه بعدی خود پاشنه آشیل و ضعفی برای آن شده است. در روزهای اخیر یک سری دزد باهوش با تجهیزات ساده و با فرستادن امواج خاص در محیط توانسته اند خودرو گوگل را هک کنند و فریب دهند و ماشین را به سمتی که خود میخواهند هدایت کنند. آنها به وسیله این امواج موانع تقلبی بر سر راه اتومبیل گذاشته و آن را در مسیر دزدی خود به حرکت در می آورند بدون اینکه پلیس هیچ شکی بکند.

متخصصان گوگل در حال رفع این ایراد امنیتی هستند و مسلما راه طولانی ای تا عملی شدن این طرح باقی مانده است. برروی این خودروها عبارت Self-Driving Car نوشته شده است که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و به دیگران هشدار میدهد که این خودرو دارای راننده اتوماتیک است و برای ردیابی مسیر خود از gps استفاده میکند. کسانی که سوار این ماشینها می شوند باید از قبل یک تعهد نامه پرکنند. گوگل برای این خودروها امکان رانندگی عادی را نیز فراهم کرده است که با زدن دکمه قرمز بزرگ، راننده میتواند کنترل خودرو خود را بدست گیرد.

محمد سعادتمند هریس سرپرست تیم خودروسازی هاوین دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایسکانیوز در مورد استفاده از تکنولوژی خودروهای بدون راننده می گوید : در حال حاضرشرکت های مختلف همچون گوگل در حال کار بر روی این خودروها هستند .

او افزود :در ایران هنوز این اتفاق به صورت کلی که کل خودرو به صورت تک سرنشین باشد نیفتاده است ،اما در حال تلاش بر روی حرکت به سمت چنین تکنولوژی ای هستیم . دانشگاه ما نیز بر روی قسمت ها و بخش های مختلفی کار می کند ،دانشجوهای ما در حوزه های مختلف کار می کند .مثلا برای تشخیص یک سری ماده ها و تغییر وضعیت ، از یک سری سنسورها استفاده کنیم .

او ابراز امیدواری کرد با تلاش هر چه بیشتر در آینده ای نه چندان دور در ایران نیز شاهد پیشرفت هرچه بیشتر در زمینه ساخت و تولید خودروهای مدرن باشیم.

402/101

کد خبر: 713817

وب گردی

وب گردی