صالحی: طرف مقابل در برجام پیام ما را گرفته است

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: دست ما در مقابله با نقض برجام بسته نیست و طرف مقابل در برجام هم پیام ما را گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز، علی اکبر صالحی پس از نشست خبری مشترک با یوکیا آمانو در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا می توان دستورات اخیر رئیس جمهور را اقدام متقابل در قبال نقض برجام از جانب آمریکایی ها تلقی کرد، اظهارداشت: همواره اعلام کرده ام که نمی توانیم اقداماتمان را علنی در رسانه ها بیان کنیم.

وی افزود: ما اکنون در شرایطی هستیم که طرف مقابل متوجه شده که پیام داده شده جدی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: دست ما در مقابله با نقض برجام بسته نیست؛ پل های پشت سرمان خراب نیست و هر اقدامی که در مقابله با نقض برجام مقتضی باشد و مسئولان نظام تشخیص دهند آمادگی لازم را برای اجرای آن داریم.

صالحی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا دستورات رئیس جمهور می تواند از ادامه بدعهدی و نقض برجام از جانب آمریکایی ها بازدارنده باشد، گفت: هرطور که شما سوال کنید باز همان پاسخ را می دهم؛ طرف مقابل پیام ما را گرفته است شما به همین مقدار بسنده کنید و اطمینان داشته باشید.

وی همچنین با تبیین دستور رئیس جمهور به سازمان انرژی اتمی درباره طراحی سوخت برای پیشران های دریایی گفت: به ما سه ماه فرصت داده شده است که این را بررسی کنیم؛ چیز ساده ای نیست که امروز تصمیم بگیریم و فردا عملیاتی کنیم موضوع بسیار مهم فنی است.

صالحی افزود: به طور معمول غنای لازم برای این طور محرک ها از کمتر از 5 درصد تا 90 درصد است. این بستگی به نوع محرک، نحوه استفاده و زمان بهره برداری از آن دارد.

وی گفت: به عنوان نمونه اگر بخواهیم تعویض سوخت را طولانی کنیم میزان غنا بالا می رود اما اگر تعویض سوخت سریع تر انجام شود غنا می تواند پایین تر بیاید این مطالبی تخصصی و فنی است اما قطعا این کار را در چارچوب برجام و تعهدات مرتبط با موافقتنامه پادمانی انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما سه ماه فرصت داریم که پس از بررسی و ارزیابی اولیه گزارش آن را به رئیس جمهور ارایه کنیم تا ایشان برای ادامه کار تصمیم بگیرد.

صالحی همچنین درباره محتوای مذاکراتش با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: تمام توافقات پیشین با آژانس را با آقای آمانو مرور کردیم ما گلایه هایی داریم و آنان نیز متقابلا دیدگاه هایی دارند که با هم مذاکره می کنیم.

وی افزود: به عنوان نمونه یکی از گلایه های ما این بود که در موضوع ظرفیت مجاز ما برای تولید 130 تن آب سنگین، در گزارش آژانس اعلام شد که 100 کیلو به این میزان اضافه شده است که به آقای آمانو گفتم در مقابل 130 هزار کیلو آب سنگین 100 کیلو اضافه چه معنا دارد؟

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: این نشان می دهد که باید دقت شود ضمن اینکه در برجام آمده است ما تولید بیشتر از حدود 130 تن آب سنگین را برای متقاضیان بالقوه خارجی در معرض فروش قرار دهیم پس ما می توانیم بیش از 130 تن آب سنگین داشته باشیم و آن را در معرض فروش قرار دهیم.

صالحی گفت: با این حال گاهی آنان تفسیرهای خودشان را دارند حتی در جایی که مسایل خیلی روشن است که البته این مسئله حل و فصل شد.

وی با تاکید بر اینکه آژانس همواره باید بی طرفانه عمل کند، افزود: خوشبختانه در بعد فنی مطالب ما کاملا روشن است و مسایلی مانند آب سنگین به گونه ای منعکس شد که هیچ ابهامی در آن نیست و اگر غرض سیاسی نباشد مشکلی نخواهیم داشت.

معاون رئیس جمهور سفر آمانو به تهران را بسیار مهم دانست و گفت: او شرایط کشورمان را برای برپانگه داشتن برجام خواهد شنید.

صالحی تاکید کرد: همانطور که بارها اعلام کرده ایم و مقام معظم رهبری نیز فرمودند ما به عهدی که داریم پایبندیم و نقض عهد نخواهیم کرد مگر آنکه طرف مقابل نقض عهد کند که در این موضوع پیامی روشن نهفته است و ما قابلیت این را داریم که واکنش مناسب نشان دهیم اما همانطور که بارها گفته ام اینها مطالبی نیست که در رسانه ها اعلام شود.

وی همچنین درباره جزییات مذاکره با آمانو درباره طراحی سوخت پیشران های دریایی گفت: اگر پیشران ها برای مقاصد تجاری باشد به نحوی و اگر برای مقاصد نظامی باشد به گونه دیگری خواهد بود و هر یک از اینها شرایط خودش را دارد که چارچوب توافقنامه پادمانی آن را تعیین می کند و ما قطعا در چارچوب آن شرایط عمل می کنیم.

* آژانس در قبال اعمال نفوذ در ارائه گزارش هایش بی طرف باشد

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد : آژانس بین المللی انرژی اتمی باید در قبال جلوگیری از هر گونه اعمال نفوذ بویژه در ارائه گزارشهایش مراقب و بی طرف باشد .

علی اکبر صالحی در نشست خبری مشترک با یوکیا آمانو با تبیین نتایج مذاکرات دو جانبه گفت : صحبتهای خوبی در خصوص مسائل مربوط به همکاری های کشورمان با آژانس داشتیم و روابط دو جانبه را بررسی کردیم .

وی افزود : آژانس پس از اجرای برجام تاکنون گزارشهای خوبی ارائه و پایبندی کشورمان به همه تعهداتش را منعکس کرده که این نکته بسیار مهمی است.

صالحی گفت : در نشست آقای آمانو مسائل مختلفی درباره آب سنگین ، اورانیوم غنی شده و ذخایر آن و تحقیق و توسعه مطرح و مرور شد .

معاون رئیس جمهور همچنین گفت : با توجه به دستور اخیر رئیس جمهور به سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه بویژه در خصوص پیشرانها این موضوع را با آقای آمانو بررسی کردیم .

صالحی افزود : همچنین تعهدات آژانس در قبال طراحی سوخت برای پیشرانها در چارچوب پروتکل و توافق نامه سازمانی در مذاکره با آقای آمانو بررسی شد .

وی روابط ایران و آژانس را بسیار خوب دانست و تاکید کرد : اصرار داریم که آژانس همواره مرجعی بی طرف باشد و کسی نتواند در ارائه گزارشهای آژانس اعمال نفوذ کند که البته تا امروز اینگونه بوده و آژانس بی طرفانه عمل کرده که شایسته است تشکر کنم و البته گلایه های خود را نیز به آقای آمانو منتقل کردیم.

مدیر کل آژانس بین المللی اتمی نیز در این نشست روند اجرای برجام را خوب دانست و تصریح کرد : ایران به همه تعهداتش عمل کرده است .

306

کد خبر: 713855

وب گردی

وب گردی