وزیر بهداشت: تا روزی که مسئولیت داریم باید بهتر از روز اول کار کنیم

وزیر بهداشت گفت: مشکل ما، خودمان هستیم و پشت برنامه هایی مانند ثریا، هم لباس های خودمان و افرادی هستند که در دوران گذشته مسئولیت داشته و کارنامه قابل قبولی هم از خودشان به یادگار نگذاشتند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید حسن هاشمی صبح امروز در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور که در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار داشت: در دولت یازدهم، مسیر خدمات سلامت بر اساس علم، تجارب جهانی و عقلانیت تغییر یافت و در این مسیر به آقا بالاسر و پدرخوانده و افرادی که در بهداشت و درمان کشور مسئولیت داشته و مشکلات درمانی امروز حاصل دوران آنها است، نداریم.

وزیر بهداشت با اشاره به سخنان دکتر سیاری مبنی بر اینکه دکتر هاشمی در برنامه ثریا همانند مختار که با وجود لشکر بسیار عظیم خود در قلعه، به تنهایی با جنگ دشمنان رفت، گفت: مختار در آن قلعه به لشکر خود گفت که اگر نجنگید به زشت ترین شکل، نابود خواهید شد و در نهایت آنها ترسیدند و همراهی نکردند و بلایی به سر آنها آمد که مختار پیش بینی کرده بود.

مردم مسیر رشد و پیشرفت را انتخاب می کنند و از دعوا خسته شده اند

دکتر هاشمی با اشاره به تصمیم مردم بر انتخاب دولت یازدهم در 24 خرداد ماه سال 92، گفت: دولت خدماتی را از خود به یادگار گذاشت عده ای تلاش دارند که بر طبل سابق بکوبند اما معتقدم مردم مسیر رشد و پیشرفت را انتخاب می کنند و از دعوا خسته و به دنبال آرامش در کشور هستند و می خواهند که مسئولان کشور به آنها و مشکلاتشان توجه کنند.

نباید به حاشیه سازی ها اعتنایی داشته باشیم

وزیر بهداشت تاکید کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات نباید به حاشیه سازی ها اعتنایی داشته باشیم و یکی از حوزه هایی که مورد هجوم و سناریوسازی برخی افراد قرار می گیرد، حوزه سلامت است زیرا طرح تحول سلامت، یکی از مهمترین خدمات اجتماعی دولت است اما قلب برخی افراد، بیمار است و بهترین کار، بی توجهی به حاشیه سازی ها است و باید به مردم، مشکلات آنها و طرح تحول سلامت که هنوز ریشه آن محکم نشده و ممکن است با یک باد آسیب ببیند، توجه کنیم.

دکتر هاشمی خاموشی جامعه پزشکی را مایه تعجب دانست و گفت: جامعه پزشکی سکوت کرده و تصور می کنیم که آنها ترسیده اند و افرادی از سوی جامعه پزشکی صحبت می کنند که هیچ جایگاهی ندارند و منظور من، دفاع از صنف پزشکی نیست بلکه دفاع از سلامت مردم و جامعه است.

مشکلات درمانی موجود در کشور به دلیل عدم توجه کافی و مناسب به حوزه سلامت در گذشته بوده است

وزیر بهداشت گفت: دولت های گذشته در حوزه سلامت، هزینه نکرده اند و مشکلات بهداشتی، درمانی موجود در کشور به دلیل عدم توجه کافی و مناسب به حوزه سلامت بوده و در حال حاضر هم بسیاری از افراد با هزینه و سرمایه گذاری در حوزه سلامت مخالفت می کنند امروز صبح بحث می کردیم که ماه آذر ماه هم در حال اتمام است اما ریالی از محل هدفمندی یارانه ها به وزارت بهداشت پرداخت نشده در صورتی که با سیلی، صورت خودمان را سرخ نگه داشته ایم و تمام حملات به وزارت بهداشت می شود و هیچ فردی، مقدار بودجه تحقق یافته، مطالبات از بیمه ها و تعهدات را نمی بیند.

دکتر هاشمی تصریح کرد: پشت برده برنامه هایی مانند ثریا را می شناسم و از جلسات آنها و طراحی و سناریو های آنها اطلاع دارم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از معاونین بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای تکمیل شبکه بهداشت، گفت: تکمیل شبکه بهداشت و استقرار آن در شهرهای ایران یکی از آرزوهای بزرگ بود برخی از دانشگاه ها، شبکه را تکمیل کرده و به دنبال ارتقای کیفیت، عمیق تر کردن آموزش ها و تقویت نظارت هستند اما در برخی از دانشگاه به دلیل وسعت زیاد و یا تاخیر در شروع، هنوز شبکه در شهرها به طور کامل تکمیل نشده است.

دکتر هاشمی گفت: باید به خروجی اقدامات در حوزه بهداشت فکر کرد و میزان تغییر شاخص های بهداشتی در کشور را اندازه گیری کرد.

نظام پرداخت، مسئولیت خواهی و توجه به محتوی خیلی مهم است

وزیر بهداشت با بیان اینکه از روز اول اصرار داشتم که رفتار ما بر کار همکارانی که جدید وراد سیستم بهداشتی می شوند می تواند اثر گذار باشد، افزود: نظام پرداخت، مسئولیت خواهی و توجه به محتوی خیلی مهم است و باید کاری کنیم که مراقبان سلامت همانند بهورزان باشند که پرتلاش، مهربان و با توقعات معقول هستند بنابراین باید در نوع قرارداد دانشگاه ها با مراقبان سلامت دقت شود و معتقدم که پرداختی به آنها باید بر اساس پرونده های سلامت باشد.

مهمترین اقدام شبکه بهداشت کشور باید پیشگیری از بیماری های غیرواگیر باشد

دکتر هاشمی مهمترین اقدام شبکه بهداشت کشور را پیشگیری از بیماری های غیرواگیر عنوان کرد و گفت: خوشبختانه اجرای آزمایشی این طرح در 4 شهر آغاز شد و اولویت ما بر پیشگیری از مرگ و معلولیت افراد جامعه است که 75 درصد آن به دلیل بیماری های غیرواگیر است و باید در این حوزه اثرگذار باشیم و این مهم با آموزش، مهارت و ارتباط بسیار نزدیک مراقبان سلامت با مردم امکان پذیر است.

وزیر بهداشت از اجرای پرونده الکترونیک سلامت در وزارت بهداشت تقدیر کرد و افزود: سامانه یکپارچه سلامت جزء یکی از مهمترین برنامه های و زارت بهداشت قرار گرفت و معاونان بهداشت علیرغم تحریک و مخالفت بسیاری از افراد در خارج و داخل وزارت بهداشت از اجرای سامانه سیب استقبال کردند و باید در جهت ارتقای این سامانه و مهمتر از آن، استقرار نظام ارجاع در کشور تلاش کنیم.

دکتر هاشمی یادآور شد: وزارت بهداشت اولین دستگاهی در در کشور بود که از کامپیوتر استفاده کرد اما در ادامه همپای بقیه دستگاه ها پیش نرفت و متاسفانه در تخصصی ترین وزارتخانه کشور هنوز مشکلاتی در این حوزه داریم و بخشی از آن توسط معاونان بهداشت برطرف شده است.

معتقدم وزیر بهداشت می تواند پزشک نباشد

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود از معاونان بهداشت خواست تا اصرار زیادی برای بکارگیری پزشکان به عنوان روسای شبکه نداشته باشند و تاکید کرد: تنها وزیری در وزارت بهداشت هستم که عمیقا معتقدم وزیر بهداشت حتما نباید پزشک باشد و نیازی نیست که حتی رییس شبکه پزشک باشد و همینطور رییس بیمارستان، نباید پزشک متخصص باشد و می توان با اعتماد به نیروها، پزشکان عمومی، پرستاران کسانی که مدرک مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دارند را به عنوان مدیر مراکز درمانی بکار گرفت.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: در برخی از موارد و مناطق، ممکن است اثر گذاری یک بهورز بسیار بیشتر از پزشک باشد و باید از نیروهایی بهره گرفت که خرید خدمت آن گران نباشد و به کارش علاقه و عشق داشته باشد بنابراین نباید خیلی تعصب داشت بنابر این رییس شبکه بهداشت، حتما نباید پزشک باشد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: معتقدم وزیر بهداشت می تواند یک فرد اقتصادی با تجربه و با شخصیت ملی باشد و با ادغام معاونت آموزشی و پژوهشی و همچنین بهداشت و درمان عالم برجسته ای را در این مسئولیتها قرار دهد. در گذشته، حتی معاون اداری مالی دانشگاه ها و بیمارستانها باید عضو هیات علمی می بود که ضرورتی ندارد. بنابراین باید این روال را تغییر داد.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: برای استقرتر نظام ارجاع در سطح شهرهای کمتر از 50 هزار نفر اقداماتی شروع شده و همه اقدامات ما در وزارت بهداشت در حوزه بهداشت برای استقرار پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

برای بهورزان نظام ارتقا و رتبه بندی تعریف کنید

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت ارتقای نیروهای بهداشتی در کشور، گفت: از روز اول مسئولیتم در وزارت بهداشت گفتم برای بهورزان نظام ارتقاء و رتبه بندی تعریف کنید و رشته های اورژانس و به ویژه پزشک خانواده باید حتما در اختیار معاونت بهداشت باشد و رشته های مرتبط با بهداشت، باید در این معاونت آموزش ببینند بنابراین افراد در محیط باید بتوانند ارتقا پیدا کنند و پزشکان خانواده باید در آینده، بهترین مدیران باشند زیرا در روستاها فعالیت داشته اند و تجارب بسیار ارزشمندی دارند.

دکتر هاشمی یکی از اقدامات ارزشمند وزارت بهداشت در کشور را ساخت واحدها و مراکز بهداشتی مورد نیاز عنوان کرد و افزود: فضای فیزیکی مناسب برای ارائه خدمات به مردم در مدیریت بسیار مهم است و در صورتی که فضای کافی و مناسب در اختیار مردم باشد، حتی شاهد تغییر فرهنگ و رفتار ارائه دهندگان خدمات نیز خواهیم بود و مراقبت کنید که در طول ساخت این واحدها، سرعت و دقت مناسب رعایت شود.

وزیر بهداشت از ادغام برنامه ملی ایدز در شبکه بهداشت کشور تقدیر کرد و گفت: امیدواریم که برنامه های پیشگیرانه ایدز در کشور به خوبی پیش برود و برنامه استراتژیک چهارم که در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور تصویب شد، به خوبی اجرا شود.

تا کنون هیچ موردی از وبا در کشور گزارش نشده و آنفلوآنزا نیز اپیدمی نشده است

دکتر هاشمی تاکید کرد: خوشبختانه تا کنون هیچ موردی از وبا در کشور گزارش نشده و آنفلوآنزا نیز اپیدمی نشده زیرا مردم واکسن زدند و مراقبت های بیشتری کردند و نگران بودیم که بعد از ایام اربعین با موجی از آنفلوآنزا موجه باشیم اما خوشبختانه هیچ مشکلی رخ نداد و از دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه دانشگاه های خط مقدم و مرکز بهداشت محیط تشکر می کنم.

معاونان بهداشت باید برای نقد عملکرد حوزه بهداشت برنامه ریزی کنند

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برخی افراد که نمی خواهند و نمی توانند موفقیت های وزارت بهداشت و به ویژه حوزه بهداشت را ببینند در پی القای این باور در بین مردم هستند که وزارت بهداشت اجازه نقد را به آنها نمی دهد و ای کاش آنها برای یکبار هم که شده، اجازه نقد خودشان را می دانند اما معاونان بهداشت باید برنامه هایی برای نقد برنامه ها برگزار کنند.

طرح تحول سلامت بر اساس خرد جمعی و استفاده از دانش و تجربیات علمی طراحی و اجرا شد

دکتر هاشمی تاکید کرد: به بسیاری از افرادی که در مورد نظام سلامت، سخنانی را مطرح می کنند گفته ام دو تا سه صفحه از انتقادات خود را بنویسید و به ما بدهید اما چنین کاری را نکرده اند. معتقدم طرح تحول سلامت بر اساس خرد جمعی و استفاده از دانش و تجربیات علمی طراحی و اجرا شده اگر فردی پیشنهاد یا نظری دارد ارائه دهد اما عده نشسته اند و نگاه می کنند که فردی زمین بخورد تا از زمین خوردن او شادی کنند که این بدترین صفت هر انسان می تواند باشد.

تا روزی که مسئولیت داریم باید بهتر از روز اول کار کنیم

وزیر بهداشت با اشاره به نزدیک بودن ایام انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در دوران گذشته شاهد بودیم که دولت ها در زمان نزدیک به انتخابات ممکن است اقدامات را همانند روز اول انجام ندهند و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه بارها فرمایشاتی داشته اند و حق مردم این است که تا روزی که هستیم بهتر از روز شروع مسئولیت، کار کنیم چون همه ما برای کمک به مردم و حل مشکلات آنها آمده ایم نه پست، مقام و قدرت.

دکتر هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت رفتار مسئولان با افراد زیر مجموعه، اظهار داشت: هیچ تفاوتی بین روز اول و آخر مسئولیت وجود ندارد زیرا همه خدمتگزار مردم هستیم.

701/700

کد خبر: 713906

وب گردی

وب گردی