همایش ملی بانکداری اسلامی با حضور حجت الاسلام علی عسکری معاون پارلمانی  دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

همایش ملی بانکداری اسلامی با حضور دکتر علی عسکری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، تعدادی از استادان دانشگاه تهران و مسئولان استانی و شهرستانی در محل سالن اجتماعات فردوسی دانشگاه آزاد اسلامی شیروان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، این همایش ملی یک روزه توسط حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان و به همت گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی شیروان و با همکاری نهادهای اجرایی با حضور استادان و شخصیت های علمی سیاسی کشور بعد از ظهر همان روز به کار خود خاتمه داد.

گفتنی است مشارکت بانکی، تسهیلات بانکی بدون ربا، مضاربه بانکی ال سی، فایننس، تاثیر بانکداری بر پیشگیری از جرم و جرایم ناشی از بانکداری ربوی از موضوعات و محورهای این همایش بود.
برای این همایش 104 مقاله از کل کشور به دبیرخانه همایش ارسال شده که 22 مقاله مورد پذیرش قطعی قرار گرفته که 6 عدد بصورت سخنرانی و بقیه به شکل پوستر ارائه شدند و در پایان از سه مقاله برتر تجلیل شد.

یکی از دستاوردهای همایش، کتاب و سی دی مقالات دریافتی همایش بود که عصر آن روز با حضور رئیس همایش و معاون پژوهش و استادان مدعو رونمایی شد.

در ابتدای همایش دکتر ابوالفضل فرهادی، رئیس واحد شیروان و رئیس همایش درباره لزوم برگزاری این همایش اظهار کرد: از آنجایی که در کشور اسلامی زندگی می کنیم لزوم وجود بانکداری اسلامی بر کسی پوشیده نیست و امیدواریم این همایش گام نخستی برای سایر همایش های مشابه در این زمینه و نیز برقراری بانکداری اسلامی در کشور باشد.

دکتر محمد تقی ایرانی، معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان شمالی درباره موضوع این همایش گفت: باید دید بانک ها تا چه میزان توانسته اند معضل بیکاری و اشتغال و اقتصاد را حل کنند؟ موسساتی با عناوین ائمه ایجاد کرده ایم آیا در راستای مسیر ائمه حرکت می کنیم؟ کسی که از بانک وام می گیرد به جای اینکه مشکلاتش حل شود برعکس مشکلاتش چندین برابر می شود.

در ادامه حجت الاسلام نورالله قدرتی، مدیر کل دادگستری خراسان شمالی هم در این همایش گفت: در تاریخ بشری بانکداری سه مرحله داشته که بانکداری سنتی و ربوی، بانکداری بدون ربا و بانکداری نو بوده است که بانکداری اسلامی هنوز متولد نشده و دوران انعقاد نطفه این مولد مشروع و پاک را سپری می کنیم. اما، هنوز بانکداری اسلامی به معنای واقعی ایجاد نشده و با چالش هایی مواجه است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از سخنرانان مدعو درباره موضوع همایش اظهار کرد: به فرمایش امام خمینی، در اسلام پول نباید کار کند مفهوم آن همین سودهای بانکی است، انتظار ما از بانکداری اسلامی به مانند ذبح خوک برای بدست آوردن گوشت حلال است، هرچند بانک و بانکداری به معنی دریافت ربا است اما ما امیدواریم چنین همایش هایی در تغیر شیوه بانکداری کشورمان کمک حال باشد.

در ادامه روند همایش، حجت الاسلام علی عسگری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی با بیان این که عنوان بانک و بانکداری پیش از اسلام و مسیحیت به معنای امانت داری بوده است افزود: باید برای ساماندهی این وضعیت تصمیمات جدی از سوی مسئولان نظام گرفته شود زیرا بانک ها سود مضاعف می گیرند که قطعا این کار حرام است با این گونه ارایه تسهیلات به تولید هیچ کمکی نمی شود و تسهیلات باید برای تولید باشد.
وی اضافه کرد: بانکداری کشور از منظر نظام، ساختار و شرایط آن طوری پیش رفته است که اکنون دولت، رهبر معظم انقلاب، مراجع و مردم از آن ناراضی هستند و وضعیت بانک ها نتوانسته رضایت افراد را به خود جلب کند.
وی علت تحریم ربا را خطر تمایل مردم به سود خواری دانست و ادامه داد: متاسفانه این تمایل به ربا در بین مردم ایجاد شده است و در بانکداری اسلامی روش های آن مورد رعایت قرار نگرفته است چرا که در بانکداری اسلامی هدف حذف بهره و تنها کارمزد مطرح است.
معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نظام غربی اکنون به تولید توجه زیادی دارد و در این راستا آنان را با ارایه تسهیلات و سایر موارد حمایت می کند اما ما نسبت به این امر مهم بی توجه هستیم.
وی خواستار بازنگری در قوانین و مقررات بانکی، اعمال نظارت و برخورد قاطع با تخلفات شد و افزود: این گونه اقدامات باید بیش از گذشته باشد تا نظام بانکی ساماندهی شود. در کشور ما رابطه جایگزین ضابطه شده است و مردم هستند که در این رابطه دلسوزی های خاص خود را دارند ولی دادشان به جایی نمی رسد.

پس از سخنرانی مدعوین، سخنرانان علمی همایش توضیحاتی درباره اصل اقتصاد کشور و شیوع و طرفداری بانکداری اسلامی در بین کشورهای غربی ارائه دادند.

بعد از ظهر آن روز مقالات منتخب سخنرانی به ارائه مقالات خود پرداخته و در مراسم اختتامیه به سه نفر برتر جوایز اهدا شد.

200/202

کد خبر: 713923

وب گردی

وب گردی