زیست‌بوم کشور باید به سمت تربیت اندیشمندان سوق پیدا کند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در مراسم رونمایی از ترجمه کامل فارسی کتاب «الحاوی فی‌الطب» گفت: اندیشمندانی چون رازی، خوارزمی و ابن‌سینا در زیست‌بوم و اکوسیستمی خاص رشد یافته‌اند و ما باید این اتمسفر را در کشور آن‌گونه احیا و ایجاد کنیم تا بتوان چنین اندیشمندانی را به جامعه عرضه کرد.

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری روز یکشنبه، 28 آذر ماه در مراسم یادمان رازی و رونمایی از ترجمه کتاب الحاوی فی‌الطب اظهار کرد: کتاب الحاوی فی‌الطب سال‌هاست به زبان‌های مختلف زنده دنیا ترجمه شده است، با این وجود پس از 11 قرن ترجمه آن به زبان فارسی که زبان مادری آن بوده، صورت گرفت و این مساله نشان از محجوریت اندیشمندان ما دارد.

وی ضمن اعلام حمایت معاونت علمی از چنین اقداماتی تصریح کرد: کتاب دیگری که در این زمینه ترجمه و منتشر خواهد شد، «ذخیره خوارزم‌شاهی» است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور خاطرنشان کرد: اندیشمندانی چون رازی، ابن سینا و خوارزمی در یک زیست‌بوم خاص پرورش پیدا کرده‌اند؛ اتمسفری که در آن علم و دانش ارزشمند است، این همان زیست بومی است که باید کشور به سمت آن سوق پیدا کنند.

وی افزود: اندیشمندان تاریخی ما افرادی موجب افتخار هستند و باید زندگی آنها مورد توجه قرار گیرد و بررسی شود. باید توجه داشت کشوری که خالق چنین بزرگانی بوده، چگونه سال‌هاست نتوانسته نوآور باشد و نمونه‌های تازه‌ای را خلق کند.

ستاری نفت را عاملی برای سکون در کشور دانست و گفت: تاریخ کارآفرینی و تجارت در کشور ما پس از بهره‌برداری از نفت از بین رفت و سنت‌های ما فراموش شده‌اند.

وی ادامه داد: تنوع صنایع‌دستی در ایران کارکرد و کارایی مانند هالیوود را برای جهان داشت؛ مصنوعات و ابزاری که موجب می‌شد عشق موجود در دل مردم منتقل شود، اما در 100 سال گذشته 60 تا 70 درصد آن از بین رفته است.

رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: مطمئن هستیم می‌توانیم به حقیقتی که در کشور داشته‌ایم، بازگردیم و خود را اصلاح کنیم تا اکوسیستمی مبتنی بر دانش ایجاد شود.

وی با اشاره به نمونه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شده است بر اساس بهره‌گیری از یکی از فرمول‌های ابن‌سینا در کتاب قانون از مواد مؤثره زعفران به طریقی بهره‌مند شود که امروز آن را به کشورهای دیگر از جمله سوییس صادر می‌کند، بسیاری از چنین ایده‌هایی را می‌توان با بازگشت به کتاب‌های بزرگان علمی ایران بررسی کرد تا مسیرهای تجاری را طی کرده و وارد جامعه علمی و حتی عمومی شوند.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، مراسم یادمان رازی به مناسبت اختصاص سال‌های 2016 و 2017 برای بزرگداشت محمد ابن زکریای رازی از سوی یونسکو به همراه رونمایی ترجمه فارسی متن کامل کتاب «الحاوی فی‌الطب» برای نخستین بار بعد از گذشت 11 قرن از انتشار کتاب از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و اساتید بین‌المللی رازی‌شناسان ایرانی و خارجی و کارشناسان حوزه طب سنتی ایرانی اسلامی در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

201

منبع: ایسنا

کد خبر: 713959

وب گردی

وب گردی