بررسی راه های رسیدن به صلح جهانی در دانشگاه صنعتی شریف

همایش دو روزه ی " صلح، علم و دین " با حضور آیت الله فاضل لنکرانی در دانشگاه صنعتی شریف افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی؛ نخستین همایش «صلح، علم و دین» با همکاری گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و سازمان هلال احمر، در دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد.
بر اساس این گزارش؛ چه نوع پیشرفتی از علم می تواند به صلح جهانی کمک کند؟، عوامل کلیدی در تامین صلح جهانی کدامند؟، چگونه ادیان الهی می توانند به تامین صلح جهانی کمک کنند؟، بحران محیط زیست و علم جدید، نقش سازنده جوامع علمی و جوامع دینی در تامین صلح جهانی، نقش سازنده ادیان الهی در ترویج مدارا و پرهیز از خشونت است. از جمله سوالاتی ست که در این همایش دو روزه مطرح و پاسخ داده خواهد شد.

در آیین افتتاحیه نخستین همایش«صلح، علم و دین»؛ آیت الله فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، دکتر سید حمید جمال الدینی معاون آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر ایران، دکتر مهدی گلشنی، بنیانگذار و رئیس گروه فلسفه علم، دکتر محمود فتوحی رئیس دانشگاه، و جمعی از مسئولین دانشگاه، اساتید، کارشناسان و دانشجویان حضور داشتند.
شایان ذکر است؛ صلح، علم و دین در ایران باستان، معرفت شناسی، مسئولیت اخلاقی و صلح، آگاهی معیاری برای ارزشمندی ذاتی طبیعت، اسلام، دین و صلح و تساهل، اسلام، دین صلح و خشونت زدایی یا جنگ و خشونت گرایی، بررسی مبانی اسلام در برقراری صلح جهانی با تاکید بر آراء بوعلی سینا، سلاح های کشتار جمعی در محکمه اخلاق، نقش دین در توسعه و تقویت قابلیت های همیاری گرانه انسان ها و جوامع، سنجش صلح آمیزی علم دینی در تقابل با علم خنثی، انحصارطلبی یا رهایی بخشی؟، نقش سازنده ادیان الهی در ترویج مدارا و پرهیز از خشونت، نقش مدارای پیامبر در پرهیز از خشونت، کمک به فقرزدایی، بررسی اثر خواندن داستان برای پرورش روحیه صلح طلبی کودکان در خانواده، علم نافذ، وحدت فلسفه و تنوع مذاهب در جهان اسلام عناوین مقالات و سخنرانی هایی ست که طی این دو روز ارائه خواهد شد.

سیدحمید جمال الدینی معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمربا بیان اینکه جمعیت هلال احمر به دنبال خرد محوری در مجموعه است، افزود: خرد محوری به ابعاد مختلف توسعه علم می نگرد و در این زمینه باید ها و نبایدهایی مدنظر قرار می گیرد و ما باید منادی موضوع توسعه علم در خدمت صلح باشیم.
وی ادامه داد: با توجه به قرابت ماموریت های هلال احمر با هدف تسکین آلام بشری، برگزاری همایش صلح، علم و دین می‌تواند در گسترش فرهنگ صلح و بشر دوستی موفق و مثبت ظاهر شود.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر درباره هدف از برگزاری همایش صلح، علم و دین، گفت: به منظور جمع آوری و شناخت ظرفیت های داخلی و برنامه ریزی برای بسط و گسترش مفاهیم خرد محوری و الزامات توسعه علم در راستای صلح به عنوان یک تجربه منطقه ای برای ارائه به کشورهای دیگر است.
وی افزود: برگزاری چنین همایش هایی می تواند راهکاری مناسب برای تحقق جهانی عاری از خشونت باشد.


آیت الله فاضل لنکرانی: دنیا گرفتار جاهلیت مدرن است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این مراسم اظهار داشت: متاسفانه امروز با وجود پیشرفت های گوناگون، شاهد جاهلیتی فراتر از جاهلیت قبل از اسلام هستیم، چنانچه کشتارها و جنایت های فاجعه باری دیده می شود.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، با طرح این سئوال که ارتباط مسئله صلح با مقوله دین چگونه است و آیا اساسا بدون دین صلح ممکن است یا خیر؟ اظهار داشت: اگر به مقوله صلح نگاهی ساده و سطحی داشته باشیم شاید گفته شود که دین نقش چندانی در مقوله صلح ندارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: همچنان که نگاه عامیانه از نقش صلح آگاهی چندانی ندارد و شاید آن را بی اثر بداند در مقوله علم نیز همین نظر بیان می شود.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه برحسب ظاهر می گوییم از جامعه جاهلیت قبل از اسلام فاصله گرفته ایم، اما متاسفانه امروز با وجود پیشرفت های گوناگون شاهد جاهلیتی فراتر از جاهلیت قبل از اسلام هستیم، چنانچه کشتارها و جنایت های فاجعه باری دیده می شود و دقیقا همین دلیل باید در این مورد بحث و بررسی شود.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش دین در تحقق صلح، گفت: اگر به این نتیجه رسیدم که هم دین و هم علم در تحقق صلح تاثیرگذارند می توان بررسی کرد که کدامیک تاثیرگذاری بیشتری دارند.
آیت الله فاضل لنکرانی افزود: ادعای ما این است که اساسا بدون دین و آموزه های دینی، صلح مطلوب که مطابق با فطرت انسان است تحقق نمی یابد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: مسلم است که وقتی صلح باشد انسان به فکر همنوعان خود است و در جامعه ای که برخوردار از چنین صلحی باشد همه جوامع بشری در غم و شادی هم و در فقر و ثروت یکدیگر خود را شریک دانسته و از زیر بار مسئولیت اجتماعی شانه خالی نمی کند.

حجت الاسلام المسلمین مصطفی رستمی مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تقارن موضوع این همایش با هفته ی وحدت به بیان معنا و مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت.
وی به اهداف مشترک حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: برگزاری چنین نشست هایی بی شک خروجی های ارزشمندی را به هر دو نهاد عرضه خواهد کرد.
مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه در ادامه ی سخنانش به بیان معانی و مفاهیم صلح و ستیزه پرداخت و تعابیر اندیشمندان و بزرگان را در این خصوص مطرح کرد.
حجت الاسلام المسلمین مصطفی رستمی به محدودیت هایی که باعث ایجاد جنگ و عواملی که ممکن است باعث ایجاد صلح در جامعه شود اشاره کرد و گفت: دین جهت ها را یک سو می کند و مانع ایجاد خودکامگی ها خواهد شد.
ایشان در پایان از برگزاری چنین همایش ابراز خرسندی نموده و اذعان داشت: موضوع این همایش یکی از چالش های جوامع است و بی شک دستاوردهای آن مثمرثمر و ارزشمند خواهد بود.

دکتر فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز ضمن تاکید بر پیشرفت های دنیا در حوزه ی علم و مغفول ماندن در مباحث اخلاق، دین و صلح گفت: مسلماً یکی از اهداف هر حرکت علمی و پژوهشی شناخت حقایق جهان هستی و روابط حاکم بر واقعیات جهان است. خود این شناخت دارای ارزش ذاتی است و آنچه این ارزش را مضائف می کند کاربرد این دانش برای انسان ها به عنوان موجودات دارای ارزش و کرامت خاص است. در این میان آنچه بیشتر در پژوهش های علمی مورد تاکید قرار گرفته است همان چگونگی افزایش رفاه و برآوردن تمایلات انسانهاست.
رییس دانشگاه در ادامه افزود: اما آنچه که به نظر میرسد هم در حوزه ی علم و هم در حوزه ی فناوری و کاربرد مغفول مانده است، نگاه کل گرایانه و حتی متعالی به جهان و انسان است تا بر این اساس بتوان به وضعیت بشر در زمان پسا علم زدگی نگاه مجددی انداخت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد؛ اگر هدف از حرکت علمی، یافتن حقایق جهان نه تنها به صورت اجزای پراکنده بلکه به صورت یک کل به هم پیوسته و هدفمند و طراحی شده باشد، چنین علمی می تواند زمینه ی صلح جهانی به معنای ایجاد رابطه ی پیوسته و دوستانه و اخلاق مدار میان انسانها را فراهم کند.
دکتر فتوحی در بخش دیگری از صحبتهایش یادآور شد؛ دین هدف متعالی برای خلقت جهان و انسان و نقش انسان در جهان را تبیین می کند. این هدف شناسی دقیقا همان نقطه ای بوده که در علم مدرن مغفول مانده است. صلح انسان با خود و کل جامعه و جهان پیرامونش در تعریف دینی و مخصوصا در پارادایم ادیان ابراهیمی می تواند با تمسک به هدف متعالی انسان از خلقت تبیین شود.
رییس دانشگاه صنعتی شریف اذعان داشت؛ در رابطه ی بین صلح، علم و دین باید توجه کنیم که تلاش های علمی و پژوهشی ما در راستای اهداف معقول و متعالی انسان قرار گیرد و این اهداف مبنایی متعالی و مقدس داشته باشد.

دکتر مهدی گلشنی بنیانگذار و رئیس گروه فلسفه علم در بخش پایانی افتتاحیه ی این همایش گفت: جمعیت هلال احمر با انجام ماموریت های بین المللی در اقصی نقاط دنیا این فرصت را دارد تا نسبت به ترویج زوایای مختلف دین اسلام و صلح طلبی این دین اقدام کند.
استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه ادیان نسبت به جان انسان ها ارزش والایی را قائل هستند، یادآور شد: ادیان صلح طلب هستند و ابرقدرت ها در دنیا به واسطه قدرت مداری، ادیان را جنگ طلب معرفی می کنند و این مهم باعث می شود تا نگرش انسان ها نسبت به ادیان با تغییراتی همراه باشد.
وی با بیان اینکه از علم در جهت تخریب بیشتر استفاده می شود، عنوان کرد: اگر نگرش دین به درستی تبیین شود، از جنگ پرهیز می شود و پیروان ادیان ابراهیمی بایستی پرهیز از خشونت و گسترش صلح را اشاعه دهند.
استاد دانشگاه صنعتی شریف در پایان صحبتهایش با تاکید بر آموزش نیروهای بین المللی هلال احمر برای ترویج فرهنگ صلح و بشر دوستی، بیان کرد: می توان با آموزش تعدادی از نیروهای اعزامی هلال احمر برای مامویت های بین المللی، نسبت به ترویج فرهنگ صلح، علم و دین اقدام کرد.

خاطرنشان می شود؛ ۴۵ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده ست که از این تعداد ۱۹ مقاله پذیرفته شده و مقالات منتخب به صورت کتاب، چاپ و در دسترس عموم مردم قرار می گیرد.

کد خبر: 713976

وب گردی

وب گردی