برترین های پژوهش و فناوری دانشگاه خوارزمی تجلیل شدند

آئین تجلیل از برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه خوارزمی شامگاه چهارشنبه با حضور دکتر جعفر توفیقی دبیر ستاد توسعه، فناوری و نوآوری در صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این آئین که شامگاه چهارشنبه با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان در سالن هفده شهریور دانشگاه خوارزمی همراه بود، 16 عضو هیات علمی و همچنین دانشکده فنی و مهندسی به عنوان برترین های حوزه پژوهش و فناوری این دانشگاه معرفی و تجلیل شدند.
دکتر جعفر توفیقی در این آئین در سخنانی با تاکید براین که نظام تصمیم گیری و مدیریت در کشور باید مبتنی بر پژوهش باشد، گفت: حوزه پژوهش و فناوری کشور در حال حاضر از توانمندی های مناسبی برخوردار شده است.
وی پیشرفت های کشور در حوزه پژوهش و فناوری در صنعت هسته ای را از جمله این توانمندی ها برشمرد و گفت: یکی از دلائلی که باعث به کرسی نشاندن حرف های ایران در برجام شد، پیشرفت های کشورمان در این دانش پیچیده بوده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری در صنعت نفت، گاز و زغال سنگ با اشاره به آخرین گزارش پیشرفت های علمی و فناوری کشور در شاخص های مختلف از سوی وزارت علوم گفت:ما راه دشواری را پیموده ایم، ضمن اینکه راه دشواری را نیز پیش رو خواهیم داشت.
وی تقاضا برای دانش و فناوری و همچنین پژوهش را بسیار مهم دانست و گفت: برخی معتقدند کشورمان در حال حاضر با مازاد عرضه نیروی انسانی مواجه است و عده ای هم در مقابل به درستی معتقدند این مسئله بستگی به سیاست هایی دارد که در بخش صنعت یا همان تقاضا دنبال می کنیم.
دکتر توفیقی با اشاره به یک کار مطالعاتی در شاخص های انجام شده در خصوص اینکه آیا واقعا دچار مازاد عرضه هستیم یا کمبود تقاضا ، گفت: بسیاری از شاخص های کلیدی نشان داد که نظام اقتصادی و صنعتی ما در واقع دچار کمبود تقاضای نیروی انسانی است.
وی با اشاره به این که به طور معمول کشورهای مختلف با مدل های مختلفی به فکر توسعه اقتصادی کشور خود هستند، گفت: در دنیا یکسری کشورها با مدل صنعتی کلید در دست به فکر توسعه کشورخود می باشند، به عنوان مثال پولی را به طرف خارجی پرداخت می کند و چند سال بعد کلید آن صنعت و کارخانه را تحویل می گیرند که ایران قبل از انقلاب از این دسته کشورها بود.
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری در صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارکرد: این کشورها هیچ فعالیتی در فعالیت های دانش و تکنولوژی آن صنعت نداشته و تنها آن را افتتاح می کنند و دلیل اینکه تمام شرکت های خارجی در ایران و برخی کشورها صاحب برند و تکنولوژی می باشند پیروی از این مدل توسعه صنعتی است.
وی نقطه مقابل این مدل را توسعه اقتصادی درون زا با تکیه بر توانمندی های داخلی کشور عنوان کرد و گفت: در این مدل کشورها تمام زیرساخت های پژوهشی و مراکز توسعه دهنده تکنولوژی و همچنین مراکز علمی و تحقیقاتی را برای تولید دانش و فناوری مورد نیاز یک صنعت در کشورشان به خدمت می گیرند.
توفیقی افزود: این کشورها ضمن این که صنعت دانش بنیان با واحدهای تحقیق و توسعه بسیار قوی ایجاد کرده اند، در این کشورها ضمن اینکه ارتباط دانشگاه و صنعت بسیار قوی است، از بازار پژوهش و فناوری بسیار گسترده ای نیز برخوردارند
وی با بیان این که در این مدل های اقتصادی برخی کشورها با روش کلید در دست توسعه خود را آغاز کرده اند، گفت: این کشورها نسبت به یادگیری و انتقال فناوری نیز اقدام کرده اند که کره جنوبی از جمله آنها است چرا که این کشور نسبت به توسعه زیرساخت های علمی و پژوهشی خود غفلت نداشته و در حال حاضر خود را به دارنده و صادرکننده تکنولوژی تبدیل کرده است.
دکتر توفیقی با بیان اینکه در سه مدل مختلف تقاضا برای دانش و فناوری نیز متفاوت است افزود: در مدل نخست یا همان مدل کلید در دست، تقریبا صنعت نیاز به دانش و فناوری نخواهد داشت چراکه یک صنعت برای شکل گیری از ابتدای شکل گیری تا به نتیجه رسیدن نیازمند صدها دانش بنیادی و فعالیت های توسعه فناوری است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری در صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: کشوری که از مدل صنعتی کلید در دست استفاده می کند خود را از صدها فعالیت دانشی و ایجاد بازار برای پژوهشگران و نظام های توسعه تکنولوژی محروم می کند.
وی گفت: بعنوان مثال یک شرکت خارجی در ایران یک پروژه دو تا سه میلیارد دلاری گرفته با همین پروژه که حاوی مطالعات زیست محیطی، زمین شناسی، هواشناسی است، برای دانشجویان و شرکت های کشور خود صدها شغل ایجاد می کنند.
دکترتوفیقی تحریک تقاضا برای دانش و فناوری را راهبرد بسیار مهم و اساسی خواند و ضمن تاکید بر پیگیری این راهبرد در آینده کشور و ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: با اینکه نظام علمی ما پژوهشگر و دانشمندان بسیاری تربیت کرده اما بخش علمی کشور با صنعت از شکاف عمیقی برخوردار است
وی با بیان اینکه، هم اکنون کشورهای توسعه یافته از مراکز تحقیقات تکنولوژی و همچنین مراکز توسعه تحقیقاتی برخوردارند گفت:اینکه ما در در طول دهه های گذشته از نظام حقوق مالکیت فکری بهره مند نبوده ایم، به این دلیل است که از مقوله ای تحت عنوان توسعه فناوری محروم بوده ایم.
رئیس دانشگاه خوارزمی نیز در این آئین در سخنانی با اشاره به اینکه، قرار است 50 درصد تولید ناخالص داخلی کشورمان بر پایه اقتصاد دانش بنیان باشد، نقش نخبگان و پژوهشگران کشور را در این عرصه بسیار مهم و اساسی خواند.
دکتر محمدعلی سبحان اللهی با بیان اینکه وقت آن فرارسیده است که دانش و پژوهش به اقتصادجامعه گره زده شود، در عین حال محدودیت های بودجه در تامین تجهیزات آزمایشگاهی را یکی از مشکلات پژوهشی دانشگاه ها ذکر کرد.
وی در ادامه مسائلی همچون فعال کردن گروه های پژوهشی در تمام دانشکده های دانشگاه خوارزمی، حضور فعال دانشجویان در تهیه رساله های دانشجویی و تولید مقالات، توجه به اخلاق پژوهشی و همچنین ثبت اقدامات پژوهشی به منظور افزایش رتبه دانشگاه را از جمله راهبردهای دانشگاه خوارزمی مورد تاکید قرار داد.
آئین تجلیل از برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه خوارزمی شامگاه چهارشنبه با حضور دکتر جعفر توفیقی دبیر ستاد توسعه، فناوری و نوآوری در صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

201

منبع: ایرنا

کد خبر: 714075

وب گردی

وب گردی