«یکی امریکا را به باد داد» به کتابفروشی ها رسید

کتاب شعر «امریکا» شامل شعر بلند «یکی امریکا را به باد داد»، شعرهای کوتاه و دو مقاله از امیری باراکا و فرید قدمی منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، امیری باراکا از شاعران نسل بیت و به گفته‌ی مترجم کتاب «آخرین شاعر رادیکال نسل بیت» بود.

پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر کتاب «یکی امریکا را به باد داد و دیگر شعرها» از باراکا منتشر می‌شود و آنچنان جنجالی به پا می‌کند که فرماندار نیوجرزی از او می‌خواهد به خاطر مواضع‌اش عذرخواهی کند. باراکا پافشاری می‌کند و عنوان افتخاری ملک‌الشعرای ایالت، که پیش از آن به او اهدا شده بود، از او سلب می‌شود.

باراکا در طول فعالیت‌های ادبی و هنری‌اش جوایز بی‌شماری گرفته است: جایزه‌ی اُبی، جایزه‌ی پن/ فاکنر، جایزه‌ی لنگستون هیوز، جایزه‌ی آکادمی علوم و هنرهای امریکا، مدال جیمز ولدون جانسون، جایزه‌ی بنیاد راکفلر و... .

در مقدمه‌ی این کتاب به قلم مترجم می‌خوانیم: «اِمیری باراکا، با نام اصلی ایورت لیروی جونز، در هفتم اکتبر 1934 در خانواده‌ای سیاهپوست در نیوآرک ایالت نیوجرزی به دنیا آمد. پدرش پستچی بود و مادرش مددکار اجتماعی. باراکای جوان به دانشگاه روتگرز رفت و دو سال در آنجا درس خواند. سپس به دانشگاه سیاهپوستی هاوارد رفت و در 1954 در رشته‌ی زبان انگلیسی لیسانسس گرفت. برای سه سال تفنگدار نیروی هوایی شد. به نیویورک رفت و با جنبش هیپیزم و نسل بیت آشنا شد. آلن گینزبرگ، شاعر بزرگ نسل بیت، تاثیر بی چون‌و‌چرایی بر ادبیات او گذاشت.»

فرید قدمی که پیش از این چهره‌های اصلی نسل بیت را به ادبیات ایران معرفی کرده بود، این‌بار نیز یکی دیگر از چهره‌های این نسل را به فارسی‌زبانان معرفی کرده است.

این کتاب در 84 صفحه و با قیمت هشت هزار تومان منتشر شده است.

502500

کد خبر: 714094

وب گردی

وب گردی