مهمترین عامل پیشرفت جدیت و پشتکار شخص و دانش فردی است

از سال 1379 و به منظور ترویج فرهنگ پژوهش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهارمین هفته آذرماه را با توجه به نامگذاری 25 آذرماه به نام روز پژوهش از طرف شورای فرهنگ عمومی، به نام هفته پژوهش نام نهاد و مسئولیت برگزاری این هفته را به معاونت پژوهشی این وزارتخانه سپرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکترسیدعلی افتخاری معاون پژوهشی دانشگاه آزاداسلامی خمینی شهر در رابطه با هفته پژوهش و ویژگی های این هفته با خبرنگار ایسکانیوز گفت و گو و به سؤالات پژوهشی پاسخ گفت .

به صورت اجمال خودتان را معرفی نمایید ؟

سیدعلی افتخاری هستم دارای مدرک دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدت یکسال و نیم است که درحوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهردرحال فعالیت هستم.

به طورکلی چه فعالیت هایی در معاونت پژوهش صورت می گیرد؟

-حوزه معاونت پژوهشی مجموعه وسیعی ازفعالیتها را مدیریت می کند. بحثهای مربوط به اداره پژوهش، کارگاه ها ،آزمایشگاه ها و خدمات رسانی در این حوزه -مرکز رشد ، باشگاه پژوهشگران جوان و انجمن های علمی دانشجویی را در بر دارد.

مهمترین اهدافی که درمعاونت پژوهشی دنبال می شود چیست؟

-یکی از فعالیت های حوزه معاونت پژوهشی توسعه دستاوردها و برون دادهای پژوهش های اساتید و دانشجویان است و از اولویت های اصلی این معاونت ارتقای معیارهای برون داده های پژوهشی است. موضوع مهم دیگر تجاری سازی محصولات تولید شده و یا درحال تولید در مرکز رشد است. در حال حاضر مرکز رشد در دل خود دو شرکت دانش بنیان فعال دارد. همچنین تعدادی واحد فناور شکل گرفته که درپی اخذ مجوز دانش بنیان هستند ،به علاوه باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه که درآن نخبگان جوان به طرق مختلفی نظیر تعریف طرح های پژوهشی – تشویق مقالات علمی و برگزاری کارگاه های علمی مورد حمایت قرار می گیرند.

دیدگاه شما نسبت به وضعیت و جایگاه امور پژوهشی در اصفهان چیست؟

-خوشبختانه دررابطه با امر پژوهش در استان اصفهان می توان گفت پس از استان تهران پژوهشی ترین استان کشور استان اصفهان است و وجود تعداد زیاد دانشگاه های دولتی و آزاد تراز اول کشور و دانشجویانی که در این استان شاغل به تحصیل هستند، گویای این امر است. وجود صنایع مختلف دراستان اصفهان نیز به نوبه خود باعث این اعتبار بخشی شده است.

مهمترین عامل پیشرفت و موفقیت را درفعالیتهای پژوهشی چه می دانید؟ و در حال حاضر استان اصفهان را در چه سطحی می بینید؟

- جدیت و پشتکار شخص و دانش فردی در این رابطه می تواند موثر باشد. همانگونه که اشاره شد استان اصفهان هم از نظر شاخص های پژوهشی در کشور جایگاه ارزنده ای را دارد. دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر نیز درحوزه ی پژوهشی با وجود اساتید توانمند و دانشجویان مستعد ظرفیت بسیار خوبی دارد و باید با کوشش و فعالیت روز افزون و حمایت از محققین این مهم را هرچه بیشتر محقق کنیم.

آیا برای انجام اقدامات و فعالیتهای پژوهشی خود با سازمان یا موسسه خاصی همکاری دارید؟

-درزمینه های مختلف پژوهشی و آموزشی با ارگان ها و سازمان های مختلف مانند فنی حرفه ای، بهزیستی، بیمارستان های مختلف،دانشگاه های اصفهان و صنعتی اصفهان تفاهم نامه منعقد شده است. همچنین برای ارائه ی خدمات آموزشی ،پژوهشی به کارکنان شرکت ایساکو و پیشرو دیزل تفاهم نامه هایی به منظور آموزش تخصصی موتورهای سبک و سنگین موجود است.

جدیدترین اقداماتی که دربخش انتشارات و تولید انبوه صورت گرفته ، شامل چه مواردی است؟

-در زمینه انتشارات از ابتدای سال ۹۵ تاکنون ۱۴ کتاب جهت چاپ توسط شورای انتشارات دانشگاه و داوران تخصصی بررسی و از این تعداد ۱۰ کتاب مورد قبول واقع شده که با نویسندگان ۷ کتاب عقد قرارداد صورت گرفته و ۳ کتاب هم در حال انجام مراحل اداری است . در زمینه تولیدات هم امیدواریم اسانس با درجه خلوص بالای تولید شده درشرکت دانش بنیان بهین اسانس پس از اخذ مجوزهای بهداشتی و بسته بندی لازم به زودی به بازار عرضه شود.

چه اقداماتی در جهت افزایش و جذب دانشجویان در امر پژوهش انجام داده اید؟

- خوشبختانه با اخذ مجوز مرکز رشد از سازمان مرکزی و تلاش در جهت تجهیز این مرکز فضای مناسبی جهت حمایت و توسعه پژوهشگران در واحد خمینی شهر ایجاد شده است و اساتید و دانشجویانی که دارای ایده ای نوین جهت تجاری سازی هستند می توانند از فضا و خدمات این مرکز استفاده کنند.

برنامه ها و اهداف شما برای آینده چیست؟

-ارتقای جایگاه دانشگاه درسطح بین المللی است که معمولا با رتبه های بین المللی وبومتریکز- سایماگو و شاخص های دیگر سنجیده می شود. با توجه به تاکید دکتر کثیری ریاست محترم واحد جهت تکریم اساتید دانشجویان و کارکنان و کاهش فعالیت های روزمره سامانه های مختلفی پیش بینی شده و در حال حاضر سامانه های پروپزال دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کاراموزی اماده شده و مابقی فرایندهای حوزه های مختلف بصورت یک سیستم جامع و هماهنگ در حال بررسی است و بصورت اتوماسیون تحت شبکه راه اندازی خواهد شد.

به علاوه در کنار برگزاری مراسم جشن پژوهش جهت تقدیر از اساتید و دانشجویان برترو هم چنین نفرات برترباشگاه پژوهشگران جوان وانجمن های علمی مرکزرشد دانشگاه نیز باحضورمسئولین سازمان مرکزی افتتاح خواهد شد.

ازکدامیک ازفعالیت هایی که تاکنون دربخش شماصورت گرفته است بیشترین رضایت دارید؟

- مسابقات خودروهای الکتریکی دانشگاه شریف که در این مسابقات تیم موتورسیکلت برقی دانشگاه آزاد خمینی شهر با اقتدار مقام دوم را کسب کرد.

200

کد خبر: 714116

وب گردی

وب گردی