شورای امنیت بررسی طرح اعزام ناظران به حلب را به امروز موکول کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از سه ساعت بحث و مذاکره، رأی‌گیری درباره اعزام ناظران سازمان ملل به حلب را به امروز (دوشنبه) موکول کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: ما در رابطه با متن قطعنامه همکاری مفیدی با نماینده روسیه داشتیم و رأی‌گیری برای تصویب آن امروز صبح انجام خواهد شد.

این تصمیم پس از آن گرفته شده که فرانسه موافقت کرد نگرانی‌های روسیه را مد نظر قرار بدهد.

بر اساس پیش‌نویسی که فرانسه به شورای امنیت پیشنهاد کرده بود، ناظران سازمان ملل متحد می‌توانند آزادانه بر روند خروج غیرنظامیان از شرق حلب در سوریه نظارت کنند. هدف فرانسه این است که غیرنظامیان خارج شده از حلب، آزاد باشند هر کجا که می‌خواهند بروند. پیشنهاد فرانسه با مخالفت روسیه مواجه شد و ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد آن را "فاجعه" توصیف کرد و گفت که این قطعنامه را وتو خواهد کرد.

در طول پنج سال جنگ داخی سوریه، روسیه شش پیش‌نویس شورای امنیت سازمان ملل را درباره سوریه، وتو کرده است.

چورکین پیش‌نویس تازه‌ای را میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرد که با طرح پیشنهادی فرانسه تفاوت دارد. در طرح پیشنهادی روسیه که میان اعضا توزیع شد، بر نظارت بر غیرنظامیانی که در حلب می‌مانند تأکید شده اما از حضور ناظران سازمان ملل در منطقه صحبتی نشده بود.

به گفته نماینده آمریکا در سازمان ملل، واشنگتن انتظار دارد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی امروز (دوشنبه) به اتفاق آرا به تصویب برسد.

ویتالی چورکین هم متن پیش‌نویس جدید را خوب توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: ما چندین ساعت کار خوب داشته‌ایم و متن خوبی داریم و توافق کردیم که فردا آن را به رأی بگذاریم.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 714130

وب گردی

وب گردی