رومین محتشم : عکاسی در ایران  شانه به شانه کشورهای توسعه یافته پیش رفته است

رومین محتشم گفت: نگاه منحصر به فرد عکاسی ایران و به همراه آن پتانسیل ها، ظرفیت ها و آن چالش هایی که در حال رویداد است موجب می شود این نگاه محبوبیت خوبی داشته باشد.

رومین محتشم هنرمند عکاس در گفت و گو با ایسکانیوز درباره زمان شروع فعالیت های هنری خود گفت: فعالیت من به شکل جدی از همان دوره آموزش در دانشکده هنر های زیبا شروع شد که به سال 63 باز می گردد. از همان زمان پایه های عکاسی من به صورت جدی شکل گرفت و در حال حاضر هم جزئی از زندگی من شده است.

او درباره سبک کاری خود افزود: همه ما در آن دوران تحت تاثیر یکسری شرایط اجتماعی بودیم. نگاه مستند، موضوعات مستند و نهایتا نحوه نمایش آنها برای ما جذاب بود. چون گرایش من بیشتر به سمت هنرهای تجسمی بود سعی کردم سمت و سوی نگاه را از نگاه مستند به نگاه زیبایی شناختی بر اساس آموزه هایی که در آن دوره در دانشکده هنر های زیبا به ما می دادند سوق دهم. من به این سمت گرایش پیدا کردم و در حال حاضر می توان گفت این یک نگاه مستند هنری است، همچنین پالایش موضوعاتی که در اطراف انسان، حاشیه ها و موضوعاتی که از انسان رانده می شود و به نحوی آن کهنگی، وارفتگی، غربت و همه اینها را سعی می کنم به عنوان تم های ذهنی ام وارد کار کنند.

وی افزود: سعی می کنم دیدن موضوع، دریافت های شخصی و نهایتا استقرار آن دریافت ها را بر اساس موضوعاتی که جلوی چشم هستند در قالب همان انطباق ذهنی و عینی در نظر داشته باشم، اما یک مشکلی در این مدل عکاسی وجود دارد که باید بتوان به شکلی موضوعی را انتخاب کرد که خوانش در اثر به چشم بخورد.

محتشم در مورد تفاوت بین فضای عکاسی در ایران با خارج از کشور گفت: عکاسی در کشور ما، به شکل جدی انجام شده است که از زمان حضور رشته عکاسی در دانشگاه هنر های زیبا شروع و با آموزه های زیبایی شناختی اساتیدی مثل مرحوم جلالی و دهقان پور سمت و سویی را پیدا کرده و شانه به شانه جهان معاصر کشور های دیگر در حال حرکت است.

او اشاره کرد: عکاسی برای کشور ما پتانسیل ویژه ای دارد، به این دلیل که در کشورمان مولفه هایی وجود دارد که می تواند ماجرا را برای علاقمندان به عکاسی عمیق تر کند، مثل وضعیت موضوع، یعنی اطراف ما و زندگی ما پر از موضوعاتی است که همه ی آنها می توانند بیان شوند. نابسامانی در عدم انطباق نگاه مدرن و زندگی قدیمی تر، این قبیل مسائل می توانند فضاهای مختلفی به وجود بیاورند، حتی اگر این تضاد فرهنگی، رفتاری و اجتماعی باشد. همین باعث می شود عکاسی ایران خیلی عمیقتر پیش برود، نگاه زیبایی شناختی به موضوع، پر بودن موضوعات و محدودیت هایی که قابل بیان است از جمله دلایل این پیشروی است.

وی اظهار کرد: خیلی از مسائل را نمی توان به راحتی بیان کرد، به همین خاطر باید دست به دامان نشانه ها شویم و همه اینها چالشی را به وجود می آورد که در بچه های ایران خیلی بیشتر جلوه می کند. من انتظار دارم که نسل جدید بتواند سامان جدیدتری را به این شرایط بدهد.

محتشم در پایان افزود: من تا جایی که اطلاع دارم عکاسی ایران طرفداران زیادی دارد، به دلیل نوع نگاهی که در عکاسی ایران وجود دارد و نگاه منحصر به فرد عکاسی یران به همراه پتانسیل های مختلفی که بیان شد و ظرفیت ها و چالش هایی که در حال رویداد است موجب می شود این نگاه محبوبیت خوبی داشته باشد. ما می بینیم عکاسان ایرانی در مسابقات مختلف حضور خیلی جدی تری دارند و شانه به شانه کشور های پیشرفته پیش می روند، این امر نشان می دهد ما به رغم داشتن دغدغه های مختلف توانستیم هم از نظر موضوع و هم از نظر فنی توانمند شویم، ولی در خارج از کشور نظم و نظام ها و تشکیلاتی وجود دارد که صاحب عکاسی هستند، سمت و سو می دهند و هدایت و حمایت می کنند. ولی در کشور ما با چنین حرکت هایی نه تنها در این رشته بلکه در اکثر هنرها و متعاقبا نسبت به فرهنگ اصیل با بی میلی و کج خلقی رفتار می کنند در حالی که اگر بتوانند نقاط قوت را جمع کنند و به نحوی کنار هم قرار دهند حرکت بزرگی را ایجاد می کنند.

خبرنگار: محمد بهتری راد/منتشر کننده: سلیمی

503500

کد خبر: 714154

وب گردی

وب گردی