تولید بیش از حد سیمان در کشور/ وحدت رویه در مدیریت مستمر بتن در کشور وجود ندارد

رییس مرکز تحقیقات بتن با بیان اینکه در حال حاضر میزان تولید سیمان در کشور 80 میلیون تن است و تا سال آینده این میزان به 120 میلیون تن افزایش می‌یابد گفت: متاسفانه هیچگونه وحدت رویه در مدیریت مستمر بتن در کشور وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، مهندس مصطفی احمدوند در نشست خبری امروز با تاکید بر ضرورت تدوین استانداردها در حوزه تولید و ویژگی‌های بتن افزود: در این مرکز تحقیقات علاوه بر تدوین دانشنامه بتن، استاندارد ملی را در زمینه ویژگی‌های بتن آماده تدوین کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره بر اینکه این استاندارد با عنوان استاندارد 6044 از سوی سازمان ملی استاندارد مصوب شده است، اظهار کرد: این استاندارد شامل 44 استاندارد ملی در حوزه ساخت‌وساز و ویژگی‌های بتن‌های آماده است و از طریق آن امکان ایجاد نظام بازرسی و کنترل کیفی بتن، مصالح و فرآورده‌های بتنی فراهم می‌شود.

*مشکلات تولید سیمان در کشور

احمدوند به وضعیت تولید سیمان در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر میزان تولید سیمان در کشور به رقمی بالغ بر80 میلیون تن رسیده است که تا سال آینده این میزان به 120 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه تولید این میزان سیمان بیش از میزان مصرف است، خاطرنشان کرد: اخیراً پروژه جدیدی در کشور در حال اجرایی شدن است که در آن از روسازی بتنی به جای آسفالت استفاده می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات بتن خاطر نشان کرد: در آمریکا بیش از 30 سال است که از روکش‌های بتنی به جای آسفالت استفاده می‌شود ضمن اینکه پروژه تهران- شمال که از سوی چینی‌ها به مدت 15 سال است که انجام می‌شود، در حال حاضر از دست چینی‌ها خارج و در درست پیمانکاران ایرانی است.

وی با اشاره به انواع بتن‌های تولیدی در دنیا اشاره کرد و گفت: امروزه بتن‌های جدیدی با دوام و مقاومت بالا در حال تولید است که تولید این نوع بتن‌ها از کشور ژاپن آغاز شده است و به تدریج به سایر کشورها در حال تسری است.

احمدوند با تاکید بر اینکه تکنولوژی بتن در کشور دارای راندمان بالایی است گفت: خوشبختانه نیروهای مهندسی کارآمد و خوبی را در کشور داریم اما متاسفانه یکی از اشکالاتی که در کشور ما وجود دارد این است که نگاه جامع و ویژه ای به این صنعت نمی شود ضمن انکه هیچ وحدت رویه ای در مدیریت مستمر بتن در کشور وجود ندارد و این خود ضعفی بزرگ محسوب می شود.

*برگزاری استارتاپ در حوزه ساخت‌وساز

احمدوند برگزاری استارتاپ را از دیگر برنامه‌های مرکز تحقیقات بتن برشمرد و افزود: از سال گذشته استارتاپ حوزه ساخت‌وساز را آغاز کرده‌ایم و مقرر شده تا در این رویداد از هر ایده به مبلغ یک میلیارد تومان حمایت می‌شود.

دبیر موسسه بتن aci آمریکا اضافه کرد: در حال حاضر تولید این نوع بتن‌ها در کشور مدنظر پژوهشگران کشور قرار گرفته است و در حال حاضر چندین پایان‌نامه در این زمینه اجرایی شده، چراکه این نوع بتن به سیمان و آب کمتر نیاز دارد.

به گفته وی، تاکنون پنج شرکت با برگزاری این استارتاپ ایجاد شده است و تاکنون پنج میلیارد تومان از ایده‌های این حوزه حمایت شده است.

*برگزاری همایش بتن و زلزله

رییس مرکز تحقیقات بتن با اشاره به برگزاری کنفرانس بتن و زلزله در روزهای پنجم و ششم دی‌ماه افزود: در این کنفرانس علاوه بر برگزاری جشنواره بتن، مسابقه دانشجویی در این حوزه با حضور 45 تیم در 10 حوزه برگزار می‌شود.

احمدوند معرفی پایان‌نامه‌های برتر در حوزه‌های مرتبط، معرفی سه پروژه برتر کشور را از دیگر برنامه‌های این کنفرانس نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن دو کارگاه آموزشی با عناوین ترویج استانداردهای ساخت‌وساز بتنی و چگونگی رفع ترک‌های بتنی برگزار خواهد شد.

204/200

کد خبر: 714283

وب گردی

وب گردی