لوکاشنکو: بلاروس و ایران شرکای استراتژیک هستند

الکساندر لوکاشنکو از عدم پیشرفت همکاری‌های اقتصادی میان بلاروس و ایران به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس‌جمهور بلاروس در دیدار خداحافظی محمدرضا صبوری سفیر ایران در این کشور گفت: شما به خوبی می‌دانید که کشور ما همواره خواهان همکاری با ایران بوده و در این هفده سال گذشته همه جا مطرح می کنیم که دو کشور شرکای استراتژیک هستند و هیچ گونه مشکلی در گسترش روابط دوجانبه ندارند.

وی ادامه داد: سطح همکاری های اقتصادی دو کشور نه تنها خوب نیست که آرزو کنیم رشد یابد بلکه با توجه به ظرفیتهای دو کشور اصلا قابل قبول نیست. ما دارای نقشه راه هستیم و باید برنامه ریزی ها را تغییر دهیم .
لوکاشنکو گفت: من از این بابت اینگونه سخن می گویم و نگران هستم که معتقدم اگر ایران و بلاروس تنها نیمی از ظرفیتهای واقعی خود را به کار گیرند همکاری های قوی و بهتری خواهند داشت.
به گفته وی هر آن چیزی که در بلاروس تولید می شود مورد نیاز ایران است و در مقابل هر کالایی که در ایران مورد نیاز ما است ، بیایید با یکدیگر مجموعه های تولیدی در بلاروس و ایران ایجاد کنیم و در نهایت نشان دهیم که می توانیم همکاری داشته باشیم.
رئیس جمهور بلاروس با اشاره به دیدار آتی خود با همتای ایرانی اش گفت: من بسیار خواهان دیدار با رهبر ایران در سفر به تهران هستم و می خواهم که با ایشان تمامی تصمیم های مهم همکاری را در میان بگذارم .
وی تاکید کرد که باید تمامی زمینه های همکاری دوجانبه را بررسی و نقشه راه را تکمیل و اجرایی کنیم و ما راه دیگری غیر از این مسیر نداریم .
لوکاشنکو همچنین با ارسال پیام های گرم خود به وزیر امور خارجه و رئیس جمهور ایران خاطرنشان کرد که کشورش همیشه آماده پذیرایی از مقامات بلندپایه ایران است و معتقد است که سفر آتی وی به ایران می تواند نشانه های جدیدی از همکاری دوجانبه را ترسیم کند.
روابط سیاسی ایران و بلاروس از سال ۱۹۹۳ میلادی برقرار شده است و رئیس جمهور بلاروس در سالهای ۱۹۹۸ میلادی و ۲۰۰۶ میلادی به ایران سفر کرده و در مقابل رئیس جمهور ایران در سالهای ۲۰۰۴ میلادی و ۲۰۰۷ میلادی به مینسک آماده است.
روابط اقتصادی دو کشور علیرغم سطح بالای روابط سیاسی تنها در حدود صد میلیون دلار در سال است که در سالهای اخیر هیچ گونه تغییر جدی نکرده است.
بلاروس در شمال شرقی اروپا در همسایگی روسیه ، لهستان و لیتوانی قرار دارد و بیش از نه میلیون نفر جمعیت دارد.

302/300

کد خبر: 714299

وب گردی

وب گردی