بنگاه‌های کوچک و متوسط سهمی از رشد 7.4 درصدی نداشته‌اند

محمدرضا جعفری، رئیس اتاق اراک معتقد است رشد 7.4 درصدی در بنگاه‌های کوچک و متوسط دیده نشده و این رشد بیشتر مربوط به بخش نفت و بنگاه‌های بزرگ است.

به گزارش ایسکانیوز، چند روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که: تولید ناخالص داخلی در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، معادل ۷.۴ درصد رشد داشته که نشان‌دهنده رشد اقتصادی 7.4 درصدی در نیمه نخست سال است.

برخی فعالان اقتصادی معتقدند این رشد برای بنگاه‌های کوچک و متوسط محقق نشده است. محمدرضا جعفری، رئیس اتاق اراک یکی از این افراد است که معتقد است رشد 7.4 درصدی در بنگاه‌های کوچک و متوسط دیده نشده است. او در‌این باره به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید که تعدیل نیروی زیادی در بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام شده است و ظرفیت‌های خالی تولید در شهرک‌های صنعتی وجود دارد.

جعفری ادامه می‌دهد: عمده شرکت‌ها با ظرفیت پایین تولید می کنند و خیلی از آن‌ها نیمه تعطیل هستند. با در نظر گرفتن این موارد نهایتا به رقم رشد 7 درصدی نمی‌رسیم. اما از سوی دیگر نفت رشد تولید داشته و در بنگاه‌های بزرگ مانند در بخش خودرو رشد دیده می‌شود، چنانچه دولت تسهیلاتی به این بخش داد که به رشد تولید آن منجر شد. پس می‌توان گفت رشد 7 درصدی بیشتر حاصل رشد بنگاه‌های بزرگ و نفت بوده است.

رکود بازار، مشکل اصلی اقتصاد

رئیس اتاق اراک رکود بازار را بزرگترین مانع سر راه رشد دانسته و می‌گوید: مشکل ما مشکل پول نیست و به همین دلیل، نقدینگی 16 هزار میلیاردی که دولت تزریق کرد نتوانست کار زیادی انجام دهد. رکود در بازار باعث شده کالاهای عمده کارخانجات گوشه انبار بماند .

نایب رئیس انجمن لوازم خانگی ایران راه حل خروج از این رکود را برنامه بلند مدت دانسته و می‌گوید: تحریک تقاضا یکی از راه‌ها برای خروج از این رکود است، مثلا در بخش لوازم خانگی قرار بود بن‌‌هایی برای خرید به افراد داده شود که به دلیل کمبود منابع، این طرح نیمه‌تمام ماند.

جعفری ادامه می‌دهد: بخش دیگر بحث صادرات است که باید زمینه آن فراهم شود. متاسفانه روابط ما با کشورهای همسایه خیلی خوب نیست و کالاهای صادراتی بیشتر به کشورهای منطقه صادر می‌شود. فعلا با وضع فعلی می‌توانیم واردات را محدود کنیم و از ورود کالای قاچاق مراقبت کنیم تا حداقل اگر نمی‌توانیم بازار خارجی را به دست آوریم، سهم بازار داخلی را از دست ندهیم.

او معتقد است که در سال‌های اخیر خیلی از بازارهای داخلی را بخصوص در بخش لوازم خانگی از دست داده‌ایم.

نایب رئیس انجمن لوازم خانگی ایران دراین‌باره توضیح می‌دهد: در سال‌های اخیر بواسطه تحریم، توان صنعت تضعیف و بدنه آن فرسوده شد که این امر باعث می‌شود نتوانیم حداقل در بخش لوازم خانگی تولید رقابت‌محور داشته باشیم. دولت باید کمک کند واردات را محدود یا ممنوع کند تا بتوانیم ادامه حیات کارخانجات داخل را ممکن کنیم.

402/101

کد خبر: 714342

وب گردی

وب گردی