کاهش بروکراسی اداری برای ورودشرکت‌های بزرگ و کوچک به بازار سرمایه

مدیرعامل یکی از نخستین شرکت‌های پذیرفته شده در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس (SME) می‌گوید سازمان بورس باید با راحت‌ترین شیوه ممکن SMEها را وارد بازار کند و از بروکراسی‌های اداری در این زمینه بکاهد. او و معاون پذیرش ناشران فرابورس ایران اظهار امیدواری کردند تا SMEها در آینده نزدیک با استقبال زیادی از طرف سرمایه‌گذاران ایرانی روبرو شوند.

به گزارش ایسکانیوز، بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران در نشستی که برای معرفی یکی از نخستین شرکت‌های پذیرش شده در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران تشکیل شده بود، گفت: تعداد کارکنان و سایز شرکت از جمله مواردی است که شرکت‌ها باید داشته باشند تا در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) درج شوند. در کشور ما از انجایی که تعداد کارکنان شرکت‌ها متقارن نیست، این بند حذف شده و ملاک تشخیص شرکت‌ها سایز آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: شرکت‌های SME در بازار سرمایه ایران شرکت سهامی عام هستند و این یکی از تفاوت‌هایی است که بین شرکت‌های کوچک و متوسط ایران و کشورهای خارجی وجود دارد. در شرکت‌های کوچک و متوسط دو تابلو در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها مربوط به شرکت‌های دانش بنیان هستند که در حوزه فناوری‌های نوین فعالیت دارند و در تابلو دیگر شرکت‌های SME دیگر قرار می‌گیرند.

مهدی علم‌الهدی – معاون پذیرش و ناشران فرابورس – نیز در این نشست اظهار کرد: ۳-۴ سال بعد از تاسیس فرابورس ایران دیدیم که ما به واسطه محدودیت‌های ذاتی بازار نمی‌توانیم شرکتی که از لحاظ تعداد سهام کوچک است را عرضه کنیم چرا که هزینه‌های نظارتی زیادی را به نهاد ناظر وارد می‌کند. در نتیجه دچار خودسان سوزی شده بودیم و اجازه عرضه شرکت های کوچک را نداشتیم، لذا به فکر افتادیم که در این مورد کاری انجام دهیم.

وی افزود: کشورهای اطراف خودمان و کشورهای توسعه یافته بازاری کنار بازارهای اصلی‌شان داشتند و در اغلب موارد نیز آن بازارها از بازارهای اصلی‌شان نیز بزرگ‌تر شدند. این ایده را ما پرورش دادیم و سعی کردیم که از تجربیات گذشته استفاده کنیم و مدلی بومی با توجه به واقعیت‌های کشورمان ارائه دهیم.

علم‌الهدی ادامه داد: بازاری که با عنوان بازار شرکت‌های کوچک و متوسط طراحی شد، در اسفندماه سال گذشته به تصویب هیات مدیره سازمان رسید و در نتیجه آن ما از آن به بعد توانستیم شرکت‌هایی که به دلیل کم بودن سهامشان در فرابورس عرضه نمی‌شدند را عرضه کنیم. من فکر می‌کنم بعد از یکی دو سال این بازار با رونق همراه شود.

در ادامه این نشست حمید واحدی -مدیرعامل پتروصنعت گامرون- گفت: شرکت‌های کوچک و متوسط در جهان ۴۵ درصد اشتغال جهانی را ایجاد کرده‌اند و در این ۴۵ درصد، ۳۳ درصد از GDP جهانی مربوط به SMEها است و کشورهای مختلف به دلایل مزایای SMEها به آن‌ها روی آورده‌اند.

وی تاکید کرد: مهم ترین مشکل SME ها مشکل تامین منابع مالی است. متاسفانه وقتی به بانک‌ها مراجعه می‌شود، هرچه بزرگتر باشید بیشتر تحویل‌تان می‌گیرند. از طرفی یکی از چالش‌های مهم حال کشور عدم بازگشت منابع بانکی است.

واحدی تصریح کرد: در بازار نزدک آمریکا بزرگترین شرکت‌ها در SME حضور دارند و آن‌ها با این وجود به بازارهای بزرگ وارد نمی‌شوند. چون قوانین را برای SME ها تسهیل می کنند تا بتوانند در این بازار خیلی راحت وارد شوند و بروکراسی اداری نداشته باشند.

وی با اشاره به شرکت‌های بورسی اظهار کرد: در حال حاضر دقت کنید که چند درصد از تابلو بورس واقعا خصوصی واقعی است. شبهه دولتی‌ها بازار را پر کرده‌اند. از طرفی مردم از سوددهی شرکت‌های دولتی ناامید هستند. ما از سازمان بورس انتظار داریم تا شرایطی ایجاد کند که SME ها به راحت‌ترین وضع ممکن وارد بازار شوند و از ویژگی‌های بازار سرمایه استفاده کنند.

واحدی با تاکید بر اینکه در تامین مالی SMEها در بازار جهان، بازار سرمایه پاسخگو است و نه بازار پول، گفت: به نظر من رشد بازار SME بسیار سریع خواهد بود و با توجه به رویکردهای دانش بنیان SMEها سرمایه گذاران خوبی را جذب خواهند کرد. اگر SMEها جدی گرفته شوند که خیلی خوب است، ولی بدانید که اگر این طور نباشد سازمان بورس و فرابورس این موضوع را نخواستند.

وی توضیح داد: تولید با کیفیت مطلوب محصولات تکمیلی پتروشیمی بر اساس استانداردهای جهانی، صادرات و رقابت با محصولات مشابه خارجی، رفع نیاز و خودکفایی کشور و منطقه از فرآورده‌های تولیدی، حفظ و احیای محیط زیست و جلوگیری از خام فروشی محصولات پتروشیمی از جمله اهداف مهم ما محسوب می‌شود.

101/401

کد خبر: 714355

وب گردی

وب گردی