برگزاری کارگاه با محوریت پژوهش در مدارس سما

کارگاهی با محوریت پژوهش در مدارس سما با موضوع «از ایده تا اجرا » در محل آموزشکد سما واحد لنگرود با حضور کارکنان و معلمان مدارس و آموزشکده برگزارشد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم معاون دانشگاه و رئیس مرکز آموزشی و فرهنگی سما در خصوص اهمیت پژوهش گفت: «هفته پژوهش، فرصت مناسبی برای توجّه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش در کشور فراهم می آورد».
زارع با بیان اینکه پژوهش در دو بعد «یافت پرسش پژوهش» و «پاسخ دادن به آن» است، اظهار داشت: «پژوهش یا تحقیق یک روند فعالانه، هوشیارانه و سامان‌مند برای کشف، تعبیر و بازنگری پدیده‌ها، رخدادها، رفتارها و فرضیه‌ها بوده و پژوهش همچنین برای استفاده از پدیده‌های موجود برای دست یافتن به راهکارهای عملی و فناوری‌ها به‌کار می‌رود که به طور معمول پژوهشگر نتایج پژوهش خود را در مجله‌های علمی ارائه می‌دهد».
زارع با توجه به اهمیت رشد و شکوفایی استعدادهای جوان کشور بیان داشت: «شناسایی دانشجویان، دانش پژوهان جوان و مستعد، حمایت و تقویت و راهنمایی آنها به منظور ارتقاء سطح دانش و بروز خلاقیت ها و نوآوری های آنان، تاثیر بسزایی در نیل به اهداف آموزشکده فنی و حرفه ای سما خواهد داشت».

رئیس مرکز آموزشی و فرهنگی سما لنگرود افزود:« با توجه به سهم مدارس از بودجه پژوهشی در حوزه معاونت و مدارس امید آن می رود که با هزینه کرد تمام بودجه در راستای هوشمندسازی کامل مدارس و پرداختن به امور بنیادین در امر پژوهش در مدارس به عنوان اصلی ترین و بنیادی ترین بخش های پژوهش در ساختن نسلی پژوهش محور در آینده نچندان دور مفید واقع شود»
زارع گفت: «آموزشکده سما لنگرود تلاش می کند تا تسهیلات و امکانات لازم را برای تشویق جوانان خلاق و کارآفرین و علاقمند به دانش و پژوهش از هر جهت در چارچوب امکانات موجود، فراهم سازد.»

وی با توجه به ایجاد مراکز کاربنیان در سطح سازمان سما افزود:«از معلمان عزیزی که در زمینه ساخت و مسائل کمک آموزشی دارای ایده های نو هستند تقاضا کرد با توجه به استقبال سازمان از انجام این گونه فعالیت ها، می توانیم با ساخت و تجاری سازی ایدها، ضمن بهره مندی از مزایای مالی، در جهت رشد و شکوفایی آموزش عالی کشور نیز اقدامی موثر داشته باشیم.»

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: «ما همواره در سما به دنبال معلمانی هستیم که دارای ایده های نو در عرصه های آموزشی و پژوهشی باشند زیرا ایده نو در سما می تواند به عنوان یکی از شاخصه های مهم، سما را از دیگر مدارس جدا سازد.»

در ادامه برنامه مهندس راوک پورجعفر معاون اسبق پژوهشی واحد لنگرود و یکی از پژوهشگران برتر در امور پژوهشی به عنوان سخنران اصلی برنامه ضمن تشکر از زحمات بیدریغ معلمان در حوزه آموزش کشوراظهار کرد:« پژوهش یک اصل بنیادی و جداناپذیر با آموزش است و نام گذاری یک هفته به عنوان هفته پژوهش را اهمیت این موضوع در نظام آموزشی کشور دانست.»

پورجعفر گفت: «هدف نهایی از هر علم نتایج حاصل از آن است که گره خوردن علوم مختلف با پژوهش می تواند سبب شکوفایی آنها شود.»
ایشان در تعریف پژوهش بیان کردند: «پژوهش یک نگاه خلاقانه برای رسیدن به هدف نو می باشد واستفاده از فعالیت های پژوهشی امری اجتناب ناپذیر می باشد و تاکید کرد که با نگاه پژوهش محور می توان از دانشگاه به صنعت رسید.»
وی با اشاره به بررسی های اخیردر امر پژوهش گفت: «درک فلسفه پژوهش باید در سنین کودکی شروع شود و بهترین سن برای ساختن جامعه ای پژوهشی در نوزادان، در بازه ی سنی ۳ تا۵ سال است که باید با ایجاد ساختاری مناسب در آینده در راستای بستر سازی در جهت ترغیب والدین به تربیت نسلی پژوهش محور در سنین کودکی، گنجاندن یک زمان در ساعت کلاسی دانش آموزان پایه به عنوان زنگ پژوهش، ایجاد نگاه پژوهش محورانه در کنار آموزش، ترغیب دانش آموزان به انجام فعالیت های گروهی و مهم تر از همه تربیت معلمان با نگاه پژوهشی همگی راه کارهایی برای ساختن نسلی پژوهشی در آینده دانست.»
پورجعفر با بیان شناخت روش های تحقیق در جهت بخشی به مسئله افزود:«این روش به عنوان ابتدایی ترین رکن پژوهش است که با برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و تبیین ساختار کلی پژوهش می توان به این مهم دست یافت.»
205/200

کد خبر: 714370

وب گردی

وب گردی