تحلیل سی بی اس از دستور روحانی برای آغاز طراحی و ساخت پیشران های هسته ای

شبکه سی‌بی‌اس در گزارشی دستور رئیس جمهور کشورمان برای آغاز طراحی و ساخت پیشران‌های هسته‌ای را ژست گرفتن در پاسخ به تمدید تحریم‌های ایران توصیف کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه سی‌بی‌اس نیوز، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین بار پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای تاریخی میان ایران و گروه 1+5 به تهران سفر کرد تا درباره روند اجرایی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

آمانو روز یکشنبه از تمام طرف‌های توافق خواست تا به این توافق پایبند باشند و به تعهدات خود عمل کنند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت که اگر طرف‌های دیگر توافق به تعهدات خود پایبند باشند ایران نیز به برجام پایبند خواهد ماند.

وی همچنین تأکید کرد که گزارشات آژانس باید عادلانه و فنی باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره در گزارش‌های خود تأکید کرده است که ایران به تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای عمل کرده است اما در آخرین گزارش آژانس آمده بود که ایران کمی از محدوده 130 تن ذخیره آب سنگین خود فراتر رفته است. آب سنگین برای خنک کردن راکتورهایی که پلوتونیوم تولید می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایران سپس اعلام کرد که 11 تن آب سنگین مازاد خود را به عمان منتقل کرده است.

رئیس جمهور ایران هفته گذشته به مقامات ذیربط دستور داد تا طراحی و ساخت کشتی‌های هسته‌ای را آغاز کنند، اقدامی که پاسخی بود به رأی موافق کنگره آمریکا برای تمدید قانون تحریم‌های ایران.

اقدام حسن روحانی در واکنش به تمدید تحریم‌های ایران صورت گرفت که بیشتر به نظر می‌آید ژست بوده که تأثیری بر توافق هسته‌ای تاریخی این کشور با قدرت‌های جهانی نخواهد داشت.

منبع:ایسنا

306/300

کد خبر: 714399

وب گردی

وب گردی