هدف‌گذاری برای ایجاد 5 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی استان/ثبت 21 محصول دانش‌بنیان در سامانه آزاد اکسپو

رئیس شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر از هدف‌گذاری این شورا برای راه‌اندازی پنج مرکز تحقیقاتی و یک پژوهشکده تا 10 ماه آینده خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به اینکه موضوعات پژوهشی جز اهداف اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است با دکتر اسماعیل کوه‌گردی، رئیس شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری دانشگاه آزاد اسلامی استان به گفت و گو نشستیم:

با توجه به اینکه 25 آذر مصادف با روز پژوهش است، اگر درباره این روز مطلبی دارید بفرمائید.

بیست و پنجم آذر مصادف با بزرگداشت مقام پژوهشگران و پژوهش و تجلیل از جایگاه رفیع تحقیق و نوآوری است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز هرساله با برگزاری مراسم متنوع و باشکوه از جمله سخنرانی‌های تخصصی، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، برگزاری همایش های علمی، تجلیل از پژوهشگران و .... این روز را گرامی داشته است.

بنده نیز به نوبه خود هفته پژوهش را به استادان، محققان، دانشجویان، پژوهشگران و همکاران خود در این حوزه معاونتی تبریک گفته و امیدوارم نتایج تلاش ها در این بخش منجر به ارتقا و توسعه روزافزون جایگاه علمی کشور شود و در این راه حمایت مسئولان به ویژه جامعه دانشگاهی کشور از پژوهشگران نقش مهمی در بالندگی و توسعه علم و فناوری کشور خواهد داشت.

با توجه به جایگاه شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری در استان بوشهر، عمده فعالیت‌های این شورا چیست؟

شورای تخصصی پژوهش و فناوری استان بوشهر به منظور هدایت امور پژوهش و استفاده از نظرات متخصصان و مسئولان پژوهشی در محیطی متعامل و در قالب کارگروه های تخصصی انتشارات، آزمایشگاه های تخصصی و ارتباط با صنعت و جامعه به راهبری امور پژوهش و فناوری استان پرداخته است.

این شورا در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز توسعه علمی کشور، برنامه ریزی های بلندمدت و میان مدت و با هدف گذاری برای دستیابی به استانداردهای ملی و بین المللی فناوری و کارآفرینی را دنبال کرده است.

چه تعداد طرح پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده یا در حال اجراست؟

در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، تاکنون بیش از 360 طرح پژوهشی به مرحله اجرا رسیده و یا در حال انجام بوده که نتایج حاصل از این طرح ها در مجلات علمی معتبر منتشر شده است. 23 طرح تحقیقاتی مشترک هم با بودجه سازمان های اجرایی و شرکت های پیرامونی سفارش داده شده و به مرحله اجرا رسیده که خوشبختانه مورد تأیید سازمان های کارفرما قرار گرفته است و در یکی از موارد به عنوان بهترین طرح تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه علوم انسانی 1395 برگزیده و مورد تقدیر قرار گرفت.

چند شرکت دانش‌بنیان در این دانشگاه به ثبت رسیده است؟

در مرکز رشد واحد بوشهر، 16 واحد فناور حضور دارند که مراحل تبدیل آنها به شرکت های دانش‌بنیان به تازگی آغاز شده و یک شرکت نیز در زمینه انجام و خدمات تخصصی آزمایشگاهی با رویکرد دانش‌بنیان به ثبت رسیده است که مراحل ارزیابی و اخذ مجوزهای مربوط را طی و به انجام خدمات دانش بنیان مرتبط با فعالیت های آزمایشگاهی خواهد پرداخت.

چه طرح‌های اقتصادی و درآمدزایی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر قرار دارد؟

با توجه به پتانسیل عظیم طبیعی و منطقه ای استان بوشهر و مجاورت با قطب های انرژی و صنعتی کشور و بر اساس نیازهای استان، زمینی به مساحت 67 هکتار در سواحل دلوار به صورت اجاره به شرط تملیک از مجموعه اراضی استان در اختیار گرفته ایم و پروژه های اقتصادی و تحقیقاتی با رویکرد درآمدزایی در این مجموعه مکان یابی و توسط مشاور نیز طراحی شده که شامل تأسیسات آب شیرین‌کن صنعتی، هتل، مرکز تحقیقات آبزیان و پرورش گیاهان آب شور است.

راه اندازی آزمایشگاه پیشرفته و نیز کشت گلخانه ای در واحدهای بوشهر، دشتستان و دشتی از دیگر فعالیت های انجام شده و در حال انجام در مجموعه واحدهای استان است.

ثبت 21 محصول دانش‌بنیان در سامانه آزاد اکسپو، بیش از 30 انجمن علمی دانشجویی، راه اندازی و فعالیت گروه های رباتیک، کیمیکار و سازه‌های ماکارونی، کسب مقام نخست لیگ ربات‌های مین یاب، کسب مقام اول طرح تحقیقاتی کشوری در زمینه علوم انسانی و استاد برگزیده علوم انسانی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی از سایر فعالیت ها و افتخارات حوزه پژوهش و فناوری استان بوشهر است.

نظر شما درباره همراهی شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری و شورای تخصصی اقتصاد دانش‌بنیان چیست؟

شوراهای تخصصی پژوهش و فناوری و اقتصاد دانش بنیان مکمل همدیگر بوده و تعامل بیشتر این دو شورا منجر به تسریع فرآیند و روند اجرایی طرح های دانش بنیان و اقتصادی می شود. هرچند تنوع افکار منجر به بروز ایده های جدید می شود و این دو شورا نقش مهمی در آینده دانشگاه خواهند داشت ولی تعامل سازنده می تواند باعث هم افزایی پتانسیل این دو کمیته مؤثر و مهم شود.

درباره مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر هم می‌فرمایید؟

در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر یک مرکز رشد واحدهای فناور مشغول به فعالیت بوده که موافقت اصولی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری آن در مرحله صدور است و همه نظرات و اصلاحات تأمین شده است. مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر یکی از قدیمی ترین مراکز رشد دانشگاه است و از سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرده و در سال 1391 به دست استاندار بوشهر افتتاح شد و اکنون نزدیک به بیست هسته و واحد فناور در این مرکز مشغول به فعالیت هستند و تولیدات فناورانه آنان در سامانه آزاد اکسپو به ثبت رسیده است و در مرحله بازاریابی و تجاری سازی قرار دارند. اخیراً نیز اقدامات نهایی برای راه اندازی مرکز رشد واحد دشتستان صورت پذیرفته که امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد افتتاح این مرکز باشیم.

اولین مرکز تحقیقات آبزیان گرمسیری کشور به همت حوزه پژوهشی واحد بوشهر با کمک و مساعدت مسئولان واحد و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده و روند اخذ پروژه های علمی و تجاری سازی نتایج تحقیقات با سرعت در حال انجام است و سایت پرورش و مرکز تکثیرگاه مربوطه در فصل بهار و تابستان آینده نتیجه تولیدات علمی و فناورانه خود را به علاقه مندان و مصرف کنندگان عرضه خواهد کرد.

هدف گذاری راه اندازی پنج مرکز تحقیقاتی دیگر و یک پژوهشکده از دیگر برنامه های شورای پژوهشی استان در 10 ماه آینده منتهی به مهرماه 1396 است که با کمک خداوند متعال و همت همکاران تلاشگر ما در استان بوشهر و نگاه عمیق و بلند دکتر واشقانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و همکاران خدوم وی محقق خواهد شد.

چه تعداد از آزمایشگاه و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد به ثبت رسیده‌اند؟

مدیریت سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد استان بوشهر همگام با سایر استان ها به خدمات رسانی مشغول بوده و در این راستا 200 کارگاه و آزمایشگاه تخصصی در این سامانه وارد و ثبت شده و تجهیزات و خدمات قابل ارائه نیز ثبت شده است.

سیاست شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری در برگزاری همایش‌ها چیست؟

- شورای تخصصی پژوهش و فناوری استان بوشهر با رویکرد ژرف نگر و نیازسنجی جنبه های مختلف علمی و تحقیقی استان و با همکاری و عقد تفاهم نامه با سایر نهادهای پیرامونی از جمله پارک علم و فناوری استان، سازمان فنی و حرفه ای استان، پلیس فتا، بیمه سلامت، کمیسیون راهبری پژوهش استان، دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی، فرماندهی دریابانی، آزمایشگاه های استاندارد، سازمان استاندارد استان و سایر نهادهای مرتبط با خلیج فارس، معماری و پایداری، فن آوری اطلاعات، آبزیان و محیط زیست، پدافند غیر عامل زیستی، امنیت در شبکه ها و فضای سایبری و سایر زمینه های مورد نیاز استان در سطوح استانی، ملی و بین المللی برگزار کرده است و در سنوات آینده نیز این برنامه ها با جدیت و کیفیت عالی پیگیری خواهد شد.

200/202

کد خبر: 714431

وب گردی

وب گردی