در گذشته، پژوهش ها بیشتر جنبه علمی محض داشته اند، اما اکنون به سمت کاربردی شدن سوق داده شده اند

معصومه مسکین فام لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی واحد لاهیجان به عنوان یکی از سه پژوهشگر منتخب دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان انتخاب گردید.

به گزارش ایسکانیوز، حوزه کاری معصومه مسکین فام لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی، سنتز و شناسایی نانو کامپوزیت ها وکاربردشان در حوزه تصفیه آب و پزشکی است. از موفقیت های ایشان می توان به انتشار مقالات در مجلات معتبر بین المللی، ثبت چندین اختراع، برنده شدن مدال طلا در جشنواره بین المللی ثبت اختراعات در کره جنوبی، برنده شدن گرنت بین المللی از دانشگاه پلی تکنیک میلان ایتالیا، استاد برگزیده در دانشگاه (دو دوره)، پژوهشگر برگزیده در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان را نام برد.

او دلایل موفقیت خود را دارا بودن هدف ویژه و پشتکار لازم جهت رسیدن به اهداف، حمایت خانواده و همکاران را ذکر نموده و در مورد وضعیت علم نانو که حیطه تخصصی ایشان می باشد چنین بیان نموده اند: بسیاری از کشورها ی توسعه یافته و در حال توسعه و همچنین طیف وسیعی از شرکتهای بزرگ جهان، تحقیق و توسعه در زمینه فناوری نانو را از اولویتهای ملی خود قرار داده و بودجه های کلانی را به این امر اختصاص داده اند. با توجه به تاثیر اساسی دانش نانو در رشد و پیشرفت بسیاری از فناوری ها و نیز لزوم حضور در بازارهای بسیار بزرگ در آینده، ضرورت ورود ایران به این عرصه را اجتناب ناپذیر می نماید.

در همین راستا، ایشان، تدابیری نظیر تهیه و ابلاغ سند ملی بیو‌‌‎‌فناوری جهت توسعه علم نانو و حمایت از پژوهش های علوم و فناوری نانو در حوزه های علمی مختلف با هدف نیل به توسعه پایدار در ایران صورت پذیرفته را، نشانگر اهمیت موضوع دانستند.

مسکین فام در مورد جایگاه این علم در ایران بیان نمودند: بر اساس آخرین آمار منتشر شده تا مارس ۲۰۱۵، ایران با انتشار 4661 مقاله رتبه ۱۵ را کسب کرده است، که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در گیلان نیز در این امر سهیم هستند اما راه درازی تا صنعتی کردن این دستاوردها باقی مانده است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان نیز در راستای انجام رسالت خویش، اقدام به راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی نانو نموده تا پژوهشگران در حوزه های فیزیک و شیمی بتوانند در آن فعالیت نمایند. تاکنون آغاز چندین پروژه ارزشمند، با همت همکاران گرامی در این آزمایشگاه کلید خورده است. امید است که بتوانیم گامی موثر در راستای ارتقا این فناوری در کشور برداریم.

ایشان آینده این فناوری را به سمتی دانستند، که نانوفناوری یکی از با اهمیت ترین عامل پیشرفت صنعت گشته و کارشناسان این حوزه معتقدند نانوفناوری می تواند منبع انقلاب صنعتی بعدی باشد. محصولات تولید شده بر پایه فناوری نانو، در حال ورود به بازار کالاهای مصرف است و می‌توان انتظار سیر تصاعدی این روند را در سال‌های آینده داشت. مسکین فام در مورد ابعاد اقتصادی کاربرد نانو ذکر کردند: ورود محصولات تولیدی بر پایه نانو، می تواند سبب بهبود رفاه و کیفیت زندگی انسان ها شده و جابه‌جایی‌های بزرگ اقتصادی را با خود به همراه داشته باشد. هم‌اکنون بسیاری از کشورها نظیر ژاپن، آمریکا، اتحادیه اروپا، چین، هند و ... در حال سرمایه‌گذاری در این فناوری هستند؛ زیرا پیشرفت در این حوزه کسب سهم بالاتر در بازار آینده را با خود به همراه خواهد داشت.

وی وضعیت پژوهش به ویژه پس از آمدن دکتر میرزاده را چنین ذکر کردند که: در دانشگاه آزاد اسلامی به پژوهش اهمیت داده می شود و پشتیبانی های مادی و معنوی از پروژه ها صورت می گیرد. در گذشته، پژوهش ها بیشتر جنبه علمی محض داشته اند، اما اکنون به ویژه پس از ریاست آقای دکتر میرزاده، پژوهش ها بیشتر به سمت کاربردی شدن سوق داده شده اند که این امر می تواند به همراه ارتباط قوی بین پژوهش دانشگاه و صنعت منجر شود.

200/202

کد خبر: 714444

وب گردی

وب گردی