رونق صنایع دستی در گرو مشارکت بخش خصوصی و دولتی

به اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران ایجاد زمینه مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی، کاربردی کردن محصولات، برگزاری نمایشگاه و غیره از جمله عوامل مهم برای ایجاد رونق در این عرصه محسوب می شود.

زهره حاجیان : نشست تخصصی چالش‌های فراروی صنایع دستی، راهکارها و فرصت‌ها توسط کمیسیون گردشگری، اقتصادورزش و اقتصادهنر اتاق ایران با حضور مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید، کارشناسان و فعالان این عرصه در سالن جلسات اتاق ایران برگزار شد.
در ابتدا احمد اصغری، رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه صنایع دستی به دلیل ایجاد ارزش افزوده موجب ارز آوری بیشتر می شود، گفت: ایجاد اشتغال، مبادلات فرهنگی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، افزایش تولید ناخالص ملی و غیره از جمله ویزگی های عرصه صنایع دستی تلقی می شود.
لزوم ایجاد زمینه مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی
وی با بیان اینکه توسعه عرصه صنایع دستی به معنای توسعه و ایجاد رونق در کارگاه ها و صنایع کوچک است، اظهار کرد: بر این اساس باید اذعان کرد رونق در بخش صنایع دستی به معنای زنده نگه داشتن مهارت های بومی کشور است.
اصغری با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه های فروش آثار هنری می تواند زمینه خوبی برای آشناسازی مردم با ظرفیت های عرصه صنایع دستی فراهم کند، ادامه داد: در این میان رسانه ها خصوصا رسانه ملی نقش محوری در اطلاع رسانی ظرفیت های حوزه صنایع دستی به مردم و گردشگران خارجی برعهده دارند.
رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران ضمن تاکید بر اینکه بازار داخلی صنایع دستی کشورمان به صورت سنتی اداره می شود لذا بیشترین سود به واسطه ها می رسد، افزود: باید با بازاریابی و بهره گیری از دانشگاه ها، بازار داخلی را ساماندهی کرد.
وی با بیان اینکه افزایش سطح درآمد سرانه، افزایش جمعیت، ترویج تبلیغات و غیره از جمله عوامل موثر در گسترش بازار داخلی صنایع دستی بحساب می آید، اظهار کرد: در این راستا باید راهبری مناسبی تدوین شود تا بتوان به رونق دست یافت.
اصغری ادامه داد: تقویت تعاونی های صادرکننده صنایع دستی،توسعه و ترویج تجارت الکترونیک، برگزاری نمایشگاه های داخلی، ایجاد زمینه مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای سرمایه گذاری، مشارکت فعال صدا و سیما در اطلاع رسانی، ارائه تسهیلات، توسعه بازاریابی الکترونیکی، ساماندهی تولیدکنندگان و هنرمندان حوزه صنایع دستی و غیره از جمله پیشنهادات کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای ایجاد رونق در این عرصه است.
حمایت صندوق کارآفرینی امید از پایان‌نامه‌های مرتبط با حوزه صنایع دستی
در ادامه علی اصحابی، معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه کشورمان در ردیف 31 کشورهای صادرکننده محصولات صنایع دستی است، گفت: در گذشته صنایع دستی به عنوان کالایی در ویترین منازل قرار داشت ولی امروزه برای ایجاد رونق در این بخش باید به دنبال کاربردی کردن صنایع دستی بود؛ به عبارتی دیگر باید محصولات تولیدی به عنوان ابزار مورد استفاده افراد قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه صنایع دستی تولیدی دارای 75 درصد ارزش افزوده هستند که این رقم قابل تامل است، اظهار کرد: میزان صادرات صنایع دستی کشورمان از نظر وزن 12 هزار تن و به ارزش 333 میلیون دلار بوده است.
اصحابی ضمن تاکید بر اینکه سهم کمی از صادرات غیر نفتی کشورمان مربوط به صادرات صنایع دستی است، ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که طی سال های 92 الی 94 رشد در حوزه صادرات صنایع دستی صورت گرفته است.
معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه تاکنون 400 میلیارد ریال تسهیلات از طریق صندوق متبوعش برای ایجاد رونق در این بخش تخصیص یافته است، افزود: برای ایجاد زیرساخت بازارهای مجازی در حوزه صنایع دستی نیز تسهیلات ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ضعف در صنعت بسته بندی یکی از خلاءهای مربوط به حوزه صنایع دستی است، اظهار کرد: به روز نبودن دانش تولیدکنندگان، ضعف قوانین حمایتی، عدم ارتباط سازنده بین دانشگاه و تولیدکنندگان و غیره از جمله چالش های این عرصه محسوب می شود.
اصحابی با بیان اینکه بیش از 500 میلیون نفر از جمعیت جهان از محل کسب و کارهای کوچک کسب درآمد دارند، ادامه داد: بر این اساس توسعه کارگاه های تولید صنایع دستی ضرورت دارد.

معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید ضمن اشاره به اینکه صندوق متبوعش از پایان‌نامه‌های مرتبط با حوزه صنایع دستی حمایت می کند،گفت: اگر نمایشگاهی در وزارتخانه ها برای فروش صنایع دستی برگزار شود، می توان برای کارمندان کارت خرید و تسهیلات درنظر گرفت.
بدون مشارکت بخش خصوصی و دولتی، صنعت صنایع دستی رونق نمی یابد
در ادامه پیروز ارجمند، کارشناس اقتصادهنر کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه توجیه پذیر نبودن و عدم وجود امنیت برای سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی یکی از مشکلات در این عرصه است، گفت: باید اذعان کرد که نظام اقتصاد صنایع دستی پویا نیست و به صورت سنتی اداره می شود.
وی با بیان اینکه طی سالیان گذشته موضوع صنایع دستی خلاق از سوی یونسکو مطرح شده است، اظهار کرد: بر این اساس 3.3 دهم درصد درآمد ناخالص اروپا در سال 2006 از طریق صنایع دستی خلاق بدست آمده و این مهم حدود 8 میلیون شغل ایجاد کرده است.
ارجمند ضمن تاکید بر اینکه صنایع دستی به عنوان میراث ملموس (مادی) و ناملموس (معنوی) تلقی می شود، ادامه داد: باید اذعان کرد که حدود 100 درصد تولید محصولات صنایع دستی توسط بخش خصوصی صورت می گیرد لذا دولت بدون کمک این بخش نمی تواند این عرصه را فعال کند.
کارشناس اقتصادهنر کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از کارگاه‌های تولید محصولات صنایع دستی به دلایل مختلف تعطیل شده اند، خاطرنشان کرد: حتی امروزه بسیاری از افراد فعال در این عرصه اتباع بیگانه هستند که جای تامل دارد.


صدور بیش از 286 هزار پروانه تولید صنایع دستی/ارائه 36 میلیارد تومان تسهیلات در سال94
علی حاجی شیزری، مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی معاونت صنایع دستی نیز در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته 36 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه صنایع دستی ارائه شده است، گفت: بر این اساس تاکنون 286 هزار و 434 مجوز پروانه تولید صنایع دستی صادر شده است.
وی با بیان اینکه صنایع دستی در 18 گروه، 155 رشته و 140 زیر رشته تقسیم بندی می شود، اظهار کرد: خوشبختانه کشورمان از نظر تنوع تولید محصولات صنایع دستی، رتبه نخست دنیا را دارد.
شیزری ادامه داد: تاکنون 321 هزار و 835 نفر در حوزه صنایع دستی ساماندهی شده و در سامانه مربوطه ثبت نام کرده اند.
مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی معاونت صنایع دستی با اشاره به اینکه حدود 8 هزار میلیارد ریال گردش مالی صنایع دستی در کشور از سال 92 الی 94 بوده است، تصریح کرد: بر این اساس 430 میلیارد دلار نیز مربوط به صادرات صنایع دستی است.
وی اظهار کرد: درسال های 92، 93 و 94 به ترتیب 112، 153 و 174 میلیون دلار صادرات صنایع دستی صورت گرفته است که با توجه به تحریم ها این مهم نشان دهنده رشد فزاینده است.
شیزری ضمن بیان اینکه امروزه باید برای تولید محصولات صنایع دستی به نیازها و سلایق افراد توجه کافی داشت، ادامه داد: برای دست یابی به این مهم، 13 هزار و 300 نفر آموزش شاغلین انجام شده است؛ به عبارتی دیگر به افراد موضوعاتی مانند طراحی، بازاریابی و غیره آموزش داده شده است.
وی گفت: ظرفیت پیش بینی تولید محصولات صنایع دستی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان است.
مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی معاونت صنایع دستی با اشاره به اینکه بیش از 197 فروشگاه مجازی صنایع دستی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: خوشبختانه در سال جاری ردیف بودجه مجزایی برای اولین بار به حوزه صنایع دستی اختصاص پیدا کرد.
700700

کد خبر: 714460

وب گردی

وب گردی