زندگی دهان چه چیزهایی درباره سلامت ما می‌گوید؟

اگر می‌خواهید از بیماری‌های قلبی پیشگیری کنید، سری به دهانتان بزنید. مطالعه‌ای که در American Journal of Medicine منتشر شد، نشان می‌دهد، کسانی که از خمیردندان‌هایی استفاده می‌کنند که پلاک‌های دندانی را هدف قرارمی دهند و افرادی که در مسواک زدن بسیار کوشا هستند، از التهاب تحریک کننده حملات قلبی می‌کاهند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازجام جم آنلاین ، دندانپزشکان می‌گویند، دهان نشان‌دهنده بسیاری از مشکلات سلامت ـ از مشکلات گوارشی گرفته تا دیابت ـ است. کارشناسان درباره ارتباط دهان با انواع بیماری‌ها توضیح می‌دهند:

لثه‌ها

دکتر تاد راس، دندانپزشک و استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه نیویورک می‌گوید، خونریزی لثه علامت مشکلات عمیق‌تری است. به گفته دکتر راس، ارتباط مستقیمی میان بیماری‌های لثه و دیابت وجود دارد. خونریزی لثه همچنین می‌تواند،‌ نشانه بیماری‌های خودایمنی باشد. اگر خونریزی لثه شدید است، از مبتلا نبودن به اچ‌آی‌وی یا لوپوس مطمئن شوید. حتی برخی محققان، خونریزی لثه را با ناتوانی جنسی مرتبط می‌دانند. با این حال به تحقیقات بیشتر در این زمینه نیاز است.

دندان‌ها

تعداد دندان‌های شما نشان می‌دهد که احتمالا چقدر عمرخواهید کرد. دکتر راس می‌گوید، مطالعات نشان داده، بیمارانی که بیشتر از 20 دندان در دهان خود دارند، بیشتر از بیمارانی که کمتر از 20 دندان دارند، عمرمی کنند. همچنین احتمال رسیدن به صد سالگی در کسانی که همه دندان‌های خود را حفظ کرده‌اند، بیشتر از افرادی است که دندان‌های کمتری دارند.

بزاق

به گفته دکتر روبینوف، دهان خشک می‌تواند نشانه بیماری‌های خودایمنی مثل سندروم شوگرن یا نشانه اختلالات هورمونی مثل کاهش استروژن در دوران یائسگی باشد. دهان خشک همچنین به شکل بالقوه عامل ایجاد حفره یا پوسیدگی در دندان‌هاست. اگر متوجه تغییر ناگهانی در میزان بزاق خود شده‌اید، بهتراست با پزشک مشورت کنید. دکتر روبینوف می‌افزاید، در آینده دندانپزشکان قادرخواهند بود حتی از بزاق دهان بیماری که روی صندلی دندانپزشکی است، به بیماری‌هایی مثل دیابت یا اچ آی وی پی ببرند.

لب‌ها

بیش از 60 درصد افراد، ویروس تبخال دارند که تاثیر آن معمولا در لب‌ها ظاهر می‌شود. تبخال می‌تواند بر اثر استرس یا کمبود ویتامین ایجاد شود. اگر تبخال پس از مصرف کرم پوستی عود کرد، برای یافتن علت با پزشک مشورت کنید.

بوی دهان

دهان بدبو می‌تواند نتیجه مسواک زدن نامناسب باشد، اما معمولا مشکلات عمیق‌تری در این زمینه نقش دارند.

یک عامل عمده، رفلاکس اسید معده است. دکتر راس می‌گوید، نامناسب بودن اسیدیته دهان، عامل بوی بد آن است. توجه به این موضوع، از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری خواهد کرد.

704/700

کد خبر: 714563

وب گردی

وب گردی