کمالوندی : نظرات ایران به آمانو گوشزد شد/تمدید تحریم‌ها نقض برجام است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، صبح امروز، با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن بازدید از گروه‌های مختلف خبری در این خبرگزاری، در نشست خبری با عنوان «توان هسته‌ای ایران پس از برجام» نیز شرکت کرد و پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

به گزارش ایسکانیوز، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ابتدای این نشست، با اشاره به این موضوع که توان هسته‌ای کشور، در طول این 15 سال شاید یکی از مسائل مطرح در سطح بین‌المللی بوده و علی‌الخصوص برای کشورمان هم یکی از موضوعات مهم بود، گفت: در طول 8 سال گذشته، قبل از برجام، تعداد زیادی قطعنامه‌ در سطح شورای امنیت و شورای حکام آژانس انرژی اتمی علیه ما صادر شده بود که محدودیت‌هایی را در حوزه اقتصادی و هسته‌ای برای ما ایجاد می‌کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه فعالیت هسته‌ای کشور با شتاب به جلو می‌رود گفت: در برخی حوزه‌ها، ما از برخی تسهیلات و امکانات محروم بودیم در حالیکه علی‌القاعده وضعیت باید به گونه‌ای باشد که هر کشوری به برخی از امکانات، دسترسی داشته باشد.

کمالوندی ادامه داد: در طول 8 ماه گذشته، آژانس انرژی اتمی، در گزارش‌هایی که از مسئله هسته‌ای کشورمان ارائه داده است، درباره برخی تجهیزات به یک تناقض برخورد کرده است. با توجه به اینکه ما نیروهای ورزیده‌ای در سطح جهان داریم، تجهیزاتمان بسیار قدیمی است و این منجر به این می‌شود که سرعت متخصصین کند شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: محافل و یا سازمان‌هایی می‌توانستند برای ما تجربه‌اندوزی داشته باشند از جمله پروژه ایتر؛ بنابراین تصمیم درباره توافقی که بتواند این تحریم‌های ظالمانه را بردارد، یک فضای تنفسی را برای برنامه هسته‌ای کشورمان ایجاد می‌کرد که یک نمونه آن، موضوع ایتر است که پس از امضای دو سند، امیدواریم بتوانیم سند نهایی را به زودی امضا کنیم و عضو این پروژه مهم جهانی شویم.

وی تأکید کرد: این پروژه در بخش فیزیک و الکترونیک، سطح بالایی دارد و حضور ما در آن برای تجربه اندوزی‌مان مؤثر است و می‌توانیم به این پروژه بزرگ بشریت دست پیدا کنیم. گداخت هسته‌ای این امکان را می‌دهد که در سال‌های آینده، بشر بتواند از آب‌های اقیانوس‌ها انرژی مورد نیاز خود را استخراج کند.

کمالوندی ادامه داد: اگر بخواهیم بگوییم برجام با چه هدفی دنبال شده و الآن در چه جایگاهی هستیم و اینکه در سالگرد برجام به کجا رسیده‌ایم، باید بگویم که موضوع تحریم‌ها به سازمان انرژی اتمی مربوط نمی‌شود و وزارت‌خارجه در این باره باید توضیح دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: کاملاً مشخص است که برداشته شدن تحریم‌ها در برخی نفت‌کش‌ها، برقراری ال‌سی‌ها و خطوط ارتباطی دنیا و ایجاد امکان برای فروش نفت، یک فضای تنفسی را برای اقتصاد کشورمان ایجاد کرده است؛ به گونه‌ای که بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد اقتصادی شش ماه اول امسال 7.4 درصد بوده است که رشد بالایی است که در کنار این موضوع، مسأله تورم پایین هم باید مورد توجه ما باشد.

وی افزود: در عالم اقتصاد، رشد بالا با تورم پایین در تعارض است؛ شاید این مسئله در زندگی عادی کمتر احساس شود اما خاصیت مسائل اقتصادی این است که آثارش در بلندمدت دیده می‌شود و نشانه‌هایش شاخص‌های تورم و رشد است که در حال حاضر، این دو شاخص در کشور ما مثبت است که اگر این فضا ادامه پیدا کند، کشور ما به یکی از 10 اقتصاد برتر دنیا تبدیل می‌شود.

کمالوندی با تأکید بر اینکه کشورمان ظرفیت اقتصادی بالایی دارد، اظهار کرد: قدرت خرید ما 1.2 تریلیون است که اگر درست از آن استفاده شود، ما می‌توانیم یکی از 10 قدرت اقتصادی دنیا شویم البته آن چیزی که انتظار می‌رود، هنوز محقق نشده است چراکه تحریم‌ها با کندی برداشته شده است اما آنگونه هم نبوده که قابل پیش‌بینی نباشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در فرایند مذاکرات، یکی از اظهارات اعضای گروه 1+5(آمریکا) این بود که ما به تحریم‌های اولیه دست نمی‌زنیم؛ هم در بخش‌های پولی و هم در بخش‌های اشخاص و هم بخش‌های پولی که همه این موارد زمان‌بر است تا حل و فصل شود و بتواند در آینده فضای تنفسی را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه می‌توان با دو زاویه به این مسئله نگاه کرد که چه چیزهایی را به دست آورده و چه چیزهایی را به دست نیاورده‌ایم، گفت: نوع نگاه به موضوع، در نتیجه گرفتن از این موضوع، تأثیرگذار است در بحث هسته‌ای بدون شک در حال حاضر شرایط خوبی برای تحول در فعالیت هسته‌ای داریم؛ بنابراین نباید هیچ گونه تردیدی در این زمینه داشته باشیم.

302/300

کد خبر: 714573

وب گردی

وب گردی