امکان مدیریت قیمت نهاده های دامی با ابزار اختیار معامله

اگر با استفاده از ابزار اختیار معامله بتوان قیمت نهاده های دامی را مدیریت کرد، از افزایش بی رویه قیمت مرغ ، گوشت ، شیر و مواردی از این قبیل که مردم را آزار می‌دهد، جلوگیری به عمل آورد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، مدیر عامل بورس کالای ایران درباره امکان تعریف ابزارهای مشتقه در بازار قیر در صورت وجود بازار نقدی با ثبات گفت: قبل از هر چیز باید یک بازار مستمر و با ثبات در بازار قیر شکل بگیرد. طی روزهای اخیر موضوع عدم نرخ گذاری شرکت پالایش و پخش بر روی وکیوم باتوم مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفت و به نظر می رسد، شرکت های تولید کننده قیر برای اعلام قیمت های پایه و کشف قیمت آن به زودی به اجماع خواهند رسید.

حامد سلطانی نژاد افزود: عدم قیمت گذاری نهادها فرصتی خواهد بود برای فعالان بازار تا بتوانند بازار نقد این کالا را شکل دهند و بر پایه آن بازار آتی و مشتقه نیز به وجود آید.

وی در مورد زمان راه اندازی ابزار اختیار معامله در طرف فروش نیز گفت: از جهت فنی و روال کاری، بورس کالا آمادگی راه اندازی قرارداد اختیار فروش را از هم اکنون دارد و در همان ابتدا می توانست آن را راه اندازی کند. زیرا هر شخصی که وجه تضمین مورد نیاز را در سمت خرید یا فروش تامین کند، می تواند موقعیت مورد نظر خود را اتخاذ کند.

این مقام مسئول از راه اندازی ابزار اختیار معامله فروش ظرف مدت دو ماه آینده خبر داد و گفت: در مورد ذرت و کالاهای اساسی که روی زندگی مردم اثر گذار است ابزار اختیار معامله می تواند کمک کننده باشد. از این رو در جلساتی که با اعضای ستاد تنظیم بازار برگزار شد این موضوع به عنوان پیشنهاد ارایه شده است.

وی ادامه داد: نهادهایی که وظیفه تنظیم بازار را دارند می‌توانند از این ابزار برای کنترل عرضه و تقاضای کالا استفاده کنند. اگر با استفاده از ابزار اختیار معامله بتوان قیمت نهاده های دامی را مدیریت کرد، از افزایش بی رویه قیمت مرغ ، گوشت ، شیر و مواردی از این قبیل که مردم را آزار می‌دهد، جلوگیری به عمل آورد، اما در مورد این ابزار نیاز است که ابتدا از طریق فرهنگ سازی امکان ایجاد رونق بازار از طریق مشارکت فعالان بازار فراهم شود.

به گفته مدیر عامل بورس کالا ابزار اختیار معامله ذرت باید ظرف مدت یک ماه آینده در بورس کالا راه‌اندازی شود.

سلطانی نژاد در مورد راه‌اندازی بورس پسته نیز گفت: ظرف یک ماه آینده با مرکزیت استان کرمان، تالار ویژه معاملات پسته به همت اتاق بازرگانی و فعالان عرصه پسته راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مهم ترین بحث پسته موضوع استاندارد ها است، عنوان کرد: با اتاق بازرگانی کرمان و فعالان پسته توافق شده که از استانداردهای ملی و مورد قبول بازارهای دنیا استفاده شود. در عین حال محصول پسته کشاورزان به شکل گواهی سپرده کالایی در انبارهای مجهز کالایی مورد پذیرش پذیرش و سپس گواهی سپرده پسته در بورس کالا مورد مبادله قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه نحوه فرآیند معاملات پسته می‌تواند برای کشاورزانی که محصولات پر حجمی ندارند و همواره مجبور هستند، محصول خود را به تجار و شرکتهای بزرگ واگذار کنند، از طریق این مکانیزم می‌توانند کالای پسته خود را در انبار ها ذخیره کرده و در عین حال از طریق بورس کالای ایران به فروش رسانند که تنها این اقدام مستلزم وجود استانداردهای لازم در این زمینه است.

مدیر عامل بورس کالا یاداور شد: امسال و سال آینده باید بر روی انجام معاملات پسته کار کرد و نهادهای مالی نیز در این زمینه باید فعال شوند زیرا اوراق مبتنی بر خرید کالا مثل گواهی سپرده می‌تواند برای این نهاد ها جذاب باشد.

101/401

کد خبر: 714583

وب گردی

وب گردی