ابن‌بطوطه تهران‌شناس!

سومین جشنواره «جایزه تهران» با گرامیداشت آئین باستانی «شب‌چله» و تقدیر از تهران‌پژوهان عصر روز دوشنبه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسکانیوز، ناصر تکمیل همایون پیشکسوت تهران‌شناس نیز در این آئین، احمد مسجد جامعی را «ابن بطوطه‌ی تهران‌شناس»ی خواند که به سبک ناصر خسرو و ابن بطوطه تهران را قدم به قدم شناسایی کرده است.

وی افزود: مسجد جامعی از جنس خود مردم تهران است و مانند برخی شهرداران در گذشته نیست که فقط یک میدان توپخانه را می‌شناختند و از محل کار تا منزل‌شان آشنایی داشتند.

وی ادامه داد: هر جا که مردم باشند کارها درست انجام می شود و هرجا که مردم را راه ندهند کارها خراب است . اگر در همه نهادهای ما مردم سهیم باشند کارها پیش می‌رود.

متولیان تهران، چهار دستگاه دولتی‌اند

وی همچنین با اشاره به صحبت‌های استاندار تهران گفت: تا امروز فکر می کردم تهران توسط سه متولی یعنی میراث فرهنگی، در حوزه تاریخ و فرهنگ تهران، شهرداری به عنوان نهاد سازندگی فیزیکی و اکولوژی تهران و اداره ارشاد به عنوان مکان فرهنگ‌سازی متولیان تهران اداره می‌شود، اما حالا باید گفت استانداری تهران نیز سهم زیادی در هماهنگی این نهادها برای ساختن این شهر دارد.

او همچنین با اشاره به دفاتر و مراکزی که هر از چندگاهی با عنوان یک نهاد جدید ایجاد می‌شوند، گفت: هر سال این حرف را خطاب به آقای مسجدجامعی می‌گویم، ای کاش یک خانه به «تهران‌پژوهان» داده شود تا عکس‌ها، تحقیقات و رساله‌های زیادی که در این زمینه وجود دارد را در آنجا نگهداری کنند.

وی با اشاره به تاریخ تهران نیز اظهار کرد: ما قبلا در کتاب‌هایمان نیز می‌نوشتیم که تهران 3 هزار ساله است و برای تاریخ تهران همیشه از تپه قیطریه حرف می‌زدیم اما با کشف جسد زن در خیابان مولوی حالا فهمیده‌ایم تهران 8 هزار سال قدمت دارد بنابراین هیچ گاه نباید بگوییم تحقیقات‌مان درباره این شهر کامل است.

او گفت: تهران امروز آن‌قدر بزرگ شده که بیش از 320 روستا و مزرعه را در خود بلعیده است حالا اداره کردن این شهر بسیار سخت است.

تهران و محلاتش از دید مسجدجامعی

احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با طبقه‌بندی محلات شهر تهران گفت: تهران در محله‌های قدیمی با طبیعت، تاریخ، دین و آیین و مدرنیته پیوند داشت.

او با بیان این‌که پایه تهران بر اساس تنوع و تکثر و هم زیستی شکل گرفته است، اظهار کرد: وجود مناسبات مدنی در تهران باعث شکوفایی شهر و افزایش کیفیت زندگی است و پرداختن به نشان‌ها و نمادهای تهران کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد.


وی با اشاره به اینکه شهر تهران از محله هایی با اقوام مختلف ایجاد شده است، بیان کرد: قدیمی‌ترین نقشه‌های تهران نشان می‌دهد که از همه‌ی اقوامی که در ایران هستند، یک گروه در تهران ساکن بوده‌اند، حتی اتباع عثمانی و روس‌ها در تهران زندگی می‌کردند.


وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که مسائل پژوهشی در شهر تهران چند وجهی است و چند ساحت دارد که در یک طبقه‌بندی از پایین به بالا در 5 محور قابل طرح است، توضیح داد: مسائل محلی زیر عنوان وظایف شورای محله، مسائل منطقه‌ای که هرکدام از نگاه اجرایی دارای مسائل خاص خود هستند، مسائل پهنه‌ای مانند بافت‌های فرسوده و بافت‌های تاریخی، مسائل شهری مانند عدم استقرار مکانی و پدیده خانه به دوشی و فقر و اعتیاد و مسائل فراشهری مانند ریزگردها، تامین آب و حمل و نقل عمومی که ریشه‌های آن فراتر از شهرها است،ا از جمله مسائل پژوهشی در شهر تهران هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این‌که در قانون اساسی به برنامه‌ریزی مبتنی بر مقتضیات محلی تاکید شده و از شورای محل نیز به صراحت نام رفته است، افزود: در این نگاه محله اولویت دارد و برای برنامه‌ریزی نیازمند اولویت‌بندی مسائل و پرسش‌ها از سطوح محله است.

او اضافه کرد: امروزه شهر تهران وسعت گسترده‌ای یافته و از محلات بی شماری شکل گرفته که هرکدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند، از ابتدای شکل‌گیری شهر تهران محله‌ها با حلقه‌هایی از جماعت‌های خویشاوندی و هم‌زبان شکل می‌گرفت و بر همین مبنا هویت فرهنگی و اجتماعی محله نیز تقویت شده و با فراز و فرودهایی تا امروز ادامه داشته است. در این شرایط می‌توان محله‌ها را در چند بخش تقسیم‌بندی کرد.

وی در توضیح این تقسیم‌بندی نیز گفت: محله‌هایی که با رویکرد اقلیمی و گونه‌های گیاهی مانند پاچنار و هفت‌چنار نام‌گذاری شده‌اند، محله‌هایی که ریشه روستایی دارند مانند مجموعه روستاهای بین تهران و ری که در دوره‌ای به مجموعه دهستان غار معروف بوده و از طریق دروازه غار حصار ناصری تهران را به مجموعه وصل می‌کرد مانند عودلاجان، قنات آباد، سنگلج یا سرپولک یا محله‌هایی که به پیروان ادیان دیگر اختصاص داشته است مانند ارامنه، وحیدیه و خیابان 30 تیر، در این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرند.

او در ادامه‌ی این تقسیم‌بندی محله‌هایی که بر محور یک شخصیت یا یک بنای دینی شکل گرفته مانند شیخ هادی یا محله‌هایی که یک یادگار تاریخی در خود دارد مانند پامنار را نیز جزو این تقسیم‌بندی برشمرد و افزود: در حوزه جدید شهری که در تقسیمات فعلی محله نامیده می‌شود، می‌توان به «سعادت‌آباد» اشاره کرد و محله‌هایی که نامشان از کوی‌های مسکونی مانند صد دستگاه گرفته شده است، یا شهرک‌هایی که به محله تبدیل شده‌اند مانند شهرک راه آهن یا شهرک نفت یا شهرک‌هایی که عملا به صورت محله‌های عمودی در آمده‌اند مانند شهرک اکباتان نیز در این تقسیم‌بندی هستند.

مسجد جامعی در ادامه محله‌هایی مانند دزاشیب، چال حصار یا محله خراسان را نیز در دسته‌بندی محله‌هایی قرار دارد که براساس موقعیت مکانی شکل گرفته‌اند.

مرجع قدمت تهران از تپه قیطریه به زن هفت هزارساله تغییر کرد

در ادامه این مراسم محمداسماعیل اسماعیلی جلودار باستان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به عنوان باستان‌شناسی که جسد زن 7 هزار ساله را در خیابان مولوی کاوش و بررسی کرد، گزارش کاملی از کشف این یافته باستان‌شناسی ارائه داد.

او گفت: انسان امروز امکان فرهنگ سازی با مدرنیته را ندارد و به سرعت فقط خدمات را می‌گیرد. این باعث واردشدن آسیب‌های زیادی به تهران شده است. شواهد زیادی نشان می‌دهد که مکان کشف بانوی 7 هزار ساله یک استقرارگاه جمعی بوده است. همچنین یک کارگاه صنعتی در حاشیه شهر قرار داشته است. در بررسی های انجام شده در این مکان برای نخستین بار یک انگل 7 هزار ساله نیز کشف شد.

جایزه تهران، نشاط علمی در تهران ایجاد می‌کند


مهرشاد کاظمی رئیس اداره ارشاد شهر تهران نیز در این آیین هدف از برگزاری سومین جایزه تهران را ایجاد نشاط علمی و پژوهشی با موضوعات هنری، اجتماعی، تاریخی و میراث در بین دانشجویان، اساتید و پژوهشگران حوزه تهران عنوان کرد.

او با بیان این‌که امیدواریم با جلب همکاری‌ نهادها و انجمن‌های این امر ادامه‌دار باشد، افزود: فرآبندهای جشنواره با ارزیابی متخصصان انجام و مورد تائید هیات نهایی داوران جشنواره قرار گرفت.

وی بیان کرد: سومین جایزه تهران بر اساس استاندارهای علمی جشنواره ها، برگزار شد.

منبع:ایسنا

706/700

کد خبر: 714652

وب گردی

وب گردی