نشست خبری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد

نشست خبری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر و همچنین رونمایی پوستر این جشنواره امروز صبح در محل معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی با حضور حمیدرضا نوربخش (رئیس جشنواره موسیقی ) برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، حمیدرضا نوربخش در ابتدای این نشست با اشاره به جشنواره سال گذشته گفت: ما با بررسی ها و آسیب شناسی هایی که نسبت به جشواره های قبل داشتیم علاقمند بودیم که این جشنواره هم تراز فستیوال های معتبر بین المللی عرض اندام کند و همه ظرفیت های موسیقی کشور را در برگیرد.
وی ادامه داد: جشنوارها در این سالها فراز و نشیبهایی داشته که حکایت از یک سری مشکلات ساختاری دارد. بررسی ها نشان داد که هنرمندان آن چنان که باید اقبالی به شرکت در جشنواره نشان نمی دهند. فکر کردیم باید حرکتهایی صورت بگیرد که به جشنواره در این راستا کمک کند. بنابراین یک ریل گذاری جدید انجام دادیم.
نوربخش با اشاره به جایزه باربد اظهار کرد: اجرای این جایزه در جشنواره خالی بود. همچنین ما فکر کردیم بخشهایی از جشنواره هستند که آنچنان موثر نیستند بنابراین آنها را منتقل کردیم نه اینکه حذف کنیم یکی از این بخشها ، بخش رقابتی بود، در بخش اجراها جشنواره ها به صورت رقابتی انجام می شد اما خروجی مشخصی را از این دوره های رقابتی ندیدیم. فعالان موسیقی با مکانیزم دیگری به موسیقی پیوستند. همچنین سعی کردیم برای رونق جشنواره فعالان و بزرگان موسیقی را به جشنواره دعوت کنیم.
نوربخش افزود: اینکه درباره جشنواره زیاد صحبت می کنند به نظرمن اتفاق خوبی است و نشان از موفقیت جشنواره دارد. پارسال آنقدر فشار بر روی من زیاد بود که در اختتامیه اعلام کردم سال بعد حضور نخواهم داشت اما دوستان بنده را مجاب کردند و امسال نیز با افتخار در کنار جشنواره هستم.
رئیس سی و دومین جشنواره فجر با اشاره به زمان برگزاری و سالنهای اجرای موسیقی گفت: جشنواره امسال از بیست و دوم دی ماه تا سی دی ماه اجرا خواهد شد. در واقع روز اول بهمن اختتامیه جشنواره خواهد بود. مکانهایی که در اختیار جشنواره هست تالار رودکی، وحدت، فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد، سالن میلاد، مجموعه ارسباران است که امسال مجموعه آزادی را هم به این تعداد سالن اضافه کردیم. مثل سال گذشته مجموعه پاپ را در سالن میلاد نمایشگاه خواهیم داشت و بخش موسیقی بین الملل و ارکسترال و موسیقی ایرانی نیز در تالار وحدت و رودکی برگزار می کنیم و همچنین در فرهنگسرای نیاوران بخشی از موسیقی بانوان و بخشی از موسیقی ایرانی و نواحی اجرا خواهد شد و موسیقی تلفیقی نیز در مجموعه ارسباران آزادی اجرا می شوند.
وی با اشاره به بخشهای مختلف جشنواره اظهار کرد: امسال موسیقی ایرانی، موسیقی پاپ، موسیقی تلفیقی، موسیقی نواحی، موسیقی کودک و بخش بانوان را داریم. در واقع امسال جشنواره توجه ویژه ای به موسیقی نواحی داشته و بیش از ده اجرا در موسیقی نواحی داشتیم که دو برابر سال گذشته است و حتی در بخش موسیقی بانوان نیز موسیقی نواحی داریم.
نوربخش همچنین در خصوص موسیقی ایرانی و اضافه شدن یک بخش به آن بیان کرد: امسال در بخش موسیقی ایرانی یک تم تعریف کردیم که در واقع بازخوانی موسیقی سه دهه اخیر است. بخشهای جذاب موسیقی نزدیک به چهار دهه را به صورت بازنگری و بازخوانی در جشنواره خواهیم داشت که بخش پررنگ آن موسیقی انقلاب است.
رئیس خانه موسیقی ایران اضافه کرد: ارکستر ملی ما در ساختار جدید در جشنواره سی و دوم رسما فعالیت خود را شروع می کند. همچنین ارکستر سمفونیک اثری از استاد احمد پژمان را اجرا خواهد کرد. در سی و دومین جشنواره شعر فجر یک بخش پژوهشی را اضافه کردیم و پنج موضوع را برای پژوهش مد نظر قرار دادیم. این موضوعات عبارتند از: پژوهش های موسیقی، نوآوری در موسیقی، بررسی آموزش آکادمیک در دانشگاه ها، بررسی موسیقی معاصر، طبقه بندی و انواع موسیقی و اقتباس موسیقایی در ادبیات ایران است.
نوربخش ادامه داد: با توجه به اینکه جشنواره شعر فجر فینال جشنوارهایی است که در طول سال برگزار می شود ما امسال برگزیدگان فستیوال هایی که تاکنون اجرا شده است را دعوت کردیم تا در جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته باشند.
او همچنین با اشاره به اینکه جایزه باربد قرار است در سالهای متوالی محور اصلی و جذابترین بخش جشنواره شود گفت: وقتی هنرمندان اثری تولید می کنند فکر نمی کنند که اینها در جایی رصد شود بنابراین ممکن است چندان به کیفیت آن توجه ای نداشته باشند اما وقتی آثار داوری شود وسواس بالا می رود ما در سال گذشته داوران زیادی داشتیم که امسال آنها را به نصف تقلیل دادیم.
وی همچنین در خصوص آلبومهای موسیقی اظهار کرد: کلیه آلبوم هایی که از مهر تا مهر تولید می شود را تهیه و بررسی کردیم در آیین نامه داوری تجدید نظر کردیم و به طور کلی نقاط ضعف و قوت بررسی شد. همچنین امسال داوران نمی توانند اثری از خود را در جایزه شرکت دهند.
نوربخش در رابطه با جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی گفت: این بخش یکی از بخشهای ارزشمند موسیقی بود ولی متاسفانه در کنار جشنواره فجر آن طور که باید دیده نشد. تصمیم بر این شد که جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی یک بخش مستقل داشته باشد که امسال اجرا شد و پررنگ دیده شد. امیدواریم این بخش موسیقی ایرانی جدی تر گرفته شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بخشی از جشنواره در شهرستانها یا استانها برگزار می شود بیان کرد: جشنواره در برخی سالها در استانهای مختلف اجرا شده اما این با اراده جشنواره موسیقی نبوده برخی استانها با توجه به امکاناتی که دارند درخواست می دهند که اجراهایی در شهرستان خود داشته باشند اما در این دو سال درخواست اصلی استان یا شهرستان نداشته ایم.
رئیس خانه موسیقی ایران در رابطه با سایتهای بلیط فروشی جشنواره اظهار کرد: فکر کردیم این بدون قاعده و ضابطه باشد کار درستی نباشد . ما سال گذشته با همه سایتهای بلیط فروش جلسه گذاشتیم و منجر به فعالیت سه سایت شدیم. امسال نیز همان برنامه را داریم و پیشنهادهای ما به سایتها این بود که یک پیش پرداخت را نیز به جشنواره بدهند در حال حاضر مشغول رایزنی هستیم.
نوربخش در اشاره به قراردادهای سال گذشته و با بیان اینکه تبعیضی قائل نشدیم گفت: به دلیل مشکلات و تنگنای دولت متاسفانه در دو سال گذشته بودجه جشنواره هیچ تغییری نکرده بنابراین باید برای برگزاری جشنواره روی گیشه حساب کنیم. اگر برای جشنواره بودجه دولتی در نظر بگیرند ما می توانیم نگاه بهتری داشته باشیم اما در واقع سیاست دولت برون سپاری است و این جزء قانون اساسی ما است به هر حال تمام این اتفاقات به بخش خصوصی می رسد و آن زمان باید ساز و کار به شکلی باشد که یک سیستم خودش را خودش اداره کند.
او همچنین در رابطه با بحثهایی که سال گذشته در رابطه با دستمزدهای گروههای موسیقی مطرح شده بود اظهار کرد: کف دریافتی موسیقی نواحی از هفت میلیون کمتر نبوده و ما هیچ وقت مبلغ سه میلیون تومانی نداشتیم. درباره گروه های تلفیقی باید بگویم که این گروهها در یک سانس سه گروه اجرا می کردند درباره گروهی که گفتند دویست میلیون تومان بود سه اجرا با هم بود نه یک اجرا. امسال هم بر همین مبنا هستیم. در بخش موسیقی ایرانی و نواحی هر چقدر می فروشد یک چیزی روی هم می گذاریم و به خودشان بر می گردانیم معتقدم این بخش نیز باید حمایت شود. در واقع جشنواره از موسیقی پاپ حمایتی نمی کنند.
او با اشاره به بخش چاوش (موسیقی انقلاب) اظهار کرد: سعی کردیم همه این بخشها را در چند پکیج ببینیم و رایت آن را رعایت کنیم ما سعی کردیم از صاحبان حتی اجازه بگیریم.

وی همچنین با اشاره به قیمت بلیط ها اظهار کرد: متوسط قیمت بلیط 53 هزار تومان است معتقدم سقف بلیط ها در 30 و 31 تغییری نکرده و ما نارضایتی ندیدیم.
او همچنین درباره مساله دعوت سلیقه ای گروه های موسیقی با مخالفت صریح اعلام کرد:من تمام گروه های فعال موسیقی ایرانی را بلا استثنا دعوت کردم و هیچ گزینشی از سمت من صورت نگرفته است. اعداد و ارقام کنسرتهای اجرا شده در سالنهای مختلف متفاوت است و اسم آن تبعیض نیست. وقتی به من یک میلیارد بودجه می دهند و می خواهند یک جشنواره سه میلیاردی برگزار کنم چه کاری از دست من ساخته است؟
در پایان این مراسم، از پوستر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر رونمایی شد.

500500

کد خبر: 714675

وب گردی

وب گردی