چگونه مطمئن شویم سالم هستیم؟

انجام معاینات مستمر یکی از راه‌های حصول اطمینان از سلامت است. برخی افراد سالی یکبار برای انجام معاینه کلی به پزشک خود مراجعه می‌کنند، اما بحث آن است که آیا این معاینات سالیانه ضروری است یا فقط جنبه اطمینان‌بخشی دارد؟ تعداد دفعات انجام معاینه به فاکتورهای متعددی بستگی دارد، ازجمله سن، وضعیت عمومی سلامت، و وجود فاکتورهای ابتلا به برخی بیماری‌های خاص.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه سپید، در یک معاینه جامع، پزشک در مورد سبک و عادات شما در زندگی و همینطور سلامت‌تان پرسش می‌کند. علایم مهم حیاتی مثل فشارخون و درجه حرارت اندازه گرفته می‌شود و به صدای ریه‌ها و قلب شما گوش می‌کند. اندازه‌گیری قد و وزن نیز از دیگر اقدامات لازم حین معاینه کلی است.

قد و وزن
اگر برای معاینه مستمر یا هر علت دیگری به پزشک مراجعه کنید، وزن و قد شما اندازه‌گیری خواهد شد. این‌کار با هدف مشخص شدن شاخص BMI (نمایه توده بدنی) انجام می‌شود. نگاه داشتن شاخص BMI در محدوده سلامت می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی وبرخی از انواع سرطان، پیشگیری کند. این شاخص از فرمول ریاضی و با محاسباتی بر مبنای قد و وزن بدست می‌آید و از ۱۸.۵ تا۲۴.۵ محدوده سلامت بشمار می‌آید. اگر شما در این محدوده نباشید پزشک به شما راهکارهایی برای رسیدن به وزن مناسب ارائه می‌دهد.

فشار خون
هنگامی که قلب می‌تپد، با هر ضربان فشار خون افزایش، و در زمان استراحت قلب بین دو تپش، فشار خون کاهش می‌یابد. دو عدد بدست آمده در این دو حالت فشارخون حداکثری و حداقلی هستند. این اعداد نمایانگر فشار خون در رگ‌ها بوده بالا بودن آن ممکن است منجر به سکته قلبی یا مغزی شود. فشار خون 120 روی 80 میلی‌متر جیوه، طبیعی شمرده می‌شود. فشار بالاتر از 140 روی 90 و بیش از آن فشار خون بالا و در صورت ادامه بیماری بشمار می‌آید. کنترل فشارخون به‌طور مستمر به‌خصوص برای بیماران توصیه می‌شود.

کلسترول
کلسترول، چربی موجود در خون بوده و توصیه انجمن قلب و عروق آمریکا، انجام آزمایش اندازه‌گیری آن هر 4 سال یکبار است، البته اگر فرد دارای سابقه فردی یا خانوادگی بیماری‌های قلبی - عروقی نباشد. در صورت وجود چنین سابقه‌ای انجام آزمایش در فواصل زمانی کوتاه‌تر توصیه می‌شود.

غربالگری سرطان روده بزرگ
این عمل با بررسی روده بزرگ و راست روده برای تشخیص وجود خون یا رشد غیرطبیعی بافت دیواره که پولیپ نامیده می‌شود انجام می‌گیرد. در صورت عدم وجود سابقه خانوادگی انجام این کار از 50 سالگی تا 75 سالگی توصیه می‌شود. روش‌های گوناگونی برای غربالگری وجود دارد: آزمایش مدفوع جهت تشخیص وجود خون در آن (FOBT) که انجام آن به‌صورت سالیانه توصیه می‌شود. سیگموئیدوسکوپی که در آن پزشک با به‌کاربردن یک لوله به قسمت‌هایی از روده نور می‌تاباند و آن را مشاهده می‌کند. انجام این کار همراه با آزمایش مدفوع هر 5 سال یکبار توصیه می‌شود. کولونوسکوپی که در آن کل مسیر روده بزرگ مشاهده می‌شود و هر 10 سال یکبار برای انجام آن کافی است.

اندازه‌گیری قند خون
انجام این آزمایش برای تشخیص دیابت و پیش دیابت ضرورت دارد. انجمن دیابت آمریکا سن شروع آزمایش را 45 سال اعلام کرده است. اگر فاکتورهای خطرزا از قبیل اضافه وزن یا فشار خون وجود داشته باشد انجام این آزمایش از سنین پایین‌تر توصیه می‌شود. بنا بر نتایج بدست آمده پس از آن باید حداقل هر سه سال یکبار این آزمایش انجام شود.

کنترل سلامت پوست
بهتر است که تغیرات ظاهری دانه‌ها، خال‌ها و کک ومک پوستی به‌طور مستمر بازبینی شوند. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که تغییرات ظاهری پوست هر ماه توسط خود شخص کنترل شود. بدین ترتیب سرطان پوست در مراحل اولیه قابل تشخیص بوده و تقریبا تمامی مواردی که زود شناسایی می‌شود به‌طور کامل درمان‌پذیر است. اگر دارای سابقه خانوادگی هستید به‌طور مرتب به پزشک مراجعه کنید.

معاینه پستان
برای خانم‌ها معاینه پستان توسط پزشک یا کارشناس سلامت پس از 20 سالگی ضروری است. توصیه می‌شود که به تمامی فاکتورهایی که سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان می‌شود آگاه باشید و در ارتباط با سابقه خانوادگی به پزشکتان اطلاع دهید. یادگیری روش انجام معاینه فردی نیز بسیار مفید است. انجمن سرطان ایالات متحده مصرا توصیه می‌کند که خانم‌ها به شکل ظاهری پستان خود آگاه باشند و آن را بخاطر بسپارند تا متوجه تغییر بوجود آمده بشوند.

ماموگرافی
در این عمل تغییرات پستان توسط اشعه X مشاهده می‌شود. انجمن سرطان آمریکا انجام آن را برای زنان بیش از 45 ساله به‌صورت سالانه توصیه می‌کند ولی دیگر انجمن‌های پزشکی انجام ماموگرافی را از 50 سالگی به بعد هر دوسال یکبار و تا سن 74 سالگی لازم می‌دانند. برای تصمیم‌گیری در مورد سن و فواصل انجام این کار با پزشک خانوادگی‌تان مشورت کنید.

آزمایش پاپ
این آزمایش که با نام پاپ‌اسمیر نیز شناخته می‌شود، برای تشخیص سرطان گردن رحم انجام می‌شود. در این آزمایش پزشک به کمک یک چوب باریک مقداری از سلول‌های دهانه رحم را جدا می‌کند. بین سنین 21 الی 29 سالگی انجام این تست هر 3 سال یک‌بار توصیه می‌شود. پس از آن از 30 تا 64 سالگی انجام پاپ‌اسمیر بهمراه تست ویروس پاپیلومای انسانی هر 5 سال یکبار توصیه می‌شود.

معاینات جسمانی آقایان
معاینه رایج خاص آقایان شامل معاینه بیضه‌ها برای حصول اطمینان از نرمی، عدم وجود توده در کیسه بیضه یا تغییر اندازه، می‌شود. همچنین اندام جنسی نیز بایست جهت شناسایی عوارض بیماری‌های مقاربتی مثل زگیل تناسلی مورد معاینه قرار گیرد. همچنین برای تشخیص وجود فتق از بیمار خواسته می‌شود که سرفه کند. برمبنای سن بیمار معاینه غده پروستات از طریق مقعد نیز انجام می‌شود.

معاینه دهان و دندان
حتی اگر به طور مرتب مسواک می‌زنید و از نخ دندان استفاده می‌کنید باز هم بهتر است که برای معاینات مرتب به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید. پوسیدگی، بیماری لثه و دیگر مشکلات دهان می‌تواند به سلامت عمومی بدن لطمه بزند. یک یا دو بار مراجعه در سال بنا به وضعیت عمومی بیمار متضمن سلامت دندان‌ها و سلامت عمومی است.
704/700

کد خبر: 714681

وب گردی

وب گردی