»ریچارد سوم اجرا نمی شود»، اجرا شد

شب گذشته نمایش ریچارد سوم اجرا نمی شود به کارگردانی اصغر نوری اجراهای خود را اغاز کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی، در مراسم آغازین این نمایش که با حضور چشمگیر هنرمندان عرصه های مختلف و مخاطبین برگزار شد، فرهاد مهندس پور، مدرس و کارگردان تئاتر به عنوان میهمان ویژه ی افتتاح این نمایش در ارتباط با اصغر نوری گفت: او شاگردی بود که در جلسه ی دفاع پایان نامه اش حسرت می خوردیم که فارغ التحصیل شده زیرا او با نگاه و اندیشه ی خاص خود حقیقت تئاتر را دنبال می کند، و در کنار پژوهش و کارگردانی یک مترجم آشنا و مسلط است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از رفتارهای غیرحرفه ای در عرصه تئاتر حرفه ای گفت: تئاتر به مثابه یک تعامل اجتماعی ذاتا اهمیت دارد و در این هنر باید به اصالت پرداخت و حاشیه های بیهوده را دور ریخت.

مهندس پور افزود: تصور نمی کردم برای یک اجرای دانشگاهی چنین جمعیتی را بخصوص از نخبگان در شب اول اجرا ببینم و از همگی بابت حضور و حمایتشان از نمایشی بی پیرایه و بی تکلف قدردانی می کنم.

امیرحسین حریری؛ رئیس مرکز تئاتر مولوی نیز ضمن خوش آمدگویی به هنرمندان و اصحاب رسانه گفت: در وهله ی اول باید به گروه دانشگاهی و پرتلاش این نمایش که زمان بسیاری را با سخت کوشی به تمرین و آماده سازی اثرشان پرداختند تبریک گفت. وی با اشاره به شرایط این روزهای آثار نمایشی عنوان کرد: جای خوشحالی است که هنوز در قالب گروههای دانشگاهی دغدغه های شریف و محترمی وجود دارد و این جریان از سوی مخاطبین فرهیخته و دانشگاهی حمایت می شود.

حریری در ادامه به ضرورت وجود یک نقشه ی راه شفاف و مدون با ضمانت های اجرایی موثق در تئاتر دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تئاتر دانشگاهی تنها فضای امیدبخش تحول و تاثیرگذار در عرصه ی تئاتر کشور است که نیازمند این مهم است.

وی تدوین سند چشم انداز تئاتر دانشگاهی به عنوان یک سند بالادستی و حمایت کننده از تلاشهای علمی و عملی دانشجویان مطالبه گر را در گرو اراده ی نهادهای مختلف بویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و گفت: با تمام محدودیت هایی که برای فعالیت گستره ی بسیار زیاد علاقمندان وجود دارد تئاتر دانشگاهی خلاق و امیدوار به پیش می رود هرچند امکانات و بسترها برای بالندگی این رشته ی تخصصی کافی نیست و گاها شاهد هدررفت انرژی و انگیزه ی جوانان هستیم زیرا دچار سردرگمی می شوند. دبیر اسبق جشنواره تئاتر دانشگاهی اضافه کرد: باید تعامل دستگاههای زیربط فرهنگی با دانشگاههای هنری در ابعاد مختلف تقویت شود و این مسئله جز با هدف گذاری معین در قالب سند چشم انداز تئاتر دانشگاهی میسر نیست. در ادامه ی این مراسم، اصغر نوری مترجم و کارگردان ریچارد سوم اجرا نمی شود گفت: باید اعتراف کرد که تئاتر کار کردن سخت شده و اگر تولید این اثر که برای من بسیار مهم بود و باید به سرانجام می رسید حدود دو سال به درازا کشیده دلیلش همین سختی های غیرقابل پیش بینی است.

کارگردان ریچارد سوم اجرا نمی شود گفت: همراهانی داشتیم که ما را تنها گذاشتند زیرا پروسه ی طولانی مدت و تجربی تمرینات با ذهنیت منطقی آنها از فعالیت تئاتر متفاوت بود و من از همگی آنها متشکرم. نوری از مرکز تئاتر مولوی بدلیل همراهی و همگامی با جریان تئاتر دانشگاهی تشکر کرد و گفت محدودیت های زمانی و تراکم کاری در سالنهای مولوی آماده سازی گروههای نمایشی را کمی محدود می کند در حالیکه اگر فرصت زیادی در اختیار تمرین و اجرای یک اثر قرار میگرفت بالطبع نتایج بهتری از کارها حاصل می شد حال آنکه این امر مستلزم کمتر شدن تعداد نمایشها در یکسال می شود بنابراین باید فکری ریشه ای به حال کمبودها کرد. در پایان، شال نمادین مرکز تئاتر مولوی توسط دکتر فرهاد مهندس پور به اصغر نوری اهداء شد.

احمد پوری (نویسنده و مترجم)، دکتر خاکی، دکتر فرزان سجودی، مسعود مهرابی (مدیر مسئول مجله فیلم)، رمضانی (مدیر نشر مرکز)، همایی (مدیر نشر نی)، محمد امیر یاراحمدی، آندرانیک خچومیان، بهزاد صدیقی، سابیر هاکا و شوکا حسینی(شاعر)، فرزاد معافی، رامتین شهبازی، رضا کوچک زاده، فرهاد تجویدی، امیر علیزادگان و... جمعی از هنرمندان در این مراسم بودند.

ریچارد سوم اجرا نمی شود؛ هر شب ساعت 20:30 در سالن اصلی تئاتر مولوی اجرا می شود.

502500

کد خبر: 714704

وب گردی

وب گردی