آیت الله هاشمی: ایران دوست واقعی بوسنی و هرزگوین است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر این نکته که «سلام ما و مردم ایران را به مسؤولان و مردم بوسنی و هرزگوین برسانید»، گفت: به مردم و دولت خود بگویید که ایران دوست واقعی بوسنی و هرزگوین است.

به گزارش ایسکانیوز، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبح امروز در دیدار آقای صفّت سوفتیچ، رئیس مجلس نمایندگان اقوام و هیأت پارلمانی کشور بوسنی و هرزگوین، سفر مقامات این کشور را مایه خوشحالی مردم و مسؤولین ایران توصیف کرد و با یادآوری جنگ‌های خانمان برانداز آن منطقه، گفت: کشور شما در یک منطقه بسیار حساس جهان قرار دارد و مردم شما هم باسواد، صبور و جنگ دیده هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ابراز خوشحالی از روند برقراری صلح در میان اقوام مختلف یوگسلاوی سابق، گفت: در زمان تحمیل جنگ به منطقه شما، چون مورد ظلم واقع شده بودید، دوستی خود نسبت به مردم بوسنی و هرزگوین را ثابت کردیم که مخصوص مسؤولان نیست، بلکه مردم ایران هم به مردم کشور شما علاقه دارند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر گستردگی دامنه و ظرفیت‌های همکاری دو کشور، گفت: انتخاب زمینه‌های همکاری باشماست، چون با توجه به همکاری با اتحادیه اروپا، می‌توانید زمینه‌ها را شناسایی و براساس آن برنامه‌ریزی کنید.

وی در توضیح گزارش رئیس مجلس بوسنی و هرزگوین از سفر خویش به اصفهان و دیدن زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در آن شهر، گفت: این حالت در سراسر ایران گسترده است، حتی پیروان هر یک از ادیان و مذاهب مختلف، هر چند اقلیت محدود باشند، نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی دارند که این صراحت قانون اساسی ماست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر این نکته که «سلام ما و مردم ایران را به مسؤولان و مردم بوسنی و هرزگوین برسانید»، گفت: به مردم و دولت خود بگویید که ایران دوست واقعی بوسنی و هرزگوین است.

آقای صفّت سوفتیچ هم در این دیدار، سفر مسؤولان بوسنی و هرزگوین به ایران را نشانه ارادت و علاقه کشور متبوع خویش به ایران دانست و گفت: امیدواریم این دیدارها تسهیل کننده فعالیت‌های اقتصادی بخش‌های مختلف دو کشور باشد.

رئیس پارلمان بوسنی و هرزگوین با اشاره به شرایط بین‌المللی سال‌های گذشته، گفت: اگر چه روابط ما با جمهوری اسلامی در مقاطعی به خاطر بعضی از مسایل در سطح مناسبی نبود، اما مردم و دولت بوسنی هیچ‌وقت خوبی‌های مردم و دولت ایران را در روزهای سخت جنگ فراموش نمی‌کنند.

وی با یادآوری موفقیت‌های مذاکرات هسته‌ای، نتایج آن را سندی برای پیروزی صبر و مقاومت دولت و مردم ایران در مقابله با مشکلات و تحریم‌ها دانست و با اشاره به نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: نه تنها در ایران، بلکه در جامعه بین‌الملل و به خصوص در بوسنی، یکی از دوستداران واقعی مردم هستید.

آقای صفّت سوفتیچ با تأکید بر ظرفیت بوسنی و هرزگوین برای ایجاد و تقویت ثبات در مناطق مختلف به ویژه در منطقه بالکان، گفت: پس از حدود 20 سال از پایان جنگ که بوسنی و اتفاقات آن عامل بی‌ثباتی در آن منطقه بود، الان با تلاش هر سه قوم ساکن در بوسنی، به سمت تقویت پایه‌های اقتصادی می‌رویم که به تبع آن عامل تقویت ثبات در منطقه است.

رئیس پارلمان بوسنی و هرزگوین در پاسخ به سؤال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که «روند عضویت کشور شما در اتحادیه اروپا چگونه است؟»، گفت: اتحادیه اروپا پس از انتخابات 2014 با ابتکار آلمان و انگلیس زمینه برای عضویت بوسنی در اتحادیه را فراهم کرد و در فوریه سال جاری درخواست خویش برای عضویت را برای مسؤولان اتحادیه ارسال کردیم.

آقای صفّت سوفتیچ، مسایل اقتصادی و افزایش بیکاری را دو مشکل فعلی بوسنی و هرزگوین دانست و گفت: راه پیروزی بر این شرایط زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که افزایش بی‌رویه ادارات دولتی در سال‌های گذشته، مانع بزرگی در راه پیروزی ملت و دولت بوسنی و هرزگوین است.

رئیس پارلمان بوسنی و هرزگوین با اشاره به سفر خویش و هیأت همراه به اصفهان، شرحی از بازدیدهایش از آثار باستانی ادیان مختلف اسلام، مسیحیت و زرتشت ارائه داد و گفت: به این نتیجه رسیدیم که پیروان ادیان مختلف با همزیستی مسالمت‌آمیز برای سربلندی ایران تلاش می‌کنند که این حالت می‌تواند الگویی برای کشورهایی باشد که پیروان ادیان مختلف را دارند.

300/300

کد خبر: 714743

وب گردی

وب گردی