افشار سلیمانی: ترور سفیر روسیه بر روابط این کشور و ترکیه اثرگذار نخواهد بود

سفیر سابق کشورمان معتقد است ترور سفیر روسیه در ترکیه ممکن است یک حرکت شخصی باشد. روسیه می‌تواند بخاطر عدم حفظ امنیت سفیر خود از ترکیه شکایت کند.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: ترور سفیر روسیه در ترکیه موجب ایجاد ابهاماتی در آینده روابط این کشور و ترکیه شده است. از طرفی جیش الفتح طی بیانیه‌ای اعلام کرده بخاطر حلب دست به اینکار زده است.

افشار سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز به بررسی و تحلیل دلایل این حادثه پرداخت.

این حادثه چه تاثیری بر روابط ترکیه و روسیه خواهد داشت؟
این حادثه‌ای بوده و اتفاق افتاده است. تماس هایی بین اردوغان و پوتین انجام شده، قرار است این موضوع دنبال کنند و عاملان اصلی این قضیه را پیدا می کنند. به نظر نمی رسد چندان بر روابط دو کشور تاثیر گذار باشد و سرنوشت آن متفاوت از ماجرای سقوط هواپیمای روسی خواهد بود. در آن حادثه ترکیه دست اندرکار حادثه بود. فرماندهی نظامی ترکیه دستور داده بود. لذا طبیعتا بدون اجازه از رئیس جمهور نبوده است. اما این موضوع یک حادثه تروریستی است که اتفاق افتاده و در یکسال اخیر تعداد این دست حوادث افزایش یافته است.


آیا این حادثه می تواند بر مذاکرات حلب اثرگذار باشد؟
از آنجایی که خود روس‌ها هم اتهامی نسبت به دولت ترکیه وارد نکرده‌اند، لذا بعید است این حادثه تاثیری خاصی بر روابط دو کشور داشته باشد.


آیا این حادثه می‌تواند به ابزاری برای چانه‌زنی روی میز مذاکره تبدیل شود؟
به نظر من مذاکره سوریه تحت الشعاع این مسائل قرار نخواهد گرفت. روس‌ها در حلب دست برتر را دارند. این موضوع نمی‌تواند موجب امتیازخواهی شود. این صرفا یک حادثه تروریستی است هرچند که در ترکیه اتفاق افتاده و مقامات روسیه هم می‌توانند نسبت به عدم تامین امنیت سفیرشان اعتراض کنند. سفارت روسیه در ترکیه هم باید در این قضیه جدی می‌بود. سفرای کشورها از سوی کشور خودشان محافظ شخصی دارند. این حادثه به راحتی رخ داده است.

جیش الفتح و دو تشکیلات دیگر مسئولیت این ترور را بر عهده گرفته‌اند. چه شناختی از این گروه‌ها دارید؟

جیش الفتح که از حدود دو سال پیش تحت عنوان گروهی میانه رو معرفی شد و از گروه‌هایی مثل احرار الشام و برخی گروههای تروریستی افراطی مانند جبهه النصره ( شاخه شبکه تروریستی القاعده در سوریه) تشکیل شده است. فیلق الشام که یک گروه مسلح وابسته به اخوان المسلمین است و همچنین گروه جهادگرای جندالاقصی نیز در این ائتلاف حضور دارند. همچنین جیش الفتح با گروههای تروریستی دیگر از جمله فرسان الحق که پیش از این سلاحهای آمریکایی دریافت می کرد، همکاری می‌کند. در واقع نکته جالب این است که جبهه النصره که آمریکا آن را تروریست می داند با گروههایی همکاری می کند که موشک های ضدتانک از آمریکا دریافت می کنند و از این سلاحها به وفور در درگیریها استفاده می کنند.

انگیزه عاملان ترور چه بوده است؟

همانگونه که احتمال داده می‌شد، عامل ترور سفیر روسیه در ترکیه از میان گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه و بویژه حلب بوده است. اینکه مجبور به ترک آنجا شده‌اند برای آن‌ها قابل پذیرش نبود و درهمین راستا شاهد هستیم گروه شورشی "جیش الفتح" در بیانیه‌ای مسولیت ترور سفیر روسیه در ترکیه را برعهده گرفته و اعلام کرده که یکی از جوانان شجاع جیش الفتح با مشارکت جنبش "گرگ‌های خاکستری" و "حزب اسلامی ترکمنستانی" برای کمک به ساکنان شام وخونخواهی از زنان، کودکان و سالخوردگان حلب و خون تمامی مسلمانان، آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را اعدام کرده‌اند. هرچند بعضی اخبار به نقل از منابعی در وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده‌اند مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه این کشور به جان کری، همتای آمریکایی خود گفته است، پیروان فتح الله گولن پشت ترور سفیر روسیه هستند. ازسوی دیگر یکی از مسئولان اطلاع رسانی جنبش گولن هم اعلام کرده که این جنبش در ترور سفیر روسیه دست ندارد و به شدت این اقدام را محکوم می‌کند.

303/300

کد خبر: 714804

وب گردی

وب گردی