تاکید بر ایجاد ساختار تجاری‌ در بخش ریلی کشور/ افزایش حضور بخش خصوصی در عرصه مدیریت حمل ونقل کشور/ قطعات هواپیما مشمول معافیت گمرکی نیستند

در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه راهداری، راهسازی، حمل ونقل و صنایع وابسته که سه شنبه (۳۰ آذر) با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، جمعی از مدیران و روسای انجمن‌های صنفی و شرکت‌های حمل و نقلی به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و اولویت‌های حوزه خود پرداختند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت راه وشهرسازی، سیدحسن موسوی‌نژاد رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی رجا در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه راهداری، راهسازی، حمل ونقل و صنایع وابسته عنوان کرد: متاسفانه فعالیت‌های جدی توسعه و ارتقای کیفیت ریلی کشور به صورت ناجوانمردانه و دور از صداقت زیر سوال رفته که باید از این امر جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: باید به خصوصی‌سازی صنعت ریلی بپردازیم ولی این امر به این معنی نیست که دولت تمام هزینه‌ها را به بخش خصوصی سپرده بلکه می‌خواهیم ساختار تجاری‌سازی مورد توجه قرار گیرد.

موسوی‌نژاد تاکید کرد: نیازمند تغییر ساختار بخش ریلی هستیم و همچنین باید ۱۵۰۰ تا ۲ هزار واگن مسافری و ۶ هزار واگن باری به مجموعه ریلی ما اضافه شود. همچنین لازم است صنعت ریلی در کنار حمل نقل ریلی باشد و بخش دولتی از ظرفیت‌های اضافی استفاده کند.

در این مراسم مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تقدیر از توجه ویژه دولت پس از برجام به شرکت‌های هواپیمایی گفت: تحولات مثبتی در یک سال و نیم گذشته اتفاق افتاده ولی در حوزه‌های خارج از مجموعه وزارتخانه با مشکلات گمرکی مواجه هستیم که قطعات هواپیماها مشمول معافیت نیستند و نیز قانون ارزش افزوده و عوارض شهرداری برای ما مشکل‌ساز شده است.

همچنین حسین احمدی‌زاده رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت‌های حمل ونقل داخلی کالای کشور با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد نقش حمل ونقل کالا و مسافر داخلی و بین‌المللی کشور برعهده بخش خصوصی است بر ضرورت افزایش اختیارات شرکت‌های حمل ونقل خصوصی تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز اگر راننده تخلف کند یا مشکلاتی در صدور مجوز باشد بار آن را شرکت‌های خصوصی برعهده دارند بدون اینکه نقش مدیریتی و اقتصادی داشته باشند و لازم است امور به طور واقعی و کامل به تشکل‌های صنفی واگذار شود که بازوان اصلی دولت هستند.

مسعود پل‌مهر رئیس فدراسیون حمل ونقل و لجستیک ایران نیز در این مراسم در سخنانش بر این امر تاکید کرد که لازم است دولت بخش خصوصی را از خود بداند و امور مدیریتی و تصمیم‌سازی را به بخش خصوصی بسپارد.

وی همچنین به مشکلات هزینه‌های تامین اجتماعی و تعرفه‌های گمرکی اشاره کرد و از وزیر راه وشهرسازی خواست در این زمینه تدابیری بیندیشد.

همچنین یونس جاوید رئیس هیات مدیره انجمن صنفی حمل ونقل بین‌المللی ایران با بیان اینکه بدون توجه به اجزای مختلف تجارت و بازرگانی، حمل ونقل موفق نیست گفت: متاسفانه بر بسته حمل و نقل برای برنامه ششم فقط به عناصر داخلی توجه شده و حوزه‌هایی چون امور گمرکی، ترانزیت، مالیات، ارزش افزوده و قراردادهای تجارت بین‌المللی مغفول مانده‌اند.

وی همچنین پیشنهاد کرد وزارت حمل ونقل تشکیل شود و تازمان تشکیل این وزارتخانه تمام امور ترانزیت در معاونتی مستقل یا سازمان راهداری متمرکز شود.

علی آزاد رئیس انجمن راهسازی نیز از دیگر مدیران حاضر در این مراسم بود و در سخنانش بر ضرورت افزایش بودجه‌های عمرانی حوزه راه و شهرسازی تاکید کرد و درخواست کرد وزیر راه وشهرسازی منشور مسئولیت اجتماعی را ارائه دهد و آن را اجرایی کند.

402/101

کد خبر: 714842

وب گردی

وب گردی