سخنگوی اردوغان: اوضاع حلب مایه شرم جهان و تجلی عجز سازمان ملل است

سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه با انتقاد از "جهان به اصطلاح متمدن" به خاطر نادیده‌ گرفتن "شرارت و بربریت" در شرق حلب گفت که این تراژدی همچنین "عجز" سازمان ملل را آشکار ساخت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آنادولو، ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه از قدرت‌های اصلی جهان خصوصا آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا بابت ساکت ماندن در مواجهه با اقدامات دولت سوریه در حلب انتقاد کرد.

ابراهیم کالین در مطلبی برای روزنامه "دیلی صباح" ترکیه مدعی شد: سقوط شهر ۵۰۰۰ ساله حلب و خرابی‌های ویرانگر "به دست رژیم اسد" باید جهان را بلرزاند. توافق آتش‌بس میان ترکیه و روسیه برای تخلیه غیرنظامیان از شرق حلب آخرین امید هزاران سکنه این شهر محاصره شده از جمله زنان و کودکان است.

او گفت که این توافق برای تخلیه غیرنظامیان از شرق حلب "با توجه به تحولات گسترده در عرصه میدانی، همچنان روندی متزلزل باقی مانده است."

طبق این توافق، غیرنظامیان که در شرق حلب هستند می‌توانند به شهر ادلب تحت کنترل شورشیان بروند.

سخنگوی رجب طیب اردوغان مدعی شد: "رژیم اسد و حامیانش از جمله گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، ممکن است «با احساس جسارت برای پیروزی در شرق حلب»، بخواهند از گروه‌های «مخالف» انتقام بگیرند و احتمالا در توافق آتش‌بس و روند تخلیه در روزهای آتی کارشکنی کنند!"

او گفت که شرایط کنونی در حلب مایه شرمساری جهان است.

ابراهیم کالین از "جهان به اصطلاح متمدن" به دلیل نادیده گرفتن "شرارت و بربریت" در جایی که روزگاری دومین شهر بزرگ سوریه بود، انتقاد کرد.

او گفت که این تراژدی همچنین عجز سازمان ملل را آشکار ساخت.

سخنگوی اردوغان تاکید کرد: واقعا هیچکس از این نهاد بین‌المللی که نمی‌تواند با قطعنامه‌ها و بیانیه‌هایش از بی‌عدالتی بکاهد و درد و رنج مردم را کاهش دهد، هیچ انتظاری ندارد. حداقل امیدی که می‌شود داشت این است که حداقل احترام به بشر از جانب نهادی که خودش را نماینده ملل متحد می‌داند، ببینیم. هنوز امیدهایی وجود دارد که قدرت‌های جهان در اروپا و آمریکا برای توقف درد و رنج هزاران غیرنظامی سوری وارد عمل شوند. اگر سازمان ملل متحد و اعضای قدرتمند آن در شورای امنیت متعجب هستند که چرا اوضاع در حلب به این نقطه رسیده است، باید به عقب بازگردند و ببینند که از سال ۲۰۱۲ برای توقف این جنگ فرسایشی چه کاری انجام داده‌اند؛ قطعا هیچ کاری نکردند.

به گفته او، سیاست "گمراه‌کننده" دولت اوباما در حمایت از حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه که شاخه سوری پ.ک.ک است، تنها به ایجاد اختلاف میان آنکارا و واشنگتن ختم شد نه حل مشکل اصلی در سوریه.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 714861

وب گردی

وب گردی